Tandkoll?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag och en kompis började prata om det, och då börjar jag undra.
* hur ofta kollar ni tänderna på era hästar och gör nåt åt dem vid behov?
* vad kostar det?
Munnen och tänderna bör kollas en gång om året om inget annat tyder på att en extra koll skulle kunna behövas.
Vi har aldrig behövt raspa tänderna på våra russ då deras bett är helt korrekta.Ett par vargtänder har dock plockats bort på några av russen dock inte alla.
Priset variera mycket beroende av vad som behöver åtgärdas, vart du bor och vem som utför munundersökningen. Kolla med den som du vill ska göra munkontrollen.
Viktigt är dock att det antingen är en veterinär eller en riktig hästtandläkare (det har blivit fler men fortfarande finns det amatörer som kallar sig för hästtandläkare). Ta rekomendationer innan du bestämmer dig för någon.
OBS! Endast veterinärer får ge smärtstillande och lugnande sprutor, därför skall alltid veterinär närvara om vargtänder skall plockas bort. (Vissa veterinärer är även tandläkare)
#1 ja jag ska inte göra nåt, hästägaren ser till att hästen kollas regelbundet och allt sånt.
Jag vart mest bara nyficken när kompisen och jag började prata om det :)
Men vad typ har det kostat för dig? Så man vet ungefär vilka pris summor det handlar om ;)
#2 Det kostar ingenting för mig då vår närmsta vän och granne, som är veterinär, gör detta åt oss gratis. Men gissningsvis mellan 300 och 1000 kr får man nog räkna med.