Ute dygnet runt. När?
När tycker ni det är tillräckligt varmt att låta hästarna vara ute dygnet runt?
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Det beror ju på hästarna. Inget konstigt att låta de gå ute dygnet runt hela året om det finns ligghall.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Men om hästarna inte är vana att gå ute dygnet runt året runt och inte har någon ligghall/fribox eller liknande ;) utan brukar stå i box på natten under vinterhalvåret :P
_
Min har gått ute en månad (flyttade från box då) ungefär. Står på lösdrift, dock i en enskild hage utan ligghall pga att han blivit tunn, så han äter upp sig.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Släppte ut mina i torsdags. Så nu kommer dom inte in förrän i höst.
Våra har varit ute helt i en månad ungefär, de slutade använda lösdriften så vi stängde av den. Kan tilläggas att vi bor i norra skåne och det blir inte speciellt kallt på nätterna här.
lurvponnyn.vimeddjur.se
sedan två veckor sedan :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
våra har oxå varit ute nu i ca två veckor. Är ju så pass varmt på nätterna. =)
Nu går det utmärkt i större delen av landet då Sverige rent meteorologiskt har sommar. Så släpp ut dem bara. Det mår de bara bra av.
Vädret är ju underbart just nu.
Våra russ går ute året runt medans kalblodet och varmblodet står stallade över vintern. Nu väntar vi bara på att gräset ska bli lite högre.
mina ston går ute sen en månad, stängde då bara uteboxen.
Killarnas kommer jag att släppa ner till stona i dag så sen får vi se hur vädret håller i sig annars får jag väl ta hem dem igen o öppna boxarna på nytt..
våra brukar släppas ut helt slutet på maj början på juni.. beror ju lite på väder å vind..
Mjo, vi ska nog börja ha dom ute på natten nu, det är mellan 5 och 10 plus på nätterna. :)
_

Hästar har päls;) Våra har gått ute nu i ca en vecka, och så länge dom har hö ute är allt frid och fröjd.

Ska för första gången sedan jag köpte Brimad för 2,½ årsedan försöka låta honom och Japp gå ute dygnet runt i sommar 
Början av Juni är det tänkt att släppa dem på bete, och jag hoppas att det kommer funka, hade varit skönt med lite semester från alla fodringar, ut-, och insläpp, mockning o.s.v.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
mina fick vara ute nattetid från onsdags. dock får en utav dem ha fleecetäcke på sig under natten. Stödfodras och kommer nog få göra det i ~1 månad till.
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Nätterna är ju varmare nu än vad dagarna var i höstas och vintras. Och då antar jag att era hästar klarade av att vara ute. 
Nån vecka sedan.. men de kommer in på dagarna några timmar för foder. Kommer de få hela sommaren, Crow iaf, annars faller han ur.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

det måste vara lite beronde på var man bor, när gräset börjar växa då kan man släppa på bete.
Trots att han är ute får min hö morgon middag kväll och kraftfoder varje dag. Oftast efter ridning.
blev att jag bytte hage på dem:
stona upp i vinterhagen, gå ute hela dygnet men fri tillgång t hö
valackarna går ute dygnet runt i sommarhagen med fri tillgång t hö.
samt att jag delat av somamrhagen så där kan växa upp lite extra gräs tills stona kommer ner senare i sommar..
Jag hade gärna släppt ut min häst så han hade fått gå ute på natten, men de andra i stallet är inte så sugna på det än..
Tråkigt..
Dom har ändå fri tillgång till hösilage ute och stora hagar!
317 Även om det inte finns bete ännu så kan de helt klart gå ute dygnet runt. Det gäller bara at man fodrar med hö ute istället för inne. 

#21 det var mer temperaturen jag tänkte på
När det är varmt dygnet runt anser jag vara lämpligt, och detta för att fångrisken är otroligt stor om det är kallt på nätterna och varmt på dagen. Egentligen bör man vänta en tid tills efter midsommar. Men visst, finns de som klarat sig, men finns ganska många som fått fång med. Jag chansar inte. Hästarna klarar väl nattkylan alla gånger, men fruktanet i gräset är otroligt högt vid ojämna temperaturer, dvs kalla nätter varma dagar.
#23 Varma dagar, kalla nätter och fukt har väl inget med fångrisken att göra? det är gräset de äter som kan ge fång.
#24 Det är högre sockerhalt i frostigt gräs vilket ger ökad risk för fång. Är det då frost på natten/morgonen så ökar ju risken.
lurvponnyn.vimeddjur.se

#24 forstnätter ökar risken för fång, det är då gräset får mycket mer socker i det gröna som försvar mot kylan.
Vilka varma nätter ni har! Här inne i djupa småland har vi haft nästan nollgradigt om nätterna, men ändå enda upp till 22 grader på dagen.
I stallet där jag står fick de första sova ute igår. De har tillgång till hösilage.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#27 - Jag bor ju i småland, men här är det minst 6 grader (kan bli kallare ibland)
_
mina hästar går ju ute dygnet runt ändå men med tillgång t ligghall så det blir ju ingen större skillnad på att gå ut på bete här längre;-)
Det är väl knappast frostnätter nu?! Sen verkar de flesta helt hysteriskt rädda för fång. Såååå himla vanligt är det ju inte och var inte frågan om hästarna kan gå ute nu? Det har väl inget med betet att göra. Man kan väl ha häst ute dygnet runt fast i sandhage eller nå´t. Var det inte det som var frågan? Inte om de hade släppts på bete.
Och alla lösdriftshästar som går ute året runt, de får välknappast fång bara för att det är frost någon natt emmellanåt.

#30 det med frost är helt beroende på var man bor, vi har inte frostnätter längre.
Det med frost och fång är ju om dom bara betar fuset eller om hästen haft fång.
Skulle dom vara så känsliga så kan man inte ge en häst äpple eller morot heller, det är ju också socker
#30 Du skrev; "Varma dagar, kalla nätter och fukt har väl inget med fångrisken att göra? det är gräset de äter som kan ge fång." och då ville jag bara påpeka att kallt/frostigt gräs har högre sockerhalt vilket ger ökad risk för fång.
Inget att bli upprörd över.
Ingen har påstått att frostigt/kallt gräs ger fång ögonblickligen.
Och hur vanligt det är beror även på rasen. Jag är alltid nervös när det bli frostnätter och min shetlandsponny går ute. Mer än på våren faktist.
lurvponnyn.vimeddjur.se

Senast i torsdags fick jag skrapa rutorna på bilen när jag körde ned pappa till bussen vid 6.00 på morgonen. Ska tilläggas att jag bor i Skåne ;)
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Idag
Imorgon
Onsdag
Torsdag
18°
17°
15°
17°
Max
Min
19°
5°
Max
Min
17°
7°
Max
Min
18°
9°
Max
Min
19°
5°
3 m/s
4 m/s
7 m/s
5 m/s
Sol upp & ned 05:35 20:45
Sol upp & ned 05:32 20:47
Sol upp & ned 05:29 20:49
Sol upp & ned 05:27 20:52
så här ser vadret ut för oss dom närmaste fryra dagarna så vist är det olika var man bor.
Jag bor i Göteborg

Jag brukar släppa mina i slutet av maj och in i slutet på september,
har en shettis som haft fång 2ggr och jaa, han ÄR känslig får väldigt lätt känningar han får inte äpple,morot, betfor, havre o.s.v. inget sånt. Enbart hö men han går på bete, dock i en hage med får samt att halva hagen består av skog.
Han har endast haft känning på sommaren men har haft en fjording som fick fång i slutet av oktober/början av november…hon gick bara ute på dagen, henne fick vi avliva så det är extremt olika det där!
Förra vintern fick en kompis (till min syster) häst fång mitt i december! Då sa veterinären att dom har aldrig haft så många fånghästar/ponnyer som den vintern just för att det var så mycket snö ute så hästarna stod mestadels still men fick ändå lika mycket mat och gott som i vanliga fall (hennes häst var en NW)
Så jag tycker man ska se till hästen och hästen kan få fång precis när som helst på året, visst risken ökar på sommaren men då får man bara anpassa efter hästen/ponnyn
Mina flyttas till sommarhagen i mitten av juni och tillbaka i augusti och går ändå ute mellan maj-september…
Blir natten kall får ett av mina sto ett tunt täcke på sig då hon är lättfrusen annars klarar dom sig fin-fint även om det går ner mot nollan 
Så dom klara lätt av att gå ute nu om man vill släppa dom redan nu men som sagt man måste anpassa efter sin häst/hästar så att det funkar!
Såhär ser statistiken ut för den senaste veckan där jag bor. Lägsta temp: 1.3 grader, högsta temp: 24,1 grader
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Det är ju inte några minusgrader längre, så visst kan man släppa ut dom nu utan problem. Vi har ju lösdrift så dom har gått ute hela vintern och dom kommer nog få gå kvar i den hagen i ca 1 mån till, men det är bara för att gräset måste få komma igång och börja växa innan vi kan släppa dom på beteshagen och låta bli att stödutfodra.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Vi har alla våra installade normalt sett, men för att kunna utnyttja de "bästa" hagarna så mycket som möjligt (och hålla gräset på en lagom nivår) så byter vi hästar på kvällen.
Så några går inne på dagen, andra på natten.
De som gått med vintertäcke går utan nu, även på natten.
Här är det oftast pluss på nätterna nu, någon enstaka frostnatt ibland.
Jag brukar annars helt enkelt ha nollan som "gräns".
Hakuna matata!
Hästar som får ha sin päls kvar fryser normalt inte och kan gå ute året om i en passande stor, varierad hage. Myndigheterna sätter dock krav på att man måste ha ligghall då. Man får fodra efter temperatur!