Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 6299 ggr
idaavictoriaa
0

Stubbman

Ska klippa stubbman på min ponny snart. Vad har ni för tips för att det ska bli snyggt? Sist jag gjorde det blev det inte så bra, den var så tjock i mitten… Så skulle vart toppen med lite tips :)

viktoria91
0

Klipp ner den väldigt kort i början och ansa efter hur den vill ha den under tiden den växer ut.

Zaphix
0

Dumt att klippa stubbman på hästen när den behöver manen tyill skydd för insekter nu på sommaren. Okej om man behöver det pga. eksem eller sånt, men annars kan jag tycka att det bara är dumt.

Bättre att klippa på hösten om man nu ska ha stubbman på hästen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Klasselover
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Snyggaste manen får man genom att raka av den helt Skäms Jag har fjord och är med andra ord van att klippa stubbman, men min häst har ju varit klippt sen han var liten. Vet flera som aldrig får till någon snygg stubbman, och rakar då av den helt och sen när den växer ut igen är den lätt att underhålla.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

viktoria91
0

#2 Min ponnys man är inget vidare skydd för insekter då den inte blir lång och rätt gles, dessutom behöver hon ändå flugtäcke. Insekterna irriterar inte henne direkt på halsen inte mer än när hon hade vanlig man i alla fall.

CaptainBunchie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Skulle säga som #3 för att få det snyggast, kanske inte jättesnyggt då hästen inte har någon man, men som dom flesta vet växer hästens man/svans/m.m. väldigt fort :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Lorita
0

#2 jag klippe Ametist på sommaren för knotten gillar att krypa under hans man, klipper jag honom så biter dom inte så inte skyddar den manen honom.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Gronstedt
0

#5: Det där var väl en sanning med modifikation! Hur fort de växer är väldigt individuellt. Min pålles man måste klippas kanske 4-6 gånger om året men svansen högst 1 gång. Och pannluggen har inte behövt klippas på de 2 år jag känt henne.

CaptainBunchie
0

#7 - Mjo, det kan ju skilja en hel del också :P

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Aribigga
0

Jag har hört att det tar ett helt år för att svanstagel att växa ut.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Klasselover
0

Klart att det är olika. Pannluggen på min växer knappt, svansen klipper jag ett par gånger om året och manen varje, varannan månad för att den växer fort.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Tusen
0

Och vi klipper inte alls. Förvånad Varken man, pannlugg eller svans. Skrattande

Fast hade jag haft en fjording så hade jag nog gjort det. De ser så mycket mer välvårdade ut med stubbman. Deras långa manar blir ofta rätt ojämna om de får växa sig långa. Men det är väl en smaksak också.

[Emma-Rhino]
0

lät Leffe ha lång man i vinter för att vara som värmekälla. Men nu rök den av, dock inte stubb utan som bilden.

Har även klippt luggen lite men inte på bilden.

Lite längd tycker jag e bra att ha så de kan vifta bort flugor.

Zabbio
0

Urhästarna hade väl egentligen inte mkt mer än stubbman.. så hur mycket och naturligt skydd är den egentligen? :P

Klipper stubb på Crow, avskyr ''dressyr'' ryckt man, och den blir aldrig lång nog att bli fin, bara  spretig och fjofsig.

Jag klipper av en bit så att den ställer sig lite, och väntar någon dag innan jag rättar till det. Eller så klipper jag helt ner till halsen. Men jag håller ganska kort stubb på honom, när det blir ''fjording stubb'' klipper jag oftast.

På sommaren är det flugmedel som gäller, och täcke om det är för mycket. Pannluggen har  han kvar men den gör väl ingen nytta egentligen. Sen brukar de ju stå svans  mot huvud och hjälpa varandra :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

idaavictoriaa
0

Han har exem på sommaren och den blir så himla tjock när man låter den växa ut. Plus att han passar så mycket bättre i stubb.

Men vi är ju mitt i tävlingsäsongen, vill ju inte klippa ner allt för kort. Det blir säkert bra efter ett tag, men jag testar och klipper ner lite mer iallafall :)

Kimpa
0

För att få stubbmanen snygg utan att den blir för bred använder du rakmanskinen och klipper på sidorna.
Du börjar nerifrån där manen börjar och klipper uppåt ( toppen av stubbmanen).
Då får du en "spetsig" man som du sen klipper i önskad stubblängdSkrattande.

# den här pojken är nyss 2 år fyllda och hans svans rakades helt och hållet som föl. Så här lång är den idag.

Elshira
1

Bästa stubbmanen får man genom att raka den helt av en gång, i.af om hästen normalt sett inte har en man som står rakt upp då :P

Hakuna matata!

idaavictoriaa
0

#15 Varför rakades svansen av? :S Fin häst iallafall :)

jackiejohn
1

Har haft fjording och jag är lite lätt allergisk mot fjordingar med lång man Skäms Så jag höll efter hennes stubbman hela tiden! På fjordingar ska ju det svarta vara lite längre än det ljusa så jag klippte snett på de ljusa och toppa det svarta rakt av Glad

Men om hästen har halvlång, lång man nu så skulle jag raka och låta det växa ut och sen hålla efter blir snyggare och lätt att hålla efter Skrattande

Kimpa
1

Måste ändra mitt inlägg… Utgick från att det redan var en stubb som hon inte var nöjd med för att den var för bred.
Om det inte redan är en stubbman,måste den i stort sett rakas ner helt för att få den fin, som många andra skrivit redan.

#17 Det görs på alla spanska hästar.

Rita-S
0

#18 å det beror på väm du frågar det där om det svarta skal vara längre. Jag som Norsk klipper aldrig "sorgrand" på min fjordhäst då vi anser det bådar olycka. Den klippen fick dom i gamla dagar när dom skulle träcka likvagnen, och dom trodde att klippte man sorgranden på en fjordhäst bådade det olycka eller död. 
Jag klipper altså rakt över. For mig kvittar det om det har gått "Mode" i att klippa sorgranden, jag är gammalmodig av mig där. 

Dock tycker jag borg-klippen är riktig fin, klarar inte av det själv.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

jackiejohn
1

20# Okej, nej det är väl olika! Hon fick mycket beröm av domarna på premieringen och av norska åskådare som sa att hon var klippt precis som en "äkta fjording" och alla jag känner som fött upp fjording har klippt så men som sagt det är olika Glad

Rita-S
0

Jo men sen är det även skillnad på att låta det svarta synas och en rejäl sorgrand med :) Det finns en avart av sorgranden, som inte riktig är sorgrand som jag kan se, där klipper man i en båge från kant till kant, inte bara som följer fjordhästens hals och döljer svagheter och visar upp det bra med halsen (vart du plasserar toppen på bågen påverkar hur halsen ser ut, optisk illution du vet), men från vit kant till vit kant med. Klipper man i en båge syns det svarta, det får en riktig mjuk kant som visar upp det svarta. jag vet även andra som klipper ett svagt, mycket platt hustak, förmodligen lika med det du klipper. Det sista skulle jag inte se som sorgrand direkt Glad

En rejäl sorgrand är att man klipper när trappsteg i manen där det vita är en fingerbredd (två av mina) lägre än det svarta. Sen kan man klippa ett riktig spetsig hustak så det svarta syns jättebra i stället för trappstegen. Jag kan inte klippa så jämnt och fint att jag skulle få till något snyggt trappsteg eller spetsigt hustak. Många rakade då även bort dom vita håren från fjorshästens svans när dom skulle dra likvagnen, dom har ju ändå rätt mycket svans kvar dom flesta men jag tycker ändå det vore bättre att fläta inn svarta band bara som andra brukade göra.

Borgklippen skulle jag hemsk gjärna klara, men jag kan inte, klipper ojamt och det blir bara fult.
Har lekt lite med tanken att forsöka göra en man-mall eller något.. men jag kan ju börja med att köpa en bok om fjordhästklipp först Skrattande det är en hel vetenskap på hur man klipper fjordhästman för att visa upp sin häst på sitt bästa, hur kort ner man klipper, hur lång, hur mycket manen kurvar sig, vart högsta punkten på manen sitter osv Glad

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida