Exemhästar, hur gör ni??
Ni som har hästar som får sommarexem. Hur gör ni för att förebygga/behandla?
Vi har 2-3 islandshästar i stallet som får exem på somrarna och kliar av sig sin man och svans. Så jag undrar om det är någon som har lite tips på hur man kan förebygga/behandla. Ägaren har testat lite olika homeopatbehandlingar men inget sådant verkar hjälpa. Dom har täcke på sig på somrarna, men dom brukar stryka med i allt kliandet.
Medarbetare på westernridning.ifokus
En massa anti-kli salva regelbundet, och flugspray mot knotten som brukar orsaka exemet.
Har inte själv haft exemhäst men det var de förebyggande råden jag fick när jag köpte en islandshäst (utan exem, men det borde väl gälla ändå) för att han inte skulle få et.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
När det gäller täcket så undrar jag om det existerar täcken som har en lite kylande effekt på undersidan av täcket? Dvs ett täcke som är gjort i flera olika material och där det understa materialet är lätt svalkande? Känslan är att det täcke som används idag gör att huden inte kan andas så mycket som den behöver och som huden är van att göra.
Eksemtäcke på ute, installning de värsta perioderna (morgon samt kväll, in senast 17, lite beroende på vart man bor kanske), ett bra flugmedel (ex. Ökozon eller Absorbine UltraShield) samt en klådstillande salva som man smörjer in de utsatta ställena med dagligen.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#1 Okej, ja det hjälper ju inte mer än någon timme.
#2 Ja, fast dom blir ju inte varma under täcket och man märker ju ändå att det är skillnad, dom kliar sig ju mindre med täcke än utan.
Det vi/dom provar just nu är switch och täcke i förebyggande syfte och att noggrant spola av hästarna när dom tränats svettiga så det inte ligger salter kvar i huden som torkar och börjar kliar. Även om det inte kommit så mkt knott och flygfän än så har vi hållit på med detta ett tag för vi tänker att man måst eju vara ute i god tid så man hinner ta det innan dom börjar klia sig, för har dom väl börjat så är det ju kört.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Prob-produkter (schampo 1g/v och olja i svans, man och pannlugg varje dag), switch och eksemtäcke. Ultra Shield är också väldigt bra.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Vi ger Stop Itch i fodret till exemhästen, börjar nu och håller på hela sommaren. På sommaren är hon inne under dagen och ute på natten. Exemtäcke och smörjer med en salva som jag inte minns namnet på. (Luktar starkt, burken är nog svart om jag inte minns fel och tror den heter något i stil med ------salva)
På med täcke tidigt och smörja in exemen, vi använder Leovet Skin Oil som fungerar väldigt bra på hästarna i mitt stall. Tvätta man och svans ofta på hästen så det inte samlas skräp och annat som kan klia. Byta till rent täcke ganska ofta. Ta in dom på kvällen när det är som värst, behövs kanske inte varje kväll utan man kan anpassa efter häst och knottmängd. Mycket flugmedel. Har också Anti-bit på täcken för att de andra hästarna inte ska bita sönder täckena. Smakar skit kan jag säga! Som att äta maskrosblad fast mycket värre :p Har man det på sprayflaska, så håll munnen stängd! Har också Skillingaryd hästsalva där täcket inte täcker, skapet, mulen, öronen osv. Min häst har huva också.
Verksamhetshästarna med exem får alger i maten nu, är det någon som brukar ge det och ser om det hjälper? Har funderat på om man ska ge några örter eller liknande för att hjälpa till mot exemen, några tips?