Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 5399 ggr
Linnea
0

Stark ponny

Jag har ett russ som är ganska så stark de dagar han är pigg (oftast alltså). Jag har själv inga problem med det men min medryttare (snart 10 år) har det inte så lätt när han bara vill galoppera. Han lyssnar inte så bra på henne då. Vi kör lite lydnadsövningar men sålänge det är trav brukar det gå hyffsat såvida han inte är superpigg (då blir det bara skritt), galoppera går inte.

Han går med rakt bett utan nosgrimma. Han grejar en del med bettet när han verkar ha tråkigt eller inte får springa så fort som han vill. Ofta läger han över tungan, lägger den rätt, lägger den över osv. Har provat hans remontgrimma men då kör han upp huvudet i himlen istället. När han går lugnt så rör han inte bettet.

Några tips?

Skynda långsamt så går det fortare.

Em--ma
0

eftersom rakt bett är det mildaste av alla bett så kanske ett lite
starkare?

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Zaphix
0

Inte galoppera tills hon får ordning på lydnaden, men det har du väl räknat ut själv iofs. :)

Tungfelsbett? Så han inte kan lägga tungan över och sticka iväg iaf. Annars är väl bettlöst bra kanske.

Träna in one-rein-stop är en bra idé. Fungerar bra för mig med en häst som emellanåt vill dra iväg, iofs har jag repgrimma, men fungerar ju med bett också.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Elshira
0

Tja det är ju lite oliak skulle jag nog säga.

Men är din lilla medryttare någorlunda lärd så skulle jag nog sätta ett lite starkare bett i munnen bara just när h*n rider. Ett jaktkandar kanske.

Men sedan funderar jag hur beter han sig när han börjar galoppera? Sticker han så han inte svarar alls i munnen, eller vill han bara raca lite grann för att sedan sakta av?

Min egna hingst är alltid pigg i början av turen, så jag försöker värma honom så snabbt det går, och komma upp i lite snabbare trav. Där låter jag sedan honom springa ett tag så han har fått "sprungit av sig" det lilla springet i benen bara.

men är det sticka som i ta bettet och dra iväg bara eller liknande, ja då är det ju lydnad som gäller. Antingen så galopperar ni inte alls tills det börjar bli bättre, eller så galopperar ni bara lite gran med det starkare bettet.

Men är han inte stark i traven (så att man får börja därifrån) då känns det ändå som att man måste börja någonstans med galoppen och helt enkelt öva öva med galoppfattningar och starkare bett så minstingen rår.

Är han lite het även i traven, ja då är det väll mest där ni får börja (och i skritt naturligt vis).

Men är det bara spring i benen, så ha honom lös i paddock eller liknande och busa så han får springa/bocka av sig lite - eller försök att dra på lite i början av ridpasset så han är lite trött när ni ska börja galoppera.

Hakuna matata!

kaka1234567
0

Tycker du inte ska ha tung föls bett. Kanske Longera hästen innan tidning ? eller bettlöst? Eller prova ett tre delat ??

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Klasselover
0

Jag skulle prova ett delat bett, om han nu verkar bli stark på rakt bett.. Vissa gillar odelade, vissa gillar delade. Så ett tredelat med koppar i skulle jag föredra, för då har han något att tugga/suga på. Och kanske longera innan?

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Tusen
0

Att longera ett piggt russ brukar ha motsatt effekt. De är urstarka individer och blir bara ännu starkare efter longering. Ett russ tar aldrig ut sig mer än att de orkar minst lika mycket till. Skrattande

Elshira
0

Vi brukar ha en "skrammelburk" som sätter lite sprätt på dem i paddocken, så springer man med och busar lite. Då brukar även den snällaste lilla barnponnyn kunna visa några serier.

Efter det brukar de vara rätt avtrubbade Cool Gör för övrigt alltid så innan jag börjar arbeta med unghästar/oinridna hästar! ^^

Hakuna matata!

Linnea
0

Han har haft tredelat, även med koppar men han funkar bättre på rakt. Hon har inte tillräckligt bra balans för att rida på skarpare bett än men snart kanske. Han har aldrig lagt tungan över och stuckit, han bara grejar med den och plötsligt råkar han få den fel och då försöker han få den rätt igen, vilket han får.

Ibland rider jag före och galopperar lite men ibland är han pigg ändå och ibland är han slö i början och piggare efter en stund.

Han travar in i galoppen när hon rider så hon kommer lite ur balans redan där och sen drar han på lite och går inte ändå ut i hörnen och då störs hennes balans ännu mer när han inte går dit hon tänkt.

Hon har åkt av några gånger i galopp för sadeln jag har glider lätt om man inte har bra balans så nu är hon lite feg och vågar inte riktigt släppa fram han i trav ordentligt. Det kan ju ha med saken att göra. Han samlar på sig energi när hon håller in honom. Får han bara trava på i ett bra tempo så brukar det lösa sig. Vi försöker hitta en annan sadel till henne, vi har en på prov men den glider fram jättemycket.

Elshira
0

#8 Ja det med att låta dem springa i den takt de vill en liten stund och få "bestäma" brukar ofta fungera bra i.af =)

Vad det gäller sadel så kanske en sadel med tygövetdrag eller i konstmocka skulle fungera bra. Eller givetvis en sadel helt i mocka.

Själv har jag en "Ideal Ramsay" dressyrsadel (15") som är helt i mocka. Ungarna sitter som gjutna Cool

Hakuna matata!

Zaphix
0

Eller en westernsadel, sitter man stabilt och bra i. :)

#4: Varför inte ett tungfelsbett?

Min och Dackes blogg

Lorita
0

#8 varför ska hon galoppera innan hon har balans?

Jag har en duktig flicka som rider för mig hon har skrittat nu i nästan tre månader och bara övat på eftergifter och att styra/tänka rätt och få hästen i form.

Det var hennes val för hon kände hon hade en lucka och nu känner hon att hon kan sitta upp och ha full koll på hästen och hålla honom i form i skritt, hon är överlycklig för hon har en grund som hon kommer ta med sig i trav, när trav fungerar så kommer vi gå upp till galopp.

Man måste kunna krypa innan man kan gå och galopp är som att springa…GRUNDEN den måste finnas där för en säker ridning.

Mixtra inte med bett eller annat utan bygg en bra grund.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

bunnyheart
0

Kan lite hålla med #11 men samt många andra!

Jag vill gärna följa!

/Johanna , http://finanora.blogg.se

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

Linnea
0

Fast hon hade nog kunnat galoppera om inte sadeln hade glidit på sne varenda gång han svänger, hon kan inte "hålla emot" den som jag kan. Vi ska prova hoppa idag iaf så vi får se hur de går, hon har hoppat ca 40 cm med honom innan. Änsålänge hoppar även jag nästan bara i trav då galoppen ofta är lite svår att reglera. Jag får ta och rida först.

Lorita
0

#13 då hade jag bytt sadel Tyst

Elshira
0

Jo, jag har flera ungar som rider här, och jag har försökt börja tjata på att de måste vara på insidan om svängen, men de hänger fortfarande på utsidan istället och drattar av om det går för fort.

Sen att sadeln skulle börja sitta snett av det, då tror jag inte sadeln sitter riktigt bra. Inga av våra glider, trots att våra ponnyer är runda som bollar.

Hakuna matata!

Linnea
0

Nej jag vet att den inte sitter så bra, det är en gammal ponnyputa. problemet är att hitta en hyffsat billig begagnad som passar. Har en på prov men den glider fram typ 15 cm efter två varv i trav..

Elshira
0

#16 Vad är det för storlek du behöver på sadeln, och vad behöver hästen för sadel (svängd, bred osv)? Kanske kan hjälpa? =)

Hakuna matata!

Linnea
0

En 16"-sadel, vidd vet jag inte, troligtvis vid eller normal mot vid. Har haft en x-vid som var smalare än en vid av samma märke så det där är lite svårt. Ganska platt rygg har han, lite manke.

Linnea
0

Jag funderar på att prova ett hackamore, jag har på känn att det skulle funka men man vet ju aldrig.

Elshira
0

#19 Hackamore tycker jag fungerar bra "rakt ut i skgen".

Men att rida någon form av dressyr är i princip omöjligt. Hästen ska ju gå undan för trycket (från bettet, sidepullet osv) men med hackamore så kommer ju allt tryck över allt samtidigt. Det enda tryck som finns kvar isf är ju från tyglarna på sidan av halsen.

Då fungerar däremot reprgimma väldigt bra (testade det själv första gången för någon vecka sedan, men grimmskaft i öggland under hakan). Min kille kunde göra samtliga rörelser som han kan med bett (sidvärtes, fram/bakdelsvändning, galoppfattningar, volter. Förvånad över hur bra det fungerade faktiskt!

Hakuna matata!

Linnea
0

Jo men nu måste jag ha nåt som man får tävla hoppning med. Om det visar sig att det funkar så kommer jag säkert att rida med bett i dressyr och hacket i hoppning/uteritt.

Lorita
0

Absolut inte hackamor om inte balansen är i topp

Elshira
0

Jag får nog hålla med där med #22. Dock kan man ju alltid sätta det högre upp och inte använda kedja, men frågan är om det blir tillräckligt starkt då.

Att rida ut är väll en sak, men att hoppa och man t.ex kommer för sent in i språnget - rå rycker man till ordentligt i tyglarna, och då är ju inte hävstång det bästa kanske.

Jag hade en häst som i princip bara funkade på hackamore (dock inte pga att hon var het), och ja jag hoppade. Men då var det långa tyglar innan språnget som gällde, och det är ju iget att föredra om man inte har en väldigt hoppsäker häst.

Hakuna matata!

Linnea
0

Det blir bara jag som rider med det till att börja med, måste ju se så att det funkar. Tror att det mest har med sadeln att göra faktiskt (åkte själv av en häst förra veckan vars sadel glad likadant som min gör med min medryttare och min balans är det inget fel på). Tycker hon sitter lite bättre på andra hästar så det kan vara sadeln som ställer till det, vi letar just nu efter en annan så får vi se hur mycket det hjälper.

Lorita
0

#23 jag har också haft en häst som jag red 90% hackamor, hon tävlade medelsvår dressyr så vist kan man komma långt.

Dom 10% var vid tävling och när jag behövde träna på kandaret.

Elshira
0

#25 Jo visst, jag red också mitt sto i dressyr. Men då måste de ju lyssna på trycket från halsen istället, och kräver att man styr mer med vikt och ben.

Det är kanske inte det lättaste för ett barn som har fullt sjå att sitta ordentligt!

Hakuna matata!

Linnea
0

Han rids så mycket det går på mer eller mindre lösa tyglar då han ogillar ett konstant tryck i munnen. Är han väldigt pigg måste man hålla men så fort han lugnar sig, om så bara för sekunden så släpper jag efter så han slipper trycket. Han är alltså inte van vid att man sitter med ständig kontakt med munnen, det gör medryttaren fortfarande ibland men då måste jag påminna henne för han börjar direkt med att greja med tungan och se allmänt obekväm ut.

zandroa
0

För både hästens och er egen skull - ta hjälp av en tränare.

Att hoppa låter inte som en bra idé om hon inte har balans och koll på ponnyn på marken. Särskilt inte om hon har blivit osäker, så låt bli det.

Ta henne på lina och öva sitsträning så att hon får upp balansen. Då har du kontrollen på hästen och hon kan koncentrera sig på att sitta rätt i alla gångarter. Balansen är A och O. Kan hon inte sitta ordentligt ska hon inte gallopera runt själv. Innan hon gör det tycker jag hon ska ha lärt sig sitta påpass bra att hon kan rida utan stigbyglar och våga släppa båda händerna på lina utan att tappa balansen. Då kommer hon förhoppningsvis att känna sig mycket tryggare i sadeln också.

Sen kan det finnas flera orsaker till att hästen springer iväg, och på din häst så låter det (utan att ha sett hästen) som att något är fel. Det kan vara något i munnen (bettet, liten vargtand etc - du säger att det inte går att ha kontakt med munnen). Det kan vara sadeln som inte ligger bra. Den kan ha ont i ryggen eller någon annanstans. Det kan också göra att den inte vill ha kontakt med munnen. Eller så är det ryttaren som stör/den är felriden.

"Hemligheten" bakom att klara av pigga/heta hästar är oftast att våga driva. Många ryttare blir rädda och drar/tar i munnen och släpper all kontakt med skänkeln när hästen drar iväg. Detta är helt fel. Faktum är att heta hästar rentav kan behöva mer skänkel än "normala" hästar.

När hon har tränat upp balansen bör hon träna på mycket övergångar. Trava på volten och skritta 5 steg varje gång hon travat en halv volt. Eller skritta exakt sex steg, trava 6 steg, skritta sex steg, osv. Helst ska hon använda vikthjälperna så mycket som möjligt. Hästen ska svara direkt. Både vid framridning och avsaktning, det får inte dröja 5 steg innan det händer något. Träna på att ställa och böja hästen ordentligt i sidorna. Träna även på tempoväxlingar, minska och öka traven. När hon ökar ska stegen bli längre, dvs hon ska få färre steg att räkna på samma sträcka. Det ska inte vara springiga korta steg. Hon bör inte sitta och rida massa långa transportsträckor (men det betyder INTE att hon ska snurra runt på en liten volt, det är inte bra för hästens ben särskilt inte om den inte går i balans - variation förnöjer men så länge hästen inte går i form så håll er till stora böjda spår, inga 10mvolter).

När hon behärskar detta kan hon börja galoppera kortare sträckor. Ta gärna lite galopp på lina först då. Tänk då likadant, mycket övergångar, hitta balansen direkt efter avbrott. Hästen ska svara direkt på alla hjälper. SUPERVIKTIGT är att vara i balans i galoppfattningen. Hästen ska svara direkt och fatta galopp från en långsam trav. Ökar den traven, ta tillbaka direkt och gör om, fatta INTE galopp ändå. Vill den inte fatta ur långsam trav kan ni hjälpa till med spö på bogen, men vad ni än gör låt inte hästen springa in i galoppen. Klart det blir obalans då. Glöm inte att ge efter på innertygeln i galoppfattningen, håller man på innertygeln kan hästen inte fatta galopp och då blir det springigt istället. Yttertygeln ger stöd och håller koll på tempot. Att sitta rätt och i balans är också en förutsättning för att göra en bra galoppfattning (och ha kontroll).

Linnea
0

#28 Det måste inte vara fel på hästen för att han ogillar ett konstant tryck i munnen, hade du gillat det? Han har varit sån ändå sen jag red in honom. Hästen jag hade förut var likadan, gick i form på lång tygel men bara drog om man hade korta tyglar.

Han är inte så bra på longering, speciellt inte när nån sitter på, vi har försökt. Han är väldigt pigg av sig de flesta dagar, vissa dagar är han inte pigg eller lagom pigg, det är inte så att han springer runt okontrollerat i galopp varje gång man rider.

Jag har själv ridit galopphästar så jag vet hur man rider pigga hästar, det försöker jag lära henne också.

Hon får lov att hoppa små hinder men bara om hästen är lagom pigg annars sitter hon inte upp överhuvudtaget.

Själv håller jag på mycket med böjningar, böjda spår, tempoväxlingar mm, han är inte så mycket riden om man jämför med andra 6-åringar. Hon rider inte så mycket, 15-30 min en eller två gånger per vecka.

Den här hästen är aldrig riden med spö och jag har inga planer på att börja, jag vet att du inte menar att jag ska piska honom men jag vill inte använda spö.

zandroa
0

Man ska kunna ha kontakt med munnen, men man ska aldrig ha mer än 10 g i handen, och det är viktigt att man är elastisk och följer med. Bettet ska inte göra ont, gör det det är något fel. Och då kan det finnas en mängd olika orsaker.

Hon kanske kan träna sin balans på en annan, lugnare, häst först då. Hästar som inte är så mycket ridna har lite sämre balans och är inte lika vana att balansera en ryttare på ryggen. Därför är de ofta lite känsligare för vikthjälper och kan reagera om ryttaren inte sitter säkert.

Säger inte att man måste använda spö, men om ni inte kan göra en ordentlig galoppfattning kan ni inte vänta er att få balans och kontroll i galoppen. Och det är bättre att använda spö en gång (om hästen inte lyssnar alltså) än att sitta och banka, det brukar räcka att peta till samtidigt som man ger den vanliga hjälpen. Givetvis ska man aldrig slå hästen, spöt är ej till för bestraffning.

Men varför tar ni inte hjälp av en tränare? Låter ju som att det behövs.

Lycka till iaf

Gronstedt
0

#30: Hur ska det gå till? 10 g är betydligt mindre än vad tygeln i sig väger.

zandroa
0

max 10 g motstånd

Zaphix
0

Hur gör hon när hon vill att hästen ska sakta av?

Drar hon i tygeln tills den sänker farten avsevärt/byter gångart till trav eller skritt, eller drar hon i tygeln gradvis? Med gradvis menar jag att ta i tygeln och så fort hästen börjar sänka farten bara lite så ge direkt eftergift och sedan ta och släppa tills hästen saktar av så mycket som målet är.

Det kan göra stor skillnad!

Hittade en spännande undersökning som gjorts på detta, och det skulle kunna förklara att hästen blir stark.

http://stud.epsilon.slu.se/1530/1/eisersio_m_100701.pdf

Min och Dackes blogg

Carrui
0

Funkar inte ridningen föreslår jag att medryttaren börjar jobba med hästen från marken. Jag tror inte på att ett starkare bett. Gå till botten med problemet och försök lösa det med hästen :)

Fidelia
0

Jag skulle ta ut någon och kolla tänderna. Första tecknet på att de är vassa i munnen är att de inte vill ha nosgrimma. Att man sedan heller inte kan ta i honom tyder också på tänderna. Jag har på flera av mina russ fixat tänderna vid 4års ålder eftersom de dels haft vargtand och några varit riktigt vassa i munnen efter att de tappat kronorna som 3,5åringar.

Kolla tänderna så kan du utesluta dem senare. Köp en sadel från Börjes och sätt dit en svanskappa. Funkar utmärkt för mig. De sadlarna ligger på plats.

Zaphix
0

#35: Ligger Börjes sadlar på plats på alla hästar..? Eller beror det kanske på hur ryggen ser ut? Och behöver man svanskappa om sadeln ligger på plats?

Min och Dackes blogg

Klasselover
0

#36 Håller med dig, en sadel ligger inte bra på alla hästar, och behöver man svanskappa kan man ju inte påstå att sadeln ligger på plats?

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Fidelia
0

#36 Eftersom jag har flertalet russ kan jag bara tala för dem. Tråden handlar ju om ett russ. Såvida den inte är väldigt annolunda byggd än andra russ så skulle jag tro att det funkar eftersom det funkar på samtliga mina (fler än 10). Svanskappa behövs på de flesta av mina och är aldrig fel att ha. Hellre svanskappa som inte behövs hela tiden än att inte ha det när den behövs. Tex vid hoppning.

Linnea
0

Man kan hålla honom i munnen men han ogillar ett konstant tryck, det gör nog många hästar men har man nosgrimma på så kanske det inte syns… Han reagerar inte om man tex tar i honom för sakta ner.

Han kan galoppfattningar, behövs inget spö till det. Han har balans med ryttare men det är nästan bara jag som ridit honom och jag har ju bra balans.

Man kan ha nosgrimma på, har haft remonten på men är han väldigt pigg (speciellt ute) och vill galoppera fort så börjar han greja med tungan om han inte får som han vill, om man tar på nosgrimman så kör han upp huvudet i luften när han inte kan få ut tungan. Han grejar alltså onte alltid utan när han vill något väldigt gärna men inte få och när man har konstant tryck (alltså, hästen går så som man vill men man ger inte hel eftergift).

Den förra sadeln jag hade behövde ingen svanskappa.. Men den sadeln växte han tyvärr ur.

Ont i ryggen har han inte, är själv massör och masserar han då och då.

Elshira
0

#38 Titta på os i hoppning - ser du någon med svanskappa där? Nej - för att en välanpassade sadel inte behöver svanskappa. Då kan du hoppa hur högt du vill och sadeln kommer ändå ligga kvar.

De enda gångerna en svanskappa kan vara befogad är om man har en häst med onormalt trång bog och väldigt liten manke. Då finns det inget som kan stoppa sadeln helt enkelt. Men "alla" russ har knappast smal bog i.af.

Hakuna matata!

Fidelia
0

#40 Har aldrig sett små ponnyer med låg manke och stor mage i os heller. Men det vore ju en dröm för oss uppfödare.

Det är väldigt svårt att hitta en sadel till en ponny som alltid sitter perfekt året runt eftersom ponnyn ändrar sig. Ser på varenda hopptävling A och B-ponnyer som skulle behöva svanskappa eftersom sadeln åker fram, klämmer till bogbladen och stör ponnyn i hoppningen. Sedan undrar folk varför den trilskas mot slutet av banan. Dessutom har jag testat sadlar upp till 12000:- klassen med hjälp av sadelutprovare som gav mig rådet att behålla den billiga med svanskappa.

Tusen
0

Många russ har inte så välutvecklade mankar. därför behövs svanskappan. Då ryggen är bred och manken liten har man inte så många valmöjligehter.Skrattande

Elshira
0

Har själv ett sto med väldigt smala bogar (hon är trång och till råga på det kraftigt utåttåad som följd). Ingen manke där heller, men en väldigt bre drygg.

Hos tidigare ägae hade ponnyn fått gå med svanskappa jämt, och det var utprovat med sadelmakare.

Nu har jag efter säker 20+ olika povade sadlar hittat två som ligger bra! Man hittade en sadel som verkade ligga bra när man tittade på bomvidden, hur svängd den är, bredden osv osv, ne så gled de fram i.af. Den ena är en hoppsadel, den andra en dressyr (som dock egentligen är en annan hästs så hon har den väldigt sällan).

Det finns sadlar som passar alla hästaar, även om det kan behövas lite små justeringar givetvis. Men att säga majoriteten av russen behöver svanskappa är ett skämt… Nog för att de inte har de mest "sadelvänliga" ryggarna, men titta på sadlar som är gjorda för den sortens häst istället för att kolla på sadlar som är till för "liten häst" - och med "hästformer".

I sverige är det inte helt lätt, men kika på fina kvalitetssadlar från t.ex the native pony saddlery (på e-bay eller liknande). Passar dom inte er häst så är de lättsålda i.af även här!

Hakuna matata!

Tusen
0
Elshira
0

#44 Nej det är en Welsh Mountain. Men jag har själv haft både russ och russkorningar (och varit på utställningar, så jag har sett tillräckligt).

Hakuna matata!

zandroa
0

Ja, men din medryttare hade ju problem med balansen och särskilt hästar som bara gått med ryttare med bra balans kan reagera då. Det behöver inte vara det men det kan vara så. Men kolla munnen, en "normal" pigg häst som rids rätt beter sig inte sådär.

Jag tyckte du sa att han sprang in i galoppen, är det inte så är det ju bara bra men jag vill poängtera hur viktig en bra galoppfattning är.

Sen så är det faktiskt snällare mot hästen att rida med lätt kontakt än med lösa tyglar, förutsatt att man ät mjuk och följsam i handen (vilket man ska vara, armen ska vara som en förlängning av tygeln). Med lösa tyglar får hästen ofta små ryck i munnen då det blir glapp, och det blir dessutom mycket svårare för ryttaren att samla och balansera upp hästen ordentligt (nu pratar jag givetvis inte om helt fria tyglar, som man ska ha när man rider fram).

Tusen
0

#45 Alla ser säkert inte likadana ut men nog är det ett problem med dessa grova typer av ponnyer som helt saknar sadelläge. Skrattande

Zaphix
0

#41: Fast en svanskappa bör ju störa rätt rejält också¨. Blir ju mycket tryck på svansroten när sadeln glider fram så pass mycket att svanskappan behövs. Frågan är om inte trycken över bogarna är skönare för hästen..

Finns en anledning varför man ska ha baksele vid körning och inte bara en svanskappa. Nu blir inte trycken lite mycket av en sadel, men tillräckligt för att det ska vara obekvämt och störa.

Måste man ha något för att sadeln inte ska glida fram så måste väl en baksele vara trevligare än en svanskappa.

Min och Dackes blogg

Tusen
0

#48 Det kan jag nog hålla med om men då det t.ex är krav på svanskappa i t.ex. monté har man inte mycket att välja mellan.Oskyldig

Lorita
0

problemet med sadeln var att den gled åt sidan och inte att den gled fram, då hjälper inte svanskappa

Linnea
0

#41 Jag skrev lite längre upp att han haft en annan sadel innan (maxam i syntet) som inte gled fram på det här viset, däremot började den glida åt sidan när han växte ur den.

#46 Är det inte normalt att hästar är pigga? Hade han varit sån alltid och sprungit varje gång man tog i han så hade det varit annat. Hur vet du att han får små ryck i munnen utan att ha sett hur jag rider?

När hon rider så springer han in i galoppen för att hon (när han är väldigt pigg) inte kan hålla tillbaka honom i trav och om man inte tar tillbaka ordentligt innan fattningen så springer han in i galoppen. Med mig gör han ordentliga fattningar men kanske inte superfina så det ska vi börja jobba med + att det är styrketräning med många fattningar efter varann.

Hade ni sett honom med svanskappan på så hade ni nog sett att den störde. Jag är inte den som vänjer  hästen vid obehag, det ska inte finnas där alls är mitt mål.

#50 Den glider fram, i början gled den åt sidan men det var för att stropparna på den här sadeln är längre än på min och därmed blev sadelgjorden för lång..

Det största problemet egentligen är ju att när han är väldigt pigg så har hon problem med att hålla honom i trav. Hon behöver inte galoppera än men om hon inte kan hålla han i trav så blir det bara skritt..

zandroa
0

Det är skillnad mellan att vara överenergisk, ha framåtbjudning och att springa ifrån. Hästen är ett flyktdjur så om något blir obehgligt är det naturligt för hästen att i första hand försöka springa ifrån det. En häst som bara är överenergisk eller har framåtbjudning har inga problem med bettet.

Jag vet inte hur det ser ut när du rider så det vet jag inte. Men om man rider med halvlösa tyglar blir det ofta så.

Jag undrar fortfarande varför ni inte tar hjälp av en tränare, låter ju verkligen som att det behövs. Och hon kanske borde rida en lugnare häst tills hon blir säkrare.

Linnea
0

Hon rider honom på lektion på ridskolan en gång i veckan. Ska också börja stärka hans ryggmuskler ordentligt. Han har börjat gå i form lite i skritt men han gör det oftare med henne och jag gissar att det beror på vikten, han har inte så mycket muskler och orkar helt enkelt bära upp henne bättre. Jag misstänker att han får för lite protein för han har inte fått nämnvärt mer muskler sen i höstas trots att vi ridit mycket. Tyvärr finns det ingen analys på höet i stallet så jag kan inte veta säkert. Jag ska köpa en påse kraft muskel och ge honom ett par dl per dag så får vi se om det hjälper.

För övrigt ska jag börja jobba mer med hans galopp, tempoväxlingar mm. Hans galopp är rätt svår att reglera i dagsläget.

#52 Om han hade sprungit mot bettet så hade han nog gjort det i princip varje gång man red eller t o m varje gång man tog i honom vilket absolut inte är fallet.

Klasselover
0

#53 Prova hellre lucern till en början, grovfoder är alltid bättre än kraftfoder!

Linnea
0

#54 Har inte nån koll på lucern.. Är det mycket protein i det?

Lorita
0

#55 man ger lusern om ens hö har lite protein

Linnea
0

Då ska jag prova det.

Provade hackamore idag, han lyssnade bättre på det än på bett så nu blir det till att köpa ett eget. Ett litet problem blev det dock. Hans träns är strl ponny (han är mellan ponny och cob) och hackamoret var strl ponny och vi spände upp tränset så mycket det gick men hackamoret satt ändå lite för långt ner. Det går att göra ett hål till på var sida men då blir det för trångt för öronen då pannbandet  skulle behöva vara strl cob på denna herre. Plus att skänklarna är 18,5 cm men på ponny för dom högst vara 17 cm på tävling.

Provade sadeln igen, den är för smal (x-vid).

Klasselover
0

#55 - Ja det innehåller mycket protein, inte lika mycket som krafft muskel men jag (och många fler) anser att det är bäst att börja med lucern. Speciellt strå då, för tuggbehovets skull..

EwaAngantyr
0

Om man måste använda bettet för att kontrollera hästens fart är det för tidigt att använda bett!!  Bettet är till för att förfina de sista i hästens huvudhållning.  Så länge man behöver kontrollera fart och styrning är det bäst att rida på repgrimma. Då gör man inte illa hästens mun!!  Basövningar i horsemanship!

Zabbio
0

Skulle inte sätta hackamore på en ponny+ryttare med de problemen.  Hackamore är och förblir ett stångbett, om det verkar på nosen eller i munnen är ovesäntligt.

Har ni provat barbacka (eller shabrak med elastisk gjord)? Tänker på glidningen i sidled, rider man barbacka kan man inte trampa ner i stigbygeln på samma sätt och då minskar risken att man glider runt. Dessutom tränas ju balansen rätt bra :P

Tills du hittat en bra sadel är det ju en ide. Mät hästens mankvidd i grader och be sadelägare mäta sina sadlar, så har du större chans att få en bra sadel. Storlekar skitar ju mellan märke, men vinkeln i grader är samma. (man mäter längsmed ortspetsarna)

#59 Repgrimma är skitskarpt. Smala, hårda, runda rep med knutar på precis rätt ställen för att öka känsligheten. Tränsbett är faktiskt mildare för hästen, annars om man ska vara riktigt mild får man ha lädergrimma.

Sen håller jag med om att bett inte är till för att stoppa hästen, men med tränsbett kan man lättare be om böjning och ställning m.m. och det är en tydligare kommunikation än repgrimma, och med hjälp av det kan man övertala hästen om att man är värd att lyssna på eftersom man har större möjlighet att visa hur man vill.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Linnea
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har använt enbart hacket sen jag provade det utom en gång då min medryttare skulle rida men hon åkte av så jag fick rida istället. Han klöddade med det konstant så jag har inte använt det sen dess. Hon har vairt sjuk rätt mycket så hon har inte ridit så mycket heller. Han går 100 gånger bättre än på bett. Han är stark så man måste använda tyglarna för att anpassa farten men självklart så använder jag även sätet. Jag har aldrig ridit på repgrimma så det skulle jag inte ge mig på när han är så pigg, inte kul om han inte lyssnar.

Vad som är skarpast beror ju på hästen, uppenbarligen så trivs han inte med bett och då blir ju dom skarpa.

Han var riktigt slö ett tag och ville inte göra nåt alls men nu har jag enbart ridit ut i några veckor och nu är han pigg igen så han var väl trött på ridhuset.

Har nu en gammal galoppsadel som tyvärr är sned i bommen men den ligger mycket bättre än min egen och glider inte fram eller runt så vi använder den sålänge tills vi hittar nåt annat. Ska köpa sele nu och börja köra in honom så då blir det inte sadel lika ofta heller.

Hon hade inte kunnat sitta kvar barbacka när han tvärvänder och börjar galoppera, däremot tänkte jag fixa en fegisrem som hon kan hålla i. Nu på senaste har hon bara skrittat i skogen och då har jag hållt i.

Zabbio
0

#61 Att DU använder hack lägger jag mig inte i, men jag skulle inte låta en medryttare (någon ryttare) med de problemen du beskriver rida på ett hack eller annat stångbett.

Hur är det med stoppen egentligen? Har ni provat att träna in ''westernstopp'' dvs stanna för röst och säte enbart? Det tar lite tid innan det sitter men det har gjort underverk på min häst som gärna blev stark i galoppen, speciellt om han blev lite obalanserad. Man lär in det genom att sitta till ordentligt och samtidigt säga woha, eller vad man nu vill, vänta några sekunder för att ge hästen chans att reagera och sen stanna med tyglarna (sitter kvar i stopp sits) och backar eller vänder. Jag tror att det kan hjälpa er dels för att han lär sig din röst så kan du hjälpa till litem och dels för att han måste tänka och lyssna. Han lär sig att om han lyssnar så slipper han tygeln helt. Och han riskerar inte att tappa balansen eller så opå samma sätt som när man stannar med tygeln, utan har goda möjligheter att använda hals och huvud så att det blir bekvämt. Man börjar i skritt och sen är det bara att vara konsekvent. :) Det är ju värt att prova, även om man inte kan ghöra så på dressyrtäving tex så blir hästen mer lyhörd.

EwaAngantyr
0

Det verkar ju som ni har stora grundproblem med att han inte lyssnar så varför inte börja grundträna honom på marken. Få en ralation med honom så att han lyssnar??  Att använd bett till böjning äre väl ok men om inte hästen lyssnar på bettet så gör man den bara illa i munnen. Jo repgrimma är skarp och ska användas rätt, men det gör inte illa hästens känsliga mun och det är inte ettt mekaniskt hackamore med hävstångseffekt.
Man kan även böja hästen utomordentligt bra i repgrimma.

Linnea
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Han har en bra grundträning, har tränat en hel del NH, han ryggar, vänder, fattar trav och galopp och följer mig utan att jag håller i honom och kommer på inkallning. Grejen är den att han testar henne, han gör inte sånt med mig, jag har inga problem att stanna honom mm.

Zabbio
0

#64 Men läre in stoppet med henne. Det räcker ju inte att han kan det med dig.