Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 9039 ggr
brandie
0

"Tappar" bakbenet...

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Dom senaste gångerna jag har varit ute i skogen och ridit har det hänt minst en ibland 2 gånger att man häst liksom "tappar" bakbenet under sig… Kan inte riktigt förklara, han typ böjer de under sig/går lite omkull men bara med det benet… Jag har vänt mig om och kollat men de har aldrig varit nån liten grop eller så! Har bara upplevt de i skritt. Vad är det med honom?

Han har rätt bra koll på sina ben var han sätter dom annars eftersom att han går i en rätt ojämn hage;)

ps. Han vägrar att bli longerad, men att skritta/trava/galoppera på en volt har han inget emot, har det något med hans ben att göra??:S

AusaBausa
0

det är inte partella upphakning?

AusaBausa
0

min häst gör också så ibland precis som du beskriver inte ofta men ibland…

finns en gammal tråd om detta här på fokus..

brandie
0

Vad är partella upphakning?Skäms Ok, tack jag ska leta:)

LitenPyssling
0

Min häst gjorde detta i traven, men jag antar att det kan vara samma som för oss - vi tappar ju ibland "kontrollen" över benen när vi går och kan helt plötsligt bara släpa ena benet vid just det steget men sen är det bra. Hon går jätte bra att longera och då ser man att hon liksom bara tappar det, benet hakar liksom upp sig och hon kan inte böja det ordentligt så det ser ut/känns som om de tappar benet.
Samma blir det ju för oss, ibland hakar det sig i höften så man inte kan lyfta benet normalt men sen lossnar allt och det blir bra igen.

Att han vägrar bli longerad kan lika gärna ha att göra med att han kanske helt enkelt aldrig blivit det, han vet inte hur han ska göra och söker sig därmed till dig (antar att han antingen stannar bredvid dig eller går in till dig).
Har en häst här hemma som fattar noll när jag testade att longera, men att bli tömkörd på volt går super även fast jag gör exakt som vid vanlig longering bara det att jag har två tömmar och inte en.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

[mammamian]
0

Det gör min också. Han har ingen hakning, men det blir bättre ju mer muskler han har. Kan tro att det kan bero på nån nerv i kläm eller så, men jag ska be veterinären kika på det när han är här. Läste på nätet att det även kan bero på att något är fel i munnen, käklederna t.ex. och att det i sin tur klämmer på nån nerv som gör att hästen får ischiasliknande smärtor.

När jag longerat min häst så är det liksom hoven som inte rätar ut sig i tid och orsakar tappet. Han verkar inte ha ont av det, har inte ont när man klämmer. Det känns som om det blir bättre nu när vi kommer igång och när vi klättrar en del i skritt.
Har din häst också stått i vinter?

brandie
0

Tack för förklaringen, det verkar logiskt och inte som något att oroa sig för=)

Att han inte vill bli longerad beror nog lite på att han vill testa mig,, först vill han inte gå ut, bort från mig. När jag petar på han med spöet blir han arg och börja hoppa åt sidan, sparka och försöka dra sig loss. Men jag får nog bara jobba lite mer med det!

Nja han har väl också mer eller mindre stått i vinter, såklart har han gått i hagen hela dagen och jag har ridit kanske varannan vecka när de inte var så halt. Men sen har vi varit ute o gått mycket och tränat hjärnan lite:P

[mammamian]
0

Jag löslongerar. Förra hästen funkade inte att longera i lina och hon kom gärna in i mitten till mig för att jag inte skulle kunna driva henne runt. Jag använde då två spön. Ett långt longerspö att driva framåt med och ett dressyrspö att peta ut framdelen med om hon försökte vända mot mitten.

CelsiusT
0

Min förra häst gjorde så när han skrittade om han inte koncentrerade sig, alltså skrittade på lång tygel och bara njöt så kunde han snubbla till/tappa benet ibland.

Min andra häst var väldigt sådan att han tappade bakbenen, aldrig samtidigt, men båda två om vartannat. Han hade problem med takten, alltså han gick inte i samma takt med alla 4 benen och då kunde han hamna i otakt obland. Han råkade ut för detta i samtliga gångarter.

Medarbetare på westernridning.ifokus