Sadelkramp?
Vad är sadelkramp?
och
Vad är sadeltvång?
Vad är det, varför får dem det och hur gör man om hästen har fått det?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Sadelkramp har jag inte hört talas om. Sadeltvång har jag fått förklarat som att hästen upplever ett mycket kraftigt obehag från sadeln och/eller sadelgjorden, utan att man kan påvisa att det finns en smärtreaktion. Hästen kan bli orolig, börja slå och bocka, bli helt stel och kallsvettig eller till och med "svimma" och falla ihop vid sadling. Ofta kan man komma runt det i lindrigare fall genom att använda resårgjord och dra åt försiktigt och stegvis. Detta ska inte förväxlas med att sadeln faktiskt gör ont.
Varför de får det vet jag inte. En teori är att de har utsatts för en svår, plötslig smärta en gång vid sadling och det på något sätt har fått dem att "låsa sig" mentalt. De förväntar sig samma smärta och blir spända och blockerade.
Jag kan tänka mig att massage, gos och försiktig träning på att få på sadeln utan obehag kan hjälpa, i alla fall i enklare fall, men säker är jag inte.
Sadeltvång kan också komma av att en nerv blir klämd. Inte så att det gör ont, men det blir reflexmässigt. Kan vara därför det går över när de rört sig eller bockat av sig.
Crow kan få lättare sadeltvång ibland, speciellt om sadelgjorden sitter lite längre bak än vid sadelgjordsläget (vilket behövs ibland för att inte dra fram sadeln). Svängd resårgjord har hjälpt.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#2: En nerv i kläm låter ju mer rimligt som förklaring än att det skulle vara "psykologiskt". Fast då går det ju knappast bort med träning?
Jag har läst att det kan vara både pyskologiskt och en nerv.
Men är det en nerv borde det väl inte hända varje gång?
#4 Beror på hur känslig hästen är och var nerven sitter i förhållande till sadelgjordsläget. På Crow sitter den lite bakom verkar det som och han är bara lite känslig (det räcker att gå några steg) men jag vet hästar som är väldigt känsliga och måste springa och bocka innan man sitter upp.. annars bockar de när man sitter där. Så det beror helt på hur känslig hästen är och hur ytlig nerven är.
Psykologiskt sadeltvång visar sig väl oftast med att hästen är sur och grinig är man spänner gjorden, och blåser upp sig, mer än att det är ren reflexmässig panik/bockning. Det hjälps ju också av att man är lugn och tar ett hål i taget.
På ''riktig'' sadeltvång hjälper det inte så mycket att vara lugnare. På Crow tex är det bara örsta-andra hålet han reagerar på, när han gått av sig det kan man spänna i princip hur mycket man vill utan reaktion.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.