Tips för bättre sits?
Jag och säkert många andra ryttare kämpar för en bättre sits.
Jag har ridit i ca 9 år och har en helt okej sits. Jag kan sitta ner i sadeln utan att störa hästen och så, men man är väll aldrig nöjd? 
När jag ökar traven när jag sitter ner kan jag skumpa lite och vill träna bort det! Har ni några bra sits/balans övningar till häst?
Jag har tidigare inriktat mej mer mot hoppning och tränat mest "seriöst" mot det. Men vill i sommar börja tävla lite mer i dressyren och måste då få en ännu bättre sits för att lyckas 
Rida barbacka gör jag en del och har mkt lättare att sitta ner mjukt då!
Är det bara rida utan stigbyglar som gäller eller finns det andra övningar? 
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Något som jag vet att i.af många andra missar (eller rent av inte "hinner med") är att följa med hästens rörelser lika bra i trav som man gör i skritt.
I skritt så guppar man ju tydligt över från sida till sida och vrider på höften. Detta är lika viktigt även i traven! Det var inte alls länge sedan jag verkligen lärde mig detta, och har tidigare fått spänna mig lite mer, böja lite för att parera med ryggen och lutat mig bakåt i traven lite. Inte så jag såg ihopkrupen ut men en fin liten skillnad.
Nu kan jag äntligen sitta nästan helt rak i ryggen även i trav och verkligen följa med!
Sedan om du redan gör det bra vet jag ju "tyvärr" inte.
Hakuna matata!
Jag hittade den här: http://www.medvetenridning.com/Sitsentillhast.htm
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här var en bra video också 
Det finns även många övingar utan häst som är jättebra för sitsen. Tex: yoga, thai-chi, salsadans, pilates mm mm. Det äv viktigt att träna sin egen balans, takt, rytm, rörlighet och stabilitet.
"Passenger-lesson" är ett bra sätt att träna sin sits och följsamhet. Alltså du sitter på din häst på en ridbana eller ridhus. (måste vara med staket i början) sedan följer du bara med hästen. Bind upp tyglarna, sätt dina händer mot manken, kuta din rygg och tryck sätet ner i sadeln. Tittar hästen åt vänster, tittar du åt vänster. osv. Låt hästen vara och bara följ med. När du gjort det en stund i skritt går du över till trav och du påverkar BARA hästen om den bryter av till skritt. Annars följer du den.. försöker hitta rytmen, följsamheten och takten. Att våga släppa kontrollen… Fortsätt med galopp när du är redo.
Ta tid och gör tex traven i minst 20 minuter i sträck för att hitta harmonin.
*Vill följa tråden!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det viktigaste är att få hästen avspänd så att den "släpper ned" ryttaren ordentligt. Innan den gör det kan ingen sitta helt mjukt och följsamt.
#7 frågan är ju vad som är honan och vad som är ägget?? Om ryttaren har en obalanserad sits så ger det en spänd häst, hur spänd än hästen är så behöver vi vara avspända och balanserade för att hjälpa den att bli avspänd.
Glöm inte sadeln. En sadel som inte sätter dig i en bra sits utan hellre vill sätta di lite fel (nu menar jag inte att du måste ha stora stöd eller bli låst, men sadeln måste ge dig rätt balans) blir svår att sitta ordentligt i eftersom du måste jobba mot den.
Tänkte på det då du hade lättare att sitta ordentligt barbacka.. kanske sadeln stör?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag skulle oxå vilja ha lite tips!
Min sits är helt okej, den har blivit betydligt bättre men jag är expert på att tappa stigbyglarna när jag sitter ned i traven. Antagligen spänner jag knät, men jag har ingenaning hur jag ska träna bort det.. Rida utan stigbyglar går skit bra & jag är då mjukt & följsam, så slipper jag att tänka på stigbyglarna.
Några tips på att träna bort det? :)