Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 8133 ggr
Elshira
0

Hjälp med Pelhambett

Jag använder nästan alltid 3-delade träsbett till mina hästar och då jag ridit min D-ponny i svårare dressyr (storlek hästmässigt, inte ponny) så har jag använt mig av kandar och på min gammla ponny hingst som gjorde lite svårare rörelser behövde jag något skarpare bett på och använde då ett rakt pelhambett (med 2 tyglar självklart).

Men nu till själva frågan - "Kan" man ha pelam som är tredelade?

Själv har jag alltid använt raka för jag skulle aldrig sätta på ett tvådelat då de petar rakt upp i gommen när kedjan tar emot, men hur är det med tredelade? de formas ju snarare efter tungan lite som raka pelham med tungfrihet?

Anledningen att jag funderar på tredelat istället för rakt är att jag ändå inte vill ha det riktigt lika stummt som med raka bett när man ska ställa dem i dressyren utan att påverka den andra sidan lika mycket. Självklart drar ju även kedjan på båda sider även om jag bara tar i en, men då är det åtminstånde inte ett stummt bett i munnen.

Så varför bör eller inte bör jag använda tredelade pelham?

Hakuna matata!

Alex
0

Ett stångbett ska alltid vara rakt! Finns det ens tredelade pelhambett…? I alla fall, använder man ett sånt bett antar jag att det är hävstångseffekten man vill åt, och med ett ledad bett försvinner den. Istället trycks bettet runt underkäken. Så alltid rakt stångbett säger jag.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

CelsiusT
0

Inom westernbett finns ett bett som är delat men ihopsatt av en rulle som gör att bettet inte alls kan vika sig, men skenklarna kan endå röra sig oberoende av varandra. Där får man den effekten du är ute efter.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Elshira
0

Problemet är ju att (i.af vad jag sett) de bett med denna effekt som annars är väldigt bra inte har 2 ringar till tyglarna. Dels vill jag ha en snäll tygel som jag använder som vanligt och en till hävstångsdelen. Det är ju som ett kandar fast i ett bett~

Vet du om det finns sådana bett med som pelham? Ska jag använda bettet vid tävling måste jag just ha 2 tyglar med så även om jag ville så kan jag inte tumma på den regeln?

Men det som #1 säger jar jag faktiskt inte tänkt på att det drar åt runt istället. och jag ser nu att jag inte lär använda 3-delan. men det var ju trots allt därför jag bad om råd av er :D

Hakuna matata!

CelsiusT
0

Den "funktionen" eller varianten av bett heter Billy Allen iaf, och jo det brukar finnas någon variant med plats för tygeln uppe vid själva bettdelen.

Här finns några alternativ med iaf 2 sådana lösningar

Såg att det bara var en av dom med tränsbettfunktion som var billy allen. Men jag har sett det på flera ställen, så det finns men är klart inte lika vanligt!

CelsiusT
0

Elshira
0

Jag ville ha ett "vanligt" pelham då jag tävlar i engelska ridklasser (ganska så petigt med hur allt ser ut) men jag hittade müller bett som är vanliga pelham med med samma funktion.

Nu vet jag vad jag ska köpa istället för vanligt fast bett =)

Tack så mycket för hjälpen!'

Och då en liten följdfråga: Någon som vet någon större återförsöljare av müller bett?

Hakuna matata!

Elshira
0

Ingen som vet någon återförsäljare i Uppland eller som man kan beställa ifrån? =)

Har letat lite men verkar vara svårt att hitta müller bett över huvud taget. Ska man kanske beställa direkt från tillverkarna?

Hakuna matata!

Peppe
0

#7 vore jag du skulle jag tänka både en och två gånger innan jag beställde ett myler, många anser att det är djurplågeri… själv har jag inte fördjupat mig i bettet men jag skulle inte köpa ett utan att göra det först =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Linnea
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 Jacson är återförsäljare för Myler i Sverige. Jag har själv ett sånt bett. Många tycker det är djurplågeri, ja men ska man alltid lyssna på andra som inte ens testat betten? Finns ju dessutom en hel uppsjö olika myler varav vissa skulle jag inte själv vilja använda. Jag tycker det är djurplågeri med tvådelade bett men jag skirker inte ut det varje gång nån säger att de har ett tvådelat bett.. Man väljer själv och man måste testa först innan man dömmer. Jag har ett sånt här bett, mer lämpat för western tror jag men man kan kanske rida på två tyglar.

Skynda långsamt så går det fortare.

Elshira
0

Jag har varit inne på myllers hemsida nu och hittat alla deras bett. Jag har hittat pelham som verkar lämpligt (de har närtan alla typer av bett men med myller variant). Tyvärr finns nästan alal bett endast från 11.5… Och jag behöver 9.5 eller max 10 (dvs 4 inch) vilket de inte verkar ha på sin hemsida =/ Jag ska maila och höra om de tillverkar bett i mindre storlekar också men att det inte är en lagervara eller så får jag helt enkelt fortsätta med med rakt pelham de gånger det behövs och bara rida på det vanliga tredelade.

Men en mix av pelham med ändå med delad kännsla hade ju varit toppen =(

Hakuna matata!

Linnea
0

De serietillverkas endast i de storlekar som finns på jacsons hemsida. Skulle också vilja ha ett mindre men då får man beställa från tillverkaren och då får man ett handgjot bett.

Elshira
0

#8 På vilket sätt är det djurplågeri med dessa bett?

Visst jag förstår om du tänker på diverse kombinationsbett som är "extra extra skarpa", men vad skulle göra detta så markabelt mycket skarpare än ett vanligt pelham? Det har inte större hävstångseffekt, och det är rörligt, men inte alls på samma vis som ett helt ledat bett.

#11 Jag hoppas att de gör det utan att de kostar så jätte mycket extra =/ har skickat ett mail ang just mindre storlekar. =)

Hakuna matata!

Peppe
0

#12 jag har som sagt inte fördjupat mig i det, men det är själva utformningen på mundelen som gör att hästen inte på nåt vis kan få bort trycket från lanerna. lanerna är som du säkert vet extremt känsliga. jag skulle inte skaffa ett sånt bett utan att göra ordentliga efterforskningar först…

Elshira
0

Det beror ju på tungfriheten. Jag har ridit med liten tungfrihet innan och det har gått bra på den hästen jag haft det på så det är inget nytt. Dock vill jag bara ha liten tungfrihet, vilket man kan välja mellan många olika och även helt rakt om man så vill.

Hakuna matata!

Linnea
0

#14 Min häst lärde sig direkt att inte springa med huvudet i himmeln när han fick detta bett. han började inte gå i form stadigt direkt såklart (han trampar under sig ordentligt sen innan) men han slutade glo på stjärnorna.. På det gamla betet höll han emot så mycket han kunde och det gick inte ens att böja honom.. Stor skillnad kan inte förstå att man kallar det djurplågeri. Som asgt, vissa av deras bett hade jag inte velat använda men det finns såna bett från andra tillverkare också.

may-britt
0

hverfor kan du  inte ride på  vanlig 3 delt bett?

Elshira
0

Jag rider till största del på vanligt tredelat bett men när jag ska rida mycket sammlat (typ passage) så behöver jag pelhamet. Inte för den delens skull att jag behöver slita honom i munnen annars, men han gör samlingar bättre med pelham och kedjan under även om jag har tyglarna nästintill slacka.

Han ska inte ha ett jätte skarpt bett med enorm port så att det bara ligger på lamellerna, utan jag vill ha en med en svag port, men där bettet fortfarande kan användas mindre oberoende av den andra sidan, själva bettvarianten är inget nytt för honom och jag använder det relativt sällan. I alla moment där inte pelham är nödvändigt rider jag alltid på det vanliga tredelade tränsbettet.

Dessa bett blir ju mer som ett kandar fast med bara ett bett. Och sedan har jag väldigt korta skänklar (sk. baby pelham).

Sedan att det ligger mer på lamellerna - endel hästar tycker det är väldigt obehagligt (tredelade bett ligger ju mer på lamellerna ä tvådelade och raka) och dessa är lämpligast att använda helt raka bett på. Andra går bättre på detta viset och slapnar av något i tungan.

Men finns det en bättre version av pelham så vill jag åtminstånde pröva det =)

Hakuna matata!

Valkyrie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Linnea- varför tycker många det är djurplågerI?? aldrig hört det nämligen :(
Har också ett sånt du har fast en annan mundel. Vad tycker du om det bettet & tycker du det är skarpt?

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Peppe
0

#18 det är jag som skrev om djurplågeri, varför framgår bl a i #13 :)

Linnea
0

#18 Jag vet inte, antagligen beror det på de skarpare typerna av myllerbett, de har högre portar än vanliga bett men man ska ju tänka på att de flesta är gjorda för westernridning där man ju inte använder tyglarna på samma sätt.

Nu har jag inte kvar hästen som jag hade bettet till och bettet följde med honom vid försäljningen då det är alldeles för långt för min ponny.

Jag tycker inte det är skarpt, det är som ett tredelat bett fast med oberoende sidorörelse, alltså när du tar i ena sidan så hålls den andra stilla vilket gör signalerna från hand/tygel tydligare.

Min travare kunde, som jag skrivit längre upp, inte ens böjas med ett vanligt tredelat, han bara höll emot som tusan och hade huvudet långt upp i himlen vad man än gjorde. På detta bettet sänkte han huvudet redan första gången han använde det, han gick att ställa och böja på lång tygel med bara pyttesmå rörelser med tyglarna. Jag kan tillägga att han ändå från början hade bra bakbensaktivitet och jag drog aldrig ner huvudet, red nästan alltid på halvlånga eller nästan hellånga tyglar. När vi travade i skogen så gick fortfarande med huvudet högt upp så det var inte så att han inte vågade för att det gjorde ont eller nåt.

Det var helt enkelt ett bett som passade honom väldigt bra, att kalla det djurplågeri utan att prova känns bara dumt. Man kan titta på ett bett och säga hur det teoretiskt borde fungera men man borde se det i en hästmun innan man säger om det är bra eller dåligt.

Valkyrie
0

Tycker också bettet är riktigt bra, Linnea vi har samma =)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!