Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 7051 ggr
Rafflan
0

Brun frieser?

Såg bilder på en frieser, som jag lärt mig ska dem alltid vara svarta, och det var den, men sen såg jag bilder på den där jag tror den vad rakad för plötsligt var friesern brun på kroppen?

Jag vet att en mörkbrun häst som ser svart ut blir brun när man rakar den, men en helsvart häst ska väl fortfarande vara svart?

Någon som kan förklara detta för mig?
Hur kunde en frieser bli brun?

Zabbio
0

Solblekt. Äkta svart ska inte blekas men gör det ofta ändå.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
0

Kan vara ljuset också. Speiellt i nedgående sol kan svart bli brunt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Rafflan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Men dem kan inte vara riktigt mörkbruna då?

För den såg verkligen ut som en rakad mörkbrun häst. Och det var fler bilder, därför jag blev så otroligt tveksam.

EwaAngantyr
0

Mitt svarta stor blir bara svartare på sommaren..  har aldrig hört talas om att en frieser kan vara brun..

Rafflan
0

verkligen konstigt :S

Linnea
0

Svart tagel blir lätt brunt i sol. Min katt, som är svart och vit, ser brun ut när man delar på pälsen så man kommer ner vid huden.

Skynda långsamt så går det fortare.

Rafflan
0

#6 ja så kan det ju vara :D
Min katt blev också brun om han satt i fönstret och solen lös igenom pälsen på rätt sätt ;)

PaulineH
0

Det där med att svarta hästaar inte får gå mot brunt är tyvärr en seglivad, men helt utdaterad, myt. Vet en drös med svarta hästar som flivit felreggade just som mörkbruna just för att de har blekts och fått en något brun hårrem och naturligt inte har den där blåa lystern.

Man brukar prata om två olika typer av svarta hästar - dels den som behåller sin djupa svarta färg och ofta nästan har en lite blå lyster, och dels den som bleks av och får en mörkt brun hårrem. Genetiskt sett är båda lika svarta och ingen av den bär på agouti-anlaget - det anlag som gör just en svart häst till en brun.

En mörkbrun häst kan man ofta skilja från en svart då den har mjukdelar (tex mule och ljumskar/flank som är någon nyans ljusare än resten av hästen som annars är svart. En svart häst däremot har mjukdelar som ofta håller samma, eller rentav något mörkare, ton än hästens kropp.

Här är en bild på en väldigt mörk mörkbrun häst: http://www.pasorad.bc.ca/images/SagradoLetrero.jpg

Bild på genetiskt svarta hästar som går åt brunt: http://fc02.deviantart.net/fs70/i/2010/244/c/0/trotting_friesian_stallion_by_larissaallen-d2xrp6a.jpg

http://fc07.deviantart.net/fs28/i/2008/132/2/5/Friesian_8_by_LBstockphotography.jpg

http://fc08.deviantart.net/fs41/i/2009/032/2/c/Friesian_02_by_kittykitty5150.jpg

Så visst kan en frieser se brun ut - men en renrasig frieser är alltid svart (med några undantag av fuxar) genetiskt sett:)

Rafflan
0

Här hitta jag en intressant bild :)

Frieser

PaulineH
0

9# Texten i inlägget stämmer utmärkt. Fux är reccicivt och ett svart anlag och ett fuxanlag ger alltig en svart individ. Därför kan det ibland "poppa upp" en fux frieser när man kombinerar två föräldrar med ett fuxanlag och ett svart anlag vardera.

Däremot är bilden som tillhör inte det minsta verklighetsförankrad. Det finns inga belägg på att kulören skulle ändras beroende på om hästen bär 2 svarta anlag eller ett svart och ett fux. Det finns inte en enda studie som tyder på det idag, och jag skulle bra gärna vilja se den ursprungliga forskningen och teorin om detta innan jag tror på det.

Sen har jag lite svårt att förstå vad bilden menar med "mest fuxfärgade gener i stammen" och "mest svarta gener i stammen". En häst kan bara bära på två gener i detta fallet - varken mer eller mindre. Alla hästar är i grund och botten - oavsett vad de sedan har för färg - antingen fuxar eller svarta. Det är grundfärger och alla är antingen eller. Det finns även enbart 3 alternativ för hur de då ser ut genetiskt:

1. två fuxanlag = fux häst,

2. ett svart anlag och ett fuxanlag = svart häst (svart är dominant),

3. två svarta snlag = svart häst (kommer aldrig få fuxbaserad avkomma).

Vad de sen har i stammen är helt ovesäntligt och inverkar inte det minsta på framtida avkommor då det enbart är de anlag de själva bär på som de kan föra vidare. Citatet om "mest fuxfärgade gener i stammen" och "mest svarta gener i stammen" har sålunda ingen som helst betydelse för hur hästen ser ut, och definitivt ingen alls med vilken kulör av svart den har.  

Sen måste jag rätta mitt tidigare inlägg. Min hjärna var inte riktigt igång:P Det ska stå "Svartbrun" inte "mörkbrun". En mörkbrun häst är bara en något mörkare variant av den vanliga bruna hästen - dvs svarta ben och brun kropp. Denna kan vara något svår att skilja från en blekt svart häst, men det är fullt möjligt.

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om en häst är svart (genetiskt) spelar det ingen roll om den blir brun, eller som vår shettis, rödtonad. Den är svart i alla fall. Detta vet man om man gör DNA-analys eller har god koll på vilka som är förfäder.

En svart rakad häst kan även se grå ut. Och svarta hästar är gråa som föl.

Vår hingst är svart men bleksvart. Rent genetiskt är han ändå svart. Skrattande

Elshira
0

#8 Jag tyckte mig ha koll på vad som är svart och brunt, har själv en mörkbrun häst som på första bilden.

Men att de svarta kunde bli så ljusa som på sista bilden hade jag aldrig gissat, trodde att det alltid var brunt när benen är mörkare är resten (eller ja, att det är ett augotianlag).

Hakuna matata!

Tusen
0

#12 Han har samma ljusa färg över hela kroppen, så i detta fall är han inte mörkare om benen än resten av kroppen.  Men visst är det häftigt? Ljussvart!Skrattande

Då det gäller denna ljusa färg av svart tror en del att detta är ett speciellt och eget anlag (ännu inte helt bevisat) men det är ungefär som ljusbruna och ljusfux. Ofta går detta ljusa i arv även om grundfärgen är olika mellan föräldrar och avkomma.Glad Ex. Ljus fux och ljusbrun ge ljusbrun avkomma.

Det finns funderingar kring om detta anlag dessutom är dominant eller inte.

LitenPyssling
0

Jag har lärt mig att Frieser aldrig kan vara annat än svart, är den det så är den inte godkänd eller så är den korsning bakåt i stammen.
Stämmer det?

Jag har aldrig hört att en frieser kan vara annat än svarta!
Detta hörde jag även ifrån en Frieser uppfödare som jag träffade på Globen för två år sedan.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

PaulineH
0

14# Jag vet inte riktigt vad det gäller för regler kring att godkänna i sverige, så det vågar jag inte gå in på. Däremot kan de vara fuxa och ändå renrasiga. Fux är reccicivt och kan därför ligga dolt bakom det svarta i flera generationer. Det har ju fötts en del fuxa renrasiga friesers.

Men som sagt, jag ver inte hur det ser ut med att få dem godkända osv då jag inte riktigt satt mig in i det.

12# Nä, visst är det rätt häftigt?:) Också därför det är så synd att man envisas med att regga allt som inte är becksvart som bruna:P Kan tycka att det borde finnas lite mer information i sverige angående hästars färger då jag har sett en uppsjö av på allehanda sätt felreggade kusar.

Angående ärvbarheten så är det precis som 13# säger - det finns en viss ärvbarhetsfaktor i vilka som bleks och vilka som inte gör det. Sen finns det en uppsjö av teorier kring hur det fungerar, vissa mer realistiska än andra, så jag väntar med att säga något om det där tills det kommit lite mer grund att basera sg på. Men visst är det ärvbart iaf!:)

LitenPyssling
0

#15 Vad jag vet så "får" de inte vara annat än svarta. Såg en artikel (kommer inte ihåg var) där en kvinna köpt en Frieser här i Sverige, hon var jätte stolt över sitt köp och skulle tvätta hästen bara strax efter att den kommit hem.
Då visar det sig att den har en vit rand precis ovanför hoven som var cirka 5cm bred (kommer inte ihåg vad det heter). Säljaren hade då målat hästen svart där för att dölja och då stod det även att Frieser inte får vara annat än svarta liksom att fjordingen inte får vara annat än blackfärgad - är den det så är den inte godkänd.
Så jag tor frieser enbart får vara svart för att vara godkänd, har heller aldrig hört annat och på Globen var det ett riktigt pådrag angående friesern där det också kom upp att de bara får vara svarta.
Vet ingenting om rasen överhuvudtaget, men detta är vad jag lärt mig. =P

Tusen
0

Eftersom det är utbildade ID-kontollanter som beskriver hästens färger (den färg som hästen får i sitt pass) är dessa oftast väldigt välutbildade. Det nyutbildas kontinueligt nya och de äldre går på fortbildning. Det är i dagens läge väldigt få ID-kontrollanter som chansar på hästens färg utan de brukar vara väldigt noga med att titta längre bak i leden om det är svårt att avgöra hästens färg (som man tyvärr ofta måste se då den fortfarande har fölpälsen kvar). Det händer att det blir fel i alla fall ibland men då kan man be en ny ID-kontrollant att komma ut och omregistrera hästen. Inte särskillt dyrt att göra heller.

Zadeira
0

#14. En Frieser kan vara fux (även om det är ovanligt) som andra redan sagt pga det reccesiva anlaget. Däremot har jag hört att de inte godkänns för avel för att man försöker "utrota" att de blir annat än svarta. Vet inte om det är så i Sverige dock.

LitenPyssling
0

#18 Okej, men då är det alltså enbart svart som gäller egentligen då.

PaulineH
0

17# Kan tänka mig att deras utbildning blivit något striktare med åren, just då informationen ändå blivit större. Det är ju givetvis jättebra!

Men jag vet inte… Tycker ändå att man inte alltför sällan ser hästar som inte riktigt har den färg de "egentligen" har. Svart/brun kan jag iof förstå är lite halvklurigt att se skillnad på på vuxna individer, men har även sett extremt mörka leverfuxar reggar som svarta osv. Ofta handlar detta om hästar som importerats i vuxen ålder och ska få svenskt pass utfärdat.

Sen att jag själv även tycker att det är synd att man petar in mycket med vita stickelhår under konstantskimmel även om de genetiskt sett inte beror på samma är ju också min egen åsikt. Kan ju å andra sidan förstå att det kan vara lite svårt att särskilja de olika anlagen från varandra… men önska kan man ju!;)

Tusen
0

#20 Importer kan säkert vara klurigt då man inte alltid har koll på hur tidigare generationer ser ut. Sen heter ju färger lite olika i andra länder. Säkert lätt att det blir missförstånd på vägen. Men som sagt, man kan alltid regga om sin häst.Skrattande