Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1218 ggr
Faxlin
0

Konstigheter

Kom att tänka på vilka härliga individer vi har i våra hästar. Och undrar nu om era har några lite "konstiga" egenheter. Något som du tänker på speciellt i samband med just den individen? Jag kan ge ett par exempel när det gäller mina töser.

Dixi, hon sparkar med framhovarna i värsta hingsfasonerna när hon vill skrämmas. Inte så vanligt att 5 åriga ston gör så. hihi

Beauty hon sätter sig och kliar rumpan i hagen. Använder vattenhinken som kli sten och lägger varje morgon svansen i blöt.
Hon slickar dessutom stora hål i sin saltsten, liksom i spridda hål lite här och var. Väldigt koncentrerat slickande med andra ord. Hon har dessutom börjat med att hon sätter sig i mitt knä när jag ska kratsa hovarna, allt för att försöka slippa. 

Flisan, hmm, svårare där. Hon lägger sig alltid och rullar iboxen efter att hon ätit kraftfoderet på kvällen. Hon pratar alltid med mig när jag kommer på morgonen. Hon bara vägrar gå vid ett övergångsställe. Och hon älskar att testa om hon får bestämma.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Linda
0

Oj alla våra hästar är olika..

Loke han rymmer..hmm kanske för att han kan hi hi ca 85cm

Soya är grinig mot alla utom matte.

Astra drar bak öronen när hon pussas

Sungria är alltid go och glad

osv,osv..

LinneaG
0

Sandy drar alltid upp huvudet när man tränsar,
efter att man har fått i bettet så far huvudet upp
så att man inte ska nå att få i öronen.
Sen när man ska ta av tränset så tar hon ner huvudet
och väntar på att någon ska ta av henne det. Och
efteråt kliar hon sig alltid på krubban
Och när man sadlar och ska spänna gjorden
så vänder hon huvudet och ska kolla vad man
gör..

Matilda
0

Beste brukar sträcka ut tunga och vill att man ska så och klia honom på den. Han brukar nästan somna ;) När han vill ha tex en morot lägger han huvudet på sne. Han älskar att bada och bli duschad. En gång när han såg en sjö så sprang han dit (med sadel träns och ryttare) och lade sig ner och rullade sig. Var inte jag som red, tur för mej…Om man lämnar honom i gången för att gå till en annan häst för att kolla på något brukar han bajsa i protest…

gejsa
0

Gejsa gäspar alltid när man ska tränsa henne. När man har hoppat upp i sadeln vill hon alltid lukta på höger fot.

Gobban står och lyfter upp ena benet för att tacka när han ska få godis efter att vi har ridit. Kommer inte på något mer just nu.

Sessan
0

Finnhästen slickar som om hon vore en hund. Hon älskar att slicka handfaltan och ser man inte upp får man en omgång i ansiktet också. Sen älskar hon att skätta o sparka med famhovarna i vatten, vare sig det är en vattenpöl eller i en sjö. Hon plaskar även med mulen!

Isisen har roliga ritualer när hon ska äta havra. Först tar hon en tugga, sedan slickar hon på saltstenen och till sist blöter hon havran i vattenkoppen och sen äter hon. Detta gör hon alltid vid de första tuggorna, sen slutar hon och äter normalt. Alltid när man ska sätta på grimman så dyker hon riktigt in i den, sött!

Hmm, kommer kanske på mera senare, måste till skolan nu.

gejsa
0

Ja, slickar mig överallt gör Gobban också efter ridningen. På jackan och ansiktet .

Linda
0

Louis häst han ska alltid putta om kull mig på morgonen..det e hans egenhet.

-Men han kan iaf buga, pussas och be om ursäkt..31 år och vis.

gejsa
0

Hur ber hästen om ursäkt? *asg*

Faxlin
0

haha, ja det vore roligt att få höra. Hur ber era hästar om ursäkt? Fler som har hästar som gör det?

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Min gobban gör det genom att stå alldeles stilla med huvudet och titta så snällt han kan med sina ögon. Sedan kan han gå fram ett steg och lägga huvudet på axeln.

bebbe
0

Arramis stretchar alltid på morgonen när jag kommer in i stallet, han liknar en katt, bringan nästan i golvet och häcken i vädret.

Blixten MÅSTE bara fisa när jag är bakom honom, vilken arom när man har huvudet i precis rätt höjd under tiden man gödslar.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

E_hjo
0

När man rider och gör halt så tar maggan alltid huvudet så långt åt väster hon kan… hon lyfter alltid vänster bakhov när men sätter på sadeln å när man spänner sadelgjorden hostar hon en ynklig liten host. allt för att slippa =)

Sessan
0

Precis lika gör mina när man kommer till stallet på morgonen. Det ser så sött ut när ett så stort djur morgondrar sig!

Isisen fiser alltid när jag kratsar bakhovarna, mindre roligt.

Faxlin
0

Flisan fiser alltid när jag ska borsta hennes svans. Taskmört. hihi

Audiatur et altera pars

Sessan
0

Vad är det med deras fisande riktigt? Vill de jäklas med en eller?Flört Avsiktligen är det iaf. Grr…

Faxlin
0

*Asg* Tror de hämnas för alla gånger de bara måste göra som vi vill. hihi

Audiatur et altera pars

Sessan
0

Ja nån sorts hämnd handlar det om. Man kan riktigt se hennes belåtna min efteråt. Jag brukar trycka ner svansen ibland men så fort jag släpper, fsssss….

Sungria
0

Maraboy vänder alltid bort huvudet när man tar av grimman för att tränsa och sen när man tränsar av ska han alltid knuffa till en :)

Linda - Du får visa någon gång när han ber om ursäkt, han har aldrig gjort det till mig :D

emsems
0

min häst slikas så fort hon får hansen.. hmm

gejsa
0

E_HJO är du säker på att det är en host? En del hästar kan ju tappa andan när man drar till sadelgjorden.

bubbelbubbel
0

haha, det är roligt detdär med fisandet, var med en kompis ut och red, och hästen jag hade fes ju självklart när man skulle ta hovarna, och sen bajsade han en gång innan vi han ut och en gång när vi kom tillbaka.

den lilla shettisen försökte alltid lägga sig ner när man skulle ta hovarna på honom…

och en annan shettis vägrade gå en speciell väg om man inte pratade med honom som om han var en bäbis. :)

Wanilj
0

Wanilj- är alltid vaken med spetsade öron - alltid mängder med halm i man och pannlugg= supersöt .. Hon formligen ÄLSKAR när man killar mjukt och långsamt i pannan. bäst är det om hon får trycka mulen i navelhöjd samt pressa sin nosrygg mot underarmen  när man killar.. hon lägger ett mjukt tryck. Man fastnar sååå lätt inne hos henne! Hon kan även stå med mulen mot ens mun och näsa, ni vet med lilla fyrkanten..

Wieta- har de tydliga tecken man kan se hos en lite nervigare och temperamentsfullare häst… Hon är enormt tjatig… säger huuuummmmhuuuumm hela tiden på morgonen samt när man tar in henne… nu när det var dåligt väder så skrek hon när jag ropade på henne! Det värmer i hjärtegropen. Hon svarar alltid när du pratar med henne.. Hon grimaserar när hon väntar på maten.. hon älskar att bli smekt över nosryggen och  ganascherna… hon har en enormt vacker mule!!

E_hjo
0

gejsa! ja, jag är säker på att det är en host. det räcker oftast med att jag bara tar tag i gjorden så börjar hon =)

Sessan
0

Jag brukar ge hö eller något annat att tugga på när jag spänner sadelgjorden. Annors blåser de upp sig så man har svårt att få fast den överhuvudtaget.

elin
0

När man haft nisse uppställd i stallgången och ska knäppa av hakarna.. brukar hon lägga huvudet åt sidan beroende på vilken hake jag ska knäppa upp. hon vill alltså hjälpa till :) sötnöt <3

Sen när man ska spänna sadelgjorden en sista gång. Hänger hon med huvudet som ingenting sen blåser hon upp magen :P såå söt. Hon gör det endast när man spänner en sista gång.

När hon är glad o busig brukar hon skrika lite ;)

ojojoj de finns en massa klurigheter med denna underbara häst <3

Men hon älskas högt och så j*vla mkt ändå <3

/Elin