Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 3296 ggr
Angelus
0

Lastningsproblem!!

Hejsan!

Har en 1-årig hingst som jag håller på att lastträna och det har uppstått ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa.

Vi har kommit så pass långt att han kan gå in i transporten och är inte alls rädd för den så långt. Han är väldigt mutningsbar med äpplen men även en kille som lätt får panik och är i största allmänhet ganska osäker och rädd.
Ivf. Nu under dagen tänkte vi att vi skulle ta och avancera lite eftersom de gick så bra att leda ut och in honom. Han står numera även kvar inne och äter i lugn och ro. Så vi satte för bommen, ingenting. Så stängde vi luckan. Lugnt och försiktigt. När den nästan var helt uppe så fick han totalpanik och småstegrade och sedan skenade han bakåt - men där satt bommen och då blev han ännu räddare. Vi tog ner luckan ganska snabbt och tog loss bommen så han skulle komma ut.
Försökte sedan att bara få in honom igen, för att han inte ska sluta med att de blev läskigt. Och in gick han och stod därinne och åt som vanligt.

Provade inte att stänga luckan igen, känner att vi behöver en plan. Vet dock inte riktigt vad vi ska göra i och med att han får sådan panik. Ska man bara låta honom få panik och hoppas det går över eller ska man försöka med något annat?

Vi har en ljus, stor transport och ognisslande lucka.

Behöver verkligen hjälp för snart ska herrn iväg på hingstbete och då behöver vi kunna köra honom. Vi har hållit på att lastträna honom sedan han var väldigt liten. Redan då var han nära till panik, även när hans mamma var med. Och hon var väldigt lugn och lastvan.

// Ida Bergefur - Angelus Stuteri

Tusen
0

Ta in en van hästkompis i transporten som kan stå sär inne och vänta på honom. Det brukar hjälpa.  Stå sedan kvar inne i transporten när luckan stängs bakom och stäng inte den övre luckan. Låt honom bara stå inne en kort stund och sedan ut igen. Sen får det vara bra för den dagen. Ny träning nästa gång på liknande sätt.

Angelus
0

Jo, problemet är att han är hingst. Och vi har två valacker hemma, varav den ena är en minishettis och som de sällan ser som ett sällskap. Den andra är en 2-årig valack som är i ju för sig mkt lättlastad men som har väldigt bråttom ut istället så blir ett stressmoment då.

Vi stod inne i transporten nu idag med honom, så han var aldrig själv. Och vi stängde inte den övre delen (har inte någon lucka till övre del utan de är sådan där plastskynke).

Men får prova med lillshettisen helt enkelt :)

Sedan en till undran, hur ofta ska man lastträna den lille? Varje dag eller varannan? Vad är lagom liksom.

Tusen
0

#2 Spelar inte så stor roll bara det är regelbundet. Tycker han att det är okej att gå in men blir nervös då man stänger luckan så fortsätt länge med det momentet. Shettisen kan du ju ställa framför bommen så kan han få stå i resten av transporten utan mellanvägg. Även om shettisen inte är en kompis i våra ögon så kan den ge honom trygghet. Underskatta aldrig sällskapet som en annan häst kan ge.Skrattande

Angelus
0

Ne, men jag har märkt på mina hästar att de inte tar honom som ett sällskap på samma sätt som de tar de andra hästarna som sällskap. Men ska prova. Så rädd att han ska stegra och gå över bommen i fram.

Tusen
0

#4 Men lasta honom i tom transport då.Skrattande Ta bort all inredning, inklusive bom. Du ska ju ändå inte åka någonstans. Finns det ingen inredning i transporten kan han heller inte skada sig.

När han sedan är lugn (efter en tids träning) kan du ju sätta in bommen och träna honom på det också. Men då går det säkert bättre.

Linnea
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Travaren jag hade stod och slog, hoppade mm i transporten om man lämnade honom ensam när man inte körde, även om det bara var 1 minut. När man kom tillbaka så blev han lugn men när man fällde ner luckan så började han igen fast värre. Det de flesta gör fel där är att snabbt släppa ut hästen för de tror att den får panik. Hästen lär sig snabbt att ju mer den håller på ju snabbare kommer den ut.

Jag knäppte loss honom och ställde mig vid bakbommen. Så fort han stod stilla så fällde jag ner bommen. Tog bara två gånger sen slutade han hoppa för han fattade att det inte lönade sig att göra så.

Du kan ju prova att stänga-öppna-stänga-öppna och se om han slutar. Låt någon han känner stå vid honom så brukar dom hålla sig lugnare.

Skynda långsamt så går det fortare.

[Emma-Rhino]
0

Jag såg en jättebra film om detta problem. Ska försöka leta upp den så du får se hur hon gjorde.

Hon höll på jättelänge, med att inte stänga luckan helt utan typ halvstänga, öppna, halvstänga osv.

Går inte att förklara i ord men hittar jag videon så ska jag lägga ut den här…

Angelus
0

Tack så mkt för tipsen :) Ska prova och försöka och ha mig lite till. När de är en sådan liten krabat vill man ju inte göra fel och få honom ännu räddare.

Så konstigt de där.. min 2-åring han har aldrig varit rädd för transporten. Åkte andra gången i sitt liv mellan Uppsala och Norrköping när han var 3 månader gammal. Visst har han väl testat sedan dess, försökt se vart gränserna går men han har aldrig varit rädd eller osäker. Idag får man flytta på sig när man ska lasta honom, annars springer han över en. Vill ju att 1-åringen ska bli lika duktig :)

Men med övning och träning och tålamod kanske de går till slut.. de sista finns de dock hemskt lite av i mig, som tur var har jag mer tålmodiga människor omkring mig.