Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 3926 ggr
vegi
0

Medryttarhäst

jag ska provrida en häst på onsdag för att eventuellt bli medryttare. Jag  är så himla nervös även fast jag har erfarenhet av tidigare medryttarhästar, dock så är det här första gången som jag behöver provrida.

Någon som har några tips som jag borde tänka på innan och hur jag kan lugna ner mig så jag slipper vara så himla nervös xD haha

ella99bella
0

tänk på att ta det lungt du behöver inte hoppa eller gallopera bara känn att det känns tryggt o bra sen kanske du får komma en gång till o rida lite mer fartiga grejer för du måste ju liksom prova lite av allt!

LYCKA TILL!!!!Skrattande

Mvh/Ellen<3Glad

vegi
0

Men jag är så nervös över vad ägaren ska tycka xD är man för mesig? är man för sträng? allting! haha men jag antar att det bästa är om man försöker vara sig själv och inte stressa upp sig för mycket :)

TACK :D :D :D

ella99bella
0

ja visa vem du e och hur du vill rida så att hon vet om ni passar ihop men ja vet man vill inte verka för mesig.

Mvh/Ellen<3Glad

[VictoriaR]
0

Bara du har en bra attityd, och visar att du även  kan hjälpa till med saker som inte rör ridningen. Har märkt att många hellre tar en mindre erfaren ryttare som bryr sig om hästen och allt runtomkring än en duktig ryttare som bara vill rida…Glad Fråga tex om du kan hjälpa till med att fixa hästens foder, och se till att all utrustning sitter ordentligt på sin plats.

Var ärlig med vad du kan och var inte rädd för att fråga saker.            Tycker kontakten med ägaren är jätteviktig och man ska kunna ha en öppen dialog mellan varandra.

Lycka till Glad

vegi
0

Ja jag har tänkt på att försöka få fram att jag inte bara är ute efter ridningen utan också att få ta hand om hästen och hjälpa till med saker som behövs göra.

Tack för tipset, det ska jag tänka på! :D

Salish
0

Hm, det beror ju lite på hästen också. När jag skulle provrida för medryttarhäst red jag JÄTTEDÅLIGT, men eftersom att hästen var som hon var tyckte ägaren att det var bra för att hästen över huvud taget lät mig sitta upp. o.o Jag var skitnervös medan jag red men det gick ju bra i alla fall. Så, du behöver inte rida som ett proffs, om inte ägaren vill att du ska tävla och hålla på. Visar du även att du är redo att göra andra grejer i stallet också, frågar vad det är du behöver göra utöver ridningen tror jag att du klarar dig ganska bra.

vegi
0

det var ju tur det ;)

Nja asså ägaren tävlar själv och jag har sagt att jag är intresserad av att följa med som skötare så på den fronten är det nog inga problem men när du provred din medryttarhäst var det fler som var intresserade då? :)

[VictoriaR]
0

Tycker det #1 säger är lite konstigt,visst behöver man inte hoppa men att rida hästen i alla gångarter ska man absolut göra.                       Fråga om du kan få rida ut med någon en sväng så att du får dig en uppfattning om hur hästen beter sig utanför ridbanan.                     Många hästar kan piggna till rejält ute, så att man inte rider ut själv sen och får en chockFlört

vegi
0

pratade precis med ägaren och hon berättade att hon hade fått en läkartid imorn så det blir att vänta en vecka till -.- jag kommer hinna dö av nervositet och förväntan då xD

ella99bella
0

jag mena bara att hon inte behövde göra allting direkt utan ta det lungt utan att känna press för då kan det gå dåligt.men självklart måste man prova alla saker så det inte går dåligt sen.Gladoch kom ihåg visa hur DU rider så inte ägaren tror att ni passar det blir ju inte så kul både för dig och hästen!

Men lycka till vegi på provridningen!Skrattande

Mvh/Ellen<3Glad

Salish
0

7# Det var några stycken ja. Hon hade haft en massa andra medryttare innan men de hade slutat.

ZipZ
1

Jag själv har medryttare till min häst. Men funderar på att avsluta det då vår kommunikation inte är så bra. Vi har ett skrivblock där vi skriver hur länge och hur "krävande" ridpasset är, dock är tjejen lite dålig på att skriva där så ibland får jag smsa henne och fråga…

Kommunikation mellan ägare och ryttaren är a och o!

Va inte rädd för att fråga och sen om detta är hästen för dig, fråga vad du få göra och inte får göra!

Själv har jag inget skrivet kontrakt men det är bra att ha det.

Mvh

Sandra

Medarbetare på Ridportifokus

vegi
0

#10 Tack :D

#12 jo men jag är rädd för att vara lite för på. Nästan som att hon tycker att det blir för jobbigt. Jag har nu ringt henne 3 gånger för att dels prata om hästen och bestämma datum för provridning men det är lite svårt att matcha dagarna så jag mejlade henne mitt nummer och bad henne höra av sig till mig om hon får tid någon dag, skulle du som ägare tycka att jag då var lite för "på" eller hur man ska säga?

ZipZ
0

#13 Det visar ju bara att du verkligen är intresserad!

Alla har ju olika gränser om vad de tycker är för på. Men låt henne höra av sig nu. Kastet är ju hos ägaren, du har ju visat intresset :)

Mvh

Sandra

vegi
0

jo det är sant :) men hon bad mig ringa henne på söndagen när vi pratade i telefon, tycker du att jag fortfarande borde göra det eller ska jag ändå vänta på henne? :)

ZipZ
0

#15 Ber hon dig ringa på söndag så gör det :) Men för att vara på säkra sidan så hör inte av dig innan dess :)

Något annat du tänker på inför provridningen osv? :)

Mvh

Sandra

vegi
0

"16 nja kommer inte på några nu men om jag gör det så skriver jag :)

Milleruddan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

hej

ja har själv medryttare till min häst, och ja tycker det är bara bra att man visar intresse och vill komma och hälsa på, och vill veta mkt om hästen så man vet som både ägare o ev medryttare att hästen och ägern matchar XD

jag har ju haft turen att få en helt  sjukt bra och underbar medryttare,  hon var ute först och prov red en  gång, då fick hon rida ut eftersom de va på vintern då vår ridbana inte var rid bar, sen "prov red" hon honom en gång till, sen så gick hon hem och funderade och ja med, och ja ville såå gärna att hon skulle vilja så ja va nog lika  nervös som du är nu hahah fast ja va ägare til hästen XD

jag tycker absolut man ska vara sig själv när man provrider, och man ska våga ta för sig så man verkligen känner om hästen är den rätta!

sen så har jag alltid en prövomånad som medryttaren får prova på och sen efter en månad så bestämmer vi om man vill fortsätta och om det känns bra!

Som sagt ja har hittat en medryttare som ja har en underbar kontakt med, ser henne även som en väldiigt bra kompis, såå mkt hänger på kemin mella ägare och ryttare!!

vegi
0

Åh gud vad kul! :D hade en jättebra kontakt med hon som hade min förra medryttarhäst så jag förstår vad du pratar om :)

Jag har ganska svårt för att ta för mig och är rädd för att hon ska tycka att jag är "för" intresserad men jag vill ändå att hon ska veta att jag verkligen är intresserad xD

Znusmumriken
0

Jag provred för en ganska långt tid sen, och jag var SKITskitskitskitnervös innan. Verkligen. Gånger 100 typ. Men väl där var det ganska lugnt, jag red inte världens bästa mer snett igenom volter, trav gallop halter osv.

Så det är inte särskillt svårt! Glad

vegi
0

Ska ringa henne idag och se vad hon säger :)

ZipZ
0

Lycka till :)

Mvh

Sandra

vegi
0

tack :)

Pratade somsagt med henne idag och hon verkar ha väldigt svårt med att få till en provridning då hon har två medryttare nu (en ska sluta) så vi beslutade att jag bara ska åka och hälsa på hästen på torsdag och sen följa med som skötare när hon ska tävla på lördag och kanske få skritta av honom för att känna på hur han känns :)