Hur ge lucern?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej! Min häst får i dagsläget ca 1kg lucern/dag. Inser att han behöver mer då han inte går upp i vikt som han borde.
Men, får inte plats med mer lucern i varken foderhinkarna eller krubban.
Behöver förslag på en anordning så jag kan ge honom mer. Han får alltså lucern hack. Vill inte gå över till pellets.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Förut när min pålle behövde gå upp rejält tog jag en hink som vanligtvis är vatten i. Alltså en 20 liters hink och fyllde upp hela den med lusern och satte den i boxen vid middagen, han orkade inte allt på en gång så han hade typ fritillgång till lusern. :) Sen fick han mineraler m.m i krubban som vanligt.
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Lägg till lite korn, det brukar de fetta upp sig på.
Har provat både lucern, betfor, allehanda pellets och musli utan resultat, men helt vanlig krossad korn så blev han plötsligt fin i hull. Började med 1/3 skopa (sån där vanlig plastskopa, rymmer kanske 1kg knappt) och gick upp till 1 skopa/dag.
Annars så sätt en tvärbräda i ett av boxhörnen så att det bildar en liten hö-häck i golvnivå, och lägg lucernet däri.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
En hink skulle inte överleva länge i boxen hos min häst när den är tom.
Men en tvärbräda skulle nog funka, ska bara se om det går att få dit nån på ett enkelt sätt.
Mvh Emelie & Jack
Har du betongbox längst ner eller så kan du skruva två små-bjälkar lodrätt på väggen och fästa dem högre upp. Så kan du skruva tvärbrädan nere i botten i dem.
Annars finns ju plugg..
Vet ine vad du har för box eller hur mycket du får fiffla med den.
Funkar det inte med en hink om den är upphängd i t.ex karbinhake eller grimskaft heller?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Frågan är väl; får det plats i en hink?
Frågan är just hur mycket jag får fiffla med väggarna/boxen. Är ju inackorderad.
Han hade, när han var skadad och stog inne, vatten i en hink som hängde med grimskaft på väggen (murbrukshink). Redan efter natt 1 hade handtaget till hinken lossnat.
Det han får idag tar 2st 5liters hinkar volymmässigt. Normalt är hinkar 10l googlade jag fram. Gör ju ingen skillnad alls.
Dessutom behöver hinken isåfall ha lock, så jag kan ha lucernen färdig utan att geten kommer åt och äter upp det.
Mvh Emelie & Jack

I början la jag det ovanpå höet, går inte det?
Skynda långsamt så går det fortare.
Det är ju så smått så smått, dessutom dyrt, vill inte att han ska slösa bort det (drar runt höet över hela boxen).
Jag funderade på någon typ av nät. Förslag inom det området?
Mvh Emelie & Jack

Kan du inte hänga in en exktra krubba? Finns ju flyttbara.
Om han drar runt på höet, prova att ge honom bara några kilo i några dagar, det kan hjälpa för då tror han att inte inte får så mycket mat och äter upp det istället för att dra runt det. Eller hönät. Kli ska vara bra för hästar som behöver gå upp i vikt.
#10 Det är inte så att han inte äter upp det, utan han plockar dom bästa bitarna först. Pillar runt och flyttar undan det andra. Han tar god tid på sig att äta sitt hö.
En extra krubba har jag också varit inne på, men en som sitter löst lär inte heller få vara kvar särskilt länge. Han är väldigt påhittig min häst.
Man skulle ha som en liten höhäck…
Mvh Emelie & Jack
Någon som har erfarenhet av dessa ? Är dom tillräckligt mjuka måntro att dom tål att bli runtslängda?
Mvh Emelie & Jack
Jag har en sån, fast med hög kant, som min äter lucern i.. Trots att han flyttar runt den i boxen och leker rövare så håller den.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Det låter ju lovande!
Var lite inne på en blomlåda ett tag.
Optimalt vore egentligen en konstruktion liknande en fågelmatare. Med ett fat i botten och en behållare i mitten med en springa ner till för lucernet att trilla ut. Borde bli en relativt tung produkt som han inte flyttar runt i första taget. Ingenjören har visst talat.
Mvh Emelie & Jack

#12 Har en sån fast större, den är jättebra. Enligt tillverkaren så kan hästen inte ta sönder den.
#16. Kanon ju! Var kan man köpa dom på riktigt? (inte på nätet alltså). CityGross har ju mycket från Hansbro, men kan inte minnas att jag sett några sånna där.
Mvh Emelie & Jack
Jag har köpt mina på Netto - jag har en till att tvätta häst, en hon kan äta ur, en till att bära ut enstaka skitar när man inte orkar hämta skottkärran och en stor som jag ryktgrejor och sådant i när vi är på sommarbete. Perfekt till det mesta!
De finns på alla möjliga ställen som Bauhaus, CityGross trädgårdsavdelning, Granngården, COOPs trädgårdsavdelning med mera - om man nu inte vill ha något visst märke utan bara en jämra bytta
.
Min är köpt på Gekås :P
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Jag öste i min häst massa lucern när han var tunn, funkade verkligen inte hur mycket jag en gav honom. Sen blandade jag ut det med Groov 125 och vips så hände det grejer. Jag fick detta tips av en annan som hade försökt göda upp sin häst med lucern men när det inte fungerade så gav hon groov och då gick hästen upp.
Så om det inte fungerar, testa med någon av Kraffts Groov. Visst blev min extra pigg men det var bara på posetivt sätt + att han ögade i vikt och muskelmassa.
#20. Han får redan Hippo Grow Alfa. Testade att dubbla Alfan men resultatet blev bara en piggare häst som sprang av sig kilona i hagen (han är hingst).
Nu är han tillbaka på ett mått Alfa och lugn och fin i hagen igen.
Har även ökat mängden hösilage från 12 till 15kg. Men det var bara härromdagen så avvaktar och ser om det gör någon skillnad. Hoppas på ett frodigt bete i sommar.
Mvh Emelie & Jack
A okej, De är verkligen svårt det där med hästar som vägrar gå upp i vikt även fast man tycker att dom inte borde ha det. Jag kan dra min historia med min häst:
När jag köpte min kille i November var han väldigt tunn och loj. Han hade bara fått stå och förfalla. Så jag började med att ge 1kg lucern per dag och ökade där efter till jag kanske var uppe i 3-4kg per dag + massor av hö då. Men han gick bara inte upp i vikt i den takt man skulle tro. Under denna period November Maj åt han detta och reds samtidigt, för att jag ville hålla igång honom men han reds absolut inte hårt. Nästan bara skritt och trav. Sen i Maj kom första brunsten för russflickorna som stod i hagen brevid och då började han ju vandra där för att hålla koll på pinglorna, och gick då ner i vikt igen!! Så då tog jag rådet att köpa Kraffts groov och tog 125 för det var det ända dom hade inne och gav 0,5kg groov och kanske ca 2kg lucern och pang sa det bara så började han lägga på sig i vikt (trotts de brunstiga stona i hagen brevid) Antagligen pågrund av alla olika vitaminer och annat som finns i den pelletsen. Men inte la han på sig så att revbenen slutade att synas så i Augusti tog jag beslutet att sälla av honom. Tog bort all kraftfoder och lät honom bara äta hö, och nu efter den vilan är han fantastisk i hullet! Han var rent fin redan i November och i December var han tjock! Nu har jag fått banta honom känns helt otroligt bra!. Den gikantiska buken är borta och han glänser som aldrig förr!
Men nu är han fin och glad, lite rund om magen men liknar den hästen han ska vara :)
Här är för och efterbilder.
http://www.youtube.com/watch?v=4EF3voa6WwY&feature=channel_video_title
Hur ser din häst ut i kroppen då? Är han bara tunn? Han kanske har brist på någon vitamin eller liknande som gör så att han inte går upp i vikt som han ska. Har han varit u bra hull innan när du har haft honom och gått ner nu bara? Jag är inte så haj på foder, men kul och veta bara om du kanske har samma problem med din som jag hade med min..
Om han växer är det väl inte så konstigt om han är lite tunn, Kanske inte så attraktivt och eftertraktat på utställningar dock..
Anledningen till att han är tunn är en kort vistelse i ett stall där människorna inte såg till hästarna ordentligt. Han gick på lösdrift (vilket han gjort tidigare också, och varit finfin i hullet) och de lovade att de skulle börja stödfodra i mitten av september (flyttade dit slutet av augusti). När vi flyttade igen i början av november hade de fortfarande inte börjat stödfodra med hö.
Gick på lösdrift igen med fri tillgång till fint hö men han kom aldrig ifatt igen, sen hjälpte ju inte den stränga vintern till precis.
Han är inte så tunn att man ser revbenen, men man behöver bara dra lätt med handen över för att känna dom.
Det som oroar mig mest är att han ligger efter i utvecklingen. Sen jag flyttade in honom på stall har han musklat sig bättre, framförallt har halsen kommit ifatt resten av kroppen, och den fina halslinjen han hade som föl börjar skymtas igen. Så vi är nog på god väg.
Men han breddar inte alls som han borde så därför känner jag att han behöver mer foder.
Mvh Emelie & Jack

Behöver han gå upp i vikt behöver han energi, lucern ger man vanligtvis för dess höga proteinhalt. Du behöver ett energirikt foder, du får kanske ha honom i mindre hage eller på annat sätt få honom att inte springa bort energin tills han gått upp sina kilon. Ger du lucern kan han bygga muskler men det är under förutsättning att du tränar hans muskler.
#24 Mycket mindre hage än han har i dagsläget blir nog svårt (går i rastpaddock).
Jag har funderat på att tillsätta olja i fodret, men gör det någon skillnad tro?
Mvh Emelie & Jack
Olja ger snabb och enkel energi, kan hjälpa svårfödda hästar att hålla hullet.
Korn. Korn är superbra att öka vikten på, vilket man har kännt till mkt länge.
Gamla hästkarlar sa förr ''havre för energi, korn för hull''. Stärkelsen/kolhydraterna i korn är bra, stabil energi.
De gamla gladiatorerna åt förövigt mycket korn för att bli lite tjocka så att de kunde få ytliga, blödande sår och vinna publiken, utan att bli alvarligt skadade :P Liten fotnot.
Men prova att ge krossad korn. Funkade super på Crow:
Innan jag provade korn (testat både lucern, betfor, pellets osv) och efter:
Jag googlade lite och hittade att man vill ha en energi/protein kvot på minst 7 till unghästar.
Jag har ju tyvärr ingen analys på hösilaget eftersom det kommer från många små åkrar, men kan jag titta på kvoten i hans kraftfoder?
#27… Stabil energi låter ju bra. Kanske är korn jag ska komplettera med om nu kvoten skulle vara låg.
Mvh Emelie & Jack