Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1576 ggr
jessicaholmqvist.
0

ge mig tips!

hej!

jag tänkte höra om ni kunde ge mig lite tips vad jag borde tänka på eftersom jag har funderat på att jag ska köpa en häst till nästa år, men eftersom detta blir min allra första häst jag köper så skulle jag vilja ha lite tips vad jag borde tänka på, vad jag ska köpa för ålder och så. jag har hört att man inte borde köpa en häst som är under 10 år när man ska köpa sin första häst, är det så? eftersom jag är 15 år så rider jag fortfarande ponny men jag har faktiskt funderat på om jag ska köpa häst istället för ponny eftersom om jag skulle köpa en ponny till nästa år så kommer jag vara 16 år och då har jag bara 2 år kvar att rida på den ponnyn, då känns det väl lite onödigt att ha den i två år och sedan sälja den. tycker inte ni? då känns det som att det är smartare att köpa en storhäst. men ge mig gärna tips!

kaka1234567
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

de är inte åldern på hästen som avgör tycker jag utan hur välutbildad den är och hur mycket kan en 15 kan va mer mogen för häst en en 22 åring. de beror på helt änkelt hur mycket man kan . <och villka man har runt om kring sig så jag tycker inte de stämer vad de gäller hästens ålder utan hur mycket man kan själv

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Gronstedt
0

Jag skulle säga att hästen bör vara minst fem till sju år, beroende på ras, om man inte är väldigt säker på hur träningen ska läggas upp, eller har bra hjälp med det. Att hjälpa en ung häst att bygga upp muskler, senor och skelett så den blir stark och hållbar kräver kunskap och långsiktigt arbete. Men om du är mogen för det (eller har folk omkring dig som kan hjälpa dig) så är det ju inget problem.

Det finns förstås inga garantier, men chansen är större att du får ett okomplicerat hästägande om du väljer en häst som är hyfsat utbildad, väl hanterad, med stabilt psyke och minst 9 år eller äldre som första häst.

Om du ska välja ponny eller häst beror förstås mycket på hur långsiktigt du tänker. När du är 18 kanske du vill ta en paus från hästlivet för att plugga eller liknande, då kan det bli en naturlig paus när ponnytiden är slut. Det vet ju bara du …

viktoria91
0

Min första ponny som jag köpte (harhenne kvar) var 9 år då. Lugn, trygg och märrig. ;)

Varför kan du bara ha hästen i 2 år?

ZipZ
0

#3 Jag tror hon menar tävlingsridning i 2år till, det gäller ju bara till 18 år.. Om man inte tävlar i Av B.

Mvh

Sandra

Medarbetare på Ridportifokus

viktoria91
0

#4 Tycker det är taskigt att köpa häst och bara ha ett litet tag för att sedan köpa ny. Bättre att köpa stor häst direkt.

ZipZ
0

#5 Precis! Har man inte tävlingsambitioner så kan man ju köpa sig en ponny annars så kanske hon ska fundera på att köpa en häst!

Man behöver ju inte ha en jättehög utan 150-160 räcker lagom :)

Mvh

Sandra

viktoria91
0

#6 Inom gymkhana får bara ponnyer delta. Ingen ålders eller höjdgräns inom distansritt heller.=) Sen finns ju körning!

jessicaholmqvist.
0

tack för tipsen!

men jag har nog bestämmt mig för att köpa häst istället för ponny, känns ju lite onödligt att köpa ponny också och sedan häst. som sagt så vill jag ju tävla och då tänkte jag om jag köper en häst kan jag träna tills jag blir arton och börjar tävla i dressyr eller hoppning. det är ju dem två tävlingarna som jag vill tävla i. beroende på om jag köper hopp eller dressyr häst.

ella99bella
0

en viktig sak när du väl kollar på häst. ta inte första bara för att det känns bra att få en egen häst.utan säg att du vill tänka lite o kolla på nåra fler. så kände jag när jag kolla på häst jag tyckte den va helt underbar men det var ingen så bra häst men sen nåra hästar senare hitta jag min själsfrände!självklart kan den första du kollar på vara din själsfrände men köp inte  bara direkt kolla på en eller fler andra o sen ska det ju säga klick åckså!ja va o titta på andra underbara hästar efter min själsfrände men ingen ville jag ha bara honGlad men allafall gå inte i första hästen fällan och lycka till!

Mvh/Ellen<3Glad

NadjaLundberg
0

Jag känner ju jessika IRL så jag kan ju säga att hon ridit på riskola 1 år! så hon hinner ju inte komma så långt på ponny då eftersom hon bara har 2 år.

EwaAngantyr
0

Man kan ha ponny även om man är 18 år. Man får inte tävla dressyr eller hoppning med den men man kan ha mycket roligt med en ponny ändå. Om du är normalstor i växten kan en bra connemara vara både ridponny och om du sen vill tävla, körponny!!  Dumt att köpa för stor häst…    Du kan komma långt med ponny utan att tävla. Du har säkert utbildning framför dig, kommer flytta hemifrån osv och en ponny är betydligt billigare ärn en stor häst att föda…

Em--ma
0

Köp en ponny för sjutton! Jag lovar man kommer ångra sig om man inte tar vara på ponnytiden, att gå över på storhäst på en gång kommer du ångra dig senare. Och två år hinner man med massor om du köper en ponny som redan är klar för tävlingar! :) Efter du fyllt 18 så har du heeeeeela livet på dig att rida storhästar. Gå inte över förtidigt!!!Skrattande

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

viktoria91
0

Eller gör som jag, ha ponny fast du är vuxen. =)

jessicaholmqvist.
0

som sagt så vill jag tävla dressyr och hoppning, och det känns lite onödligt att ha ponny i två år och sedan sälja den dessutom vill jag inte att jag ska fastna för den ponnyn och då kommer det vara svårt för mig att släppa taget för den och inte vilja sälja den, därför vill jag köpa en häst, och varför borde jag inte köpa en storhäst förtidigt? det är väl inget dåligt med det?

NadjaLundberg
0

Om man köper en färdigutbildad häst så kostar dom ofta mycket om man  inte vill ha en gammal.

Om man är ute efter att tävla och komma långt är det bättre att köpa storhäst när man är 16, om man har en del att lära sig och vill komma långt inom tävling borde man köpe en  ponny eftersom du inte tar dig till sm på två år, har själv försökt kvala till Sm, set är inte ens säkert att man kommer med även fast kvalprocenten räcker och blir över…

om det är det man satsar  på satsa på en storhäst som du kan lära dig av OCH tävla sen!

Em--ma
0

#14 det är inge fel med att gå över på storhäst förtidigt. Men jg säger bara att du har heeeeela livet på dig efter du fyllt 18 att tävla storhäst. Ponny får du faktiskt bara tävla 2 år till och sen Aldrig mer

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

ZipZ
0

#16 man får tävla ponny i avd B även om man är över 18

Mvh

Sandra

NadjaLundberg
0

Ja, men om man vill satsa i ridningen så går det ju inte. Inte om man vill  långt och inte vill tävla bland unghästar osv osv.

EwaAngantyr
0

#16 man får tävla körning. Dessutom kan man ha mycket roligt med sin ponny utan att tävla.

jessicaholmqvist.
0

fortfarande är det ju inte "körning" eller någon annan av dem tävlingarna NI har pratat om, jag vill helst bara tävla i hoppning, men också dressyr. alltså är jag bara intresserad av DRESSYR och HOPPNING.

EwaAngantyr
0

I så fall bör du inte skafffa dig en ny häst överhuvudtaget. De är inga tävlingsmaskiner!!  Rosetter finns att öpa det gör det ända upp till grand prix nivå!!

viktoria91
0

#21 Tummen upp!!

ZipZ
0

#21 Jag håller med dig att det inte är några tävlingsmaskiner.

Men saken är nog att #20 vill utvecklas inom hoppning och dressyr och därför vill hon ha en häst som hon kan ha länge utan att behöva sälja.

Men man kan ha väldigt roligt utan att tävla!#20 ta det lugnt och stressa inte ut på tävlingsbanorna.. utan träna och rid ut, njut tillsammans med din nya vän innan ni ens börjar tävla!

Mvh

Sandra

viktoria91
0

varför inte tävla någon annans ponny som själv kanske inte vill/vågar tävla? ponnyn slipper ju flytta runt en massa och du får tävla.

Aribigga
0

Är du intresserad av att tävla och komma långt (vilket man kan vara utan att se sin häst som en tävlingsmaskin) så är det ju lika bra att du börjar med stor häst tycker jag.

Det tar ju ett tag innan man som häst och ryttare lär känna varandra och har tränat upp sitt samspel och känner man att man har tid till det så får man igen det senare i sin tävlingskarriär.

lurvponnyn.vimeddjur.se