Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettraser
Läst 6598 ggr
Milleruddan
0

Nordsvensk Brukshäst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Heeej Tänkte att jag skulle skapa ett litet forum om nordsvensken :D Tänkte att ni som läser detta kan ju svara om ni har en nordis eller vill ha en eller bara tycker dom är fantastiska!! Ja är ju lite mer inriktad på Nordsvenskar som används som ridhästar om ni förstår vad ja menar hihi Ja har en nordis som är 10 år och är efter : ELOGE 1903, som jag då tränar och tävlar i hoppning på Lokal nivå :D har inte haft några jätte succér men han går ju runt en bana på 90 cm utan problem dock så ska han alltid ha ett nedslag, men det är nog pga ryttarens dåliga ridning hahaha kom igen skapa en diskussion nu hihi :D

Lena90
0

Har tre nordsvenskar (eller mamma står som ägare om man ska vara nogräknad) alla ston.

Stjerna, -91, mörkbrun, e. Stjernar 1768
Disa, -01, brun, e. Blixten 1884
Slenda, -10, svart, e. Elveligutten 1959

Alla används inom brukskörning, ridning och avel :)
Helt underbar ras :)

Carpe diem!

viktoria91
0

Vilken fin hopp bild! =) Jag red en nordsvensk brukshäst valack innan ibland en riktigt bra hoppare på sina villkor och underbar i dressyren. Avlivades tyvärr senare pga förslitningar i framknäna. =(

Milleruddan
0

jaa det är verkligen en helt underbar ras, med mkt kapacitet för många olika grenar, min han tror ju att han är en treårig halvblodshingst haha XD

det är verkligen en riktigt allroundhäst som funkar til det mesta faktiskt :D

Lite olika saker min lilla pålle vart med om är ju då banhoppning, dressyr, horseball, hubertusjakt, ungerskpost, brukskörning, frihetsdressyr, monté, snart fälttävlan ;D säker glömt nåt han gjort, det är ju en del saker vi/han testat på hihi :D

Nordisar äger hihi :D

Moalinn
0

nordisar är nog dde underbaraste, så länge dom inte är "för" höga.. (:
Två av mina systrar hade nordsvenskar, jag var med i stallet nästan varje dag och red osv… men dom sålde dom i slutet av februari ..
Men har alltid haft nordsvenskar runt mig sedan jag var ca 7-8 år, dock bara som ridhästar då..

den ena var 2 år när syrran köpte henne,

den andra var en d-ponny, liten var hon.. men gymt snäll ! , denna hästen hade båda systrarna ..

den 3e var 5 år när syrran köpte henne, detta var min andra systers häst

Visst blev det rörigt ?
men som sagt, nordisar älskar vi alla ! :D

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

CaptainBunchie
0

0# - Gud vilken spännis :O <3 ;)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Maja
0

#0 - Hihi, jag har petat på din häst! ;) Kompis med din gamla medryttare. :P

Jag gillar nordisar skarpt! Min kompis hade en som tyvärr togs bort för några veckor sedan. Oerhört trevlig ras! Tyvärr kan de inte tölta, annars hade jag köpt mig en! ;)

Moalinn
0

visst är det lite sorgligt att dom inte kan tölta ? fast jag älskar deras långsamma trav,, :D

Medarbetare på Djurfoto

Milleruddan
0

#7 hihi min har tränat lite lätt monté XD så han kan trava otroligt fort för att vara bruksnordis ;D

Milleruddan
0

hahaha XD okej, :D

Milleruddan
0

#5 hahah, :D <3

Milleruddan
0

ja nordisar är underbara på alla sätt ;)

på min BDB har jag mkt bilder på min nodis så sök på Milleruddan och bli vän :D wiieee!! även min medryttare har många grymt fina bilder på honom hon heter Mackvack  :D <3

jackiejohn
0

Är uppväxt med Nordsvenskar och Fjordingar! Älskar dessa stora bestar som lunkar på och är oftast mycket lugna och trygga :)

Mamma och morfar har köpt alla Nordsvenskar som föl och sen kört och ridit in dom själva förutom en häst som morfar tog hand om efter att hon blivit "misshandlad" och skulle avlivas, men då tog morfar henen ändå och efter mycket arbete blev det en go häst oxå! :)

Nu finns det tyvärr bara 1 nordsvensk kvar i familjen och hon ägs av min morfar, Molly heter hon och är 5 år….detta är dock den första nordsvensken jag träffat som jag inte gillar och som inte har det där sköna tempramentet :(

Vi har fått avbryta all träning som vi påbörjade när vi köpte henne som 3åring pga att hon är på tok för farlig det krävs 2-3 vuxna (varav minst 2 månste vara män) för att fixa henne.. Hon är veterinär undersökt och har inte ont och dom hittar inget fel på henne varken in eller utvändigt så det är väldigt tråkigt men vi ska göra ett sista ryck till våren nu och se hur det går! :)

Elshira
0

Skulle jag uppgradera mig från mina Welsh Mountain någon dag och gå över till stor häst (eller rant av en stor D-ponny) så skulle det absolut få bli en nordis.

De är väldigt mycket häst i en relativt liten förpackning! Gillar när de är lite lagom grova där man ändå kan se skymten av en grövre snygg ridponny/häst! Och deras maffighet är helt underbar, och tempramentet likaså!

Hakuna matata!

Milleruddan
0

Ja ja älskar oxå att dom är så maffiga, min är ju väldigt maffig i dressyren, och han tror ju som sagt inte att han är en lugn nordis som dom flesta är utan är en väldigt het men underbar individ som tror han är tre år och fortfarande hingst haha XD

Moalinn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

är era nordisar lugna eller är dom pigga ?

många säger att nordsvenskar är så lata och lugna,, inget "go" i dom alls..
Men mina systrars gamla hästar kunde vara riktigt pigga..
sen klart, dom är lugna i sig, inte hoppar för en fågel som flygeri skogen som kanske ett halvblod gör tillexempel (nej, jag säger inte att alla halvblod hoppar för minsta lilla.. ) utan går lugnt och stilla, men ändå pigga.. hoppas ni förstår vad jag menar (:

Medarbetare på Djurfoto

ella99bella
0

finn bild!!<3min mamma har nordis!Skrattande

Mvh/Ellen<3Glad

Lena90
0

Våra är relativt pigga :P ena är ju unghäst så det talar nog för sig själv ;) gammel damen har nog lagt det livliga av sig på hyllan och föredrar att bara vara med :) Mellan damen, hon kan var pigg hon med :)

#15 Fin bild :)

Carpe diem!

Moalinn
0

okej, lite intressant att veta tycker jag då för att se om alla som säger att dom är lite "lata" har rätt eller inte..

tackar .. (:

Medarbetare på Djurfoto

Elshira
0

#18 Tycker inte det är någon skillnad alls faktiskt mellan raser (nästan i.af).

Vil man ha en mer energisk häst (inte het utan mer pigg och arbetsvillig) så brukar faktiskt hingstar vara "lösningen".

Själv kommer jag inte överens särksillt bra med ston (tycker de har för mycket egen vilja haha), hingstar är mer rakt på sak, mer framåt osv.

Men de nordisar jag träffat har varken varit latare eller piggare än andra hästar i.af! De flesta har varit aldeles lagom, inte lata och inte heta!

Hakuna matata!

Milleruddan
0

ja lat kan man inte kalla min nordis iaf ;D väldigt het och framåt och älskar att arbeta,

rädd för väldigt mtk, en fågel som flygér  iväg i skogen skulle ju kunna vara ett köttätande monster enligt min lilla töntiga häst hihi

han är ganska tittig och på tårna vissa dagar XD men såna gillar ju ja som kan "explodera" lite ibland hahaha

Moalinn
0

#19, okej.. jag tycker det är skillnad på raserna, fast det beror ju lite på vilka raser man pratar om.

jaså, inte det jag trodde om nordisarna faktiskt. Men klart, det skilljer ju sig från häst till häst också.. :)

Medarbetare på Djurfoto

Milleruddan
0

#21 jaa det skiljer sig väldigt mkt, känner ett par nirdisar som verkligen är som nordisar "ska vara", dom är lugna och harmoniska och lunkar på i skogen bara!!

men sen då så kommer ju mitt undantag vid namn Loke, (loke toke XD ) som visst vissa dagar är ganska lungn och lite smått tråkigt, men det är inte ofta man ser den sida XD, ofta är det lite bock och glädje språng i galoppen och taktande både in från hagen och när man rider XD han brukar ha någon passage liknande gång in från hagen  hahah

men som sagt han tror ju att han är en 3 årig halvblodshingst XD

Moalinn
0

ja, precis. Mina systrars gamla hästar var såna liksom, typ cool lugna och bara lunkade på men när man skulle typ galoppera så kunde dom verkligen "gasa" på (:

Medarbetare på Djurfoto

Milleruddan
0

22* haha okej, jaa dom är ju verkligen olika individer, :D

ja gillar liote "hetare" temprament, där det finns en liten busunge i hästen hahah XD