Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 4614 ggr
mikado
0

Perfekt sits

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad anser du vara "perfekt" sits? Motivera och skriv till vilket ändamål, eller ja¨, typ av ridning, inom hoppningen har man lite annan sits än när man rider western förmodar jag. Illustrera gärna med bilder.

Känner att jag blev lite luddig i min förklaring, fråga om det är ngt som är oklart x)

Jag lägger upp en bild där jag tycker att jag har helt okej sits. Skulle önska att jag vinklade benen lite så att innerlåret ligger mer mot hästen samt höjde handen något. Hälen är lite väl sänkt också, kanske längre läder vore att önska, jag vet inte riktigt. Kommentera inte hästens form, bilden är tagen under framskrittningen ;P Det här är väl vad jag anser rätt bra sits för ett dressyrpass.

bubbelbubbel
0

jag tycker personligen att du börjer ryggen, alltså putar ut med magen, inte svankar direkt, men börjer bak axlarna och fram med magen….
eh, detdär gick ju inte att förklara.

mikado
0

Det tänkte jag åxå på ^^ så blir det när jag försöker sträcka på mig även när jag inte rider. Kanske är byggd så, jag vet inte :P

Förstår vad du menar iaf ;)

Believer
0

tycker att dina underskänklar är liiite för långt bak. men bara en aning.

Lorita
0

Den gröna linjen ska gå igenom dom röda prickarna, så ser du själv att du skjuter bak axlarna och svankar för mycket.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

NEMi-
0

Upp med hälen en aning kanske. Annars satt du bra!

mikado
0

#4 Åh vad smart, sånna där bilder borde man göra oftare, man ser jättetydligt ju.

Haha nu när man granskar bilden ser man väldigt mycket mer som är fel men aja.

Vad anser ni vara bra sits? Bildexempel?

Gentle
0

Du svankar lite för mycket,försök att sitta mera avslapnat så ser det mera narturligt ut annars så gillar jag det man ser av bilden .Fin häst föresten =)

mikado
0

#7 Japp lite svankar jag allt även när jag inte rider, får försöka jobba bort det men det känns inte som högsta prio när det gäller min sits för tillfället, så mkt annat som behöver förbättras ^^ Ja visst är han fin, sen gör inte bilden honom rättvisa riktigt, postar en där han ser mer ut som sig själv ^^

Lorita
0

#8 Nej, men JASkrattande så ska det se utSkrattande mycket bättre sits att skänkeln är bak gör inte så mycket du driver just där på bilden. Försök bara att få tummen som högsta punkt på handen, snygg liten tiger Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Trim
0

Minna Telde, Ingrid Klimke och Anna Svanberg tycker jag har supersitsar för dressyrändamål.

Mangis
0

För mig är den perfekta sitsen en sits i balans, där man inte stör hästen. Lite olika beroende på vilken gren man ägnar sig åt såklart, och om man gör ngt särskilt typ klättrar. Viktigast är att man inte lgat vikten åt ngt håll eller glider omkring; kroppen ska vara staplad på ett balanserat sätt. Vanligt i mitt fall är att huvudet åker fram.

mikado
0

#8 Tack! Lite högre och omvinklad hand så är sitsen helt okej faktiskt. Visst är han extremsöt <3

#10 Googlade på dessa, särskilt Anna Svanberg tycker jag ser ut att ha en extremt bra sits men det är ju svårt att se utifrån bara bilder.

#11 Väldigt bra förklarat tycker jag. Håller med dig.

AliceL
0

jag tycker att du på första bilden trampar ner hälen för mkt, skänkeln blir lite spänd då. om du kollar på internationella dressyrryttare, har dom flesta foten parallel med marken. kanske borde du länga lädrerna ett hål, eller blir det konsig inverkan då? det problemet har jag, mina ben är för långa ..

slappna av mer i ryggen, hellre att du är lite krokig än så spänd. du ska ju lägga vikten i sadeln i tre punkter; vadera sittben och "där fram", lika mkt på alla tre. där har du oxå axlarna ngt bakom lod. som du sitter där får du svårt att på ett mjukt sätt följa med hästens rörelser. tänk som snuttan alltid säger, att ngn drar dig uppåt i håret.

handleden ska vara rak, den är inte farligt krokig där alls, men en krokig handled ger fel inverkan, du har inte möjlighet till den där superlätta kontakten.

tro nu inte att du har dålig sits, men det finns alltid saker att rätta till :)

AliceL
0

där tkr jag att jag har hyffsad sits. jag borde ta in armbågarna till kroppen, lyfta upp tummen och handen. som ni ser är handen väldigt hård på bilden .. skyller på gammal bild, jag har fått bättre pli på handen, men armbågarna gillar fortfarande att stå utåt, dock inte lika mkt.

AliceL
0

där gillar jag sitsen, ska dra bak underskänkeln lite till. jag måste köpa dressyrstövlar, wää.

och så ska vi inte titta på att hästen jobbar som en potta

Mandysan
0

På den här bilden, så har jag hyfsad hoppsits för att vara jag ;) (Tyvärr dålig vinkel..) Det enda jag ser själv är tårna som spretar ut :)

Regisseur
0

Här är jag och ila, jag håller i henne lite, då hon var väldigt het mot vårat jättehinder *host* Nåja, kommentarer på sitsen?

Mangis
0

Vad har hon för stam? Är väldigt lik ett sto jag känner vid namn Bella Countess

Mangis
0

OK, när jag tog upp bilderna bredvid varandra var de kanske inte så lika… Generad Förlåt…

Mangis
0

Dubbelt

Regisseur
0

Haha, nej dem var inte särskilt lika .. *skratt*

Mangis
0

Lägger väl in en annan bild på Bella Countess, ägd och här riden av en kompis till mig vid namn Josefin

Regisseur
0

#22 mycket tunnare än Ila, men klart det finns ju viss likhet iofs.. Ila är rätt grov eller ja.. hon har inte det där typiska travarutseendet, eller hur man ska säga..

[isaaak_]
0

får man va me här? ;)

vet att händerna inte är previd varandra och att jag har hälen upp, men jag kan bara säga en sak, vi fick 48% och Isak va hur dum som helst :( i nästa inlägg om de blir nått från mej så ska ja leta efter en lite "bättre dag" bild ;)

[isaaak_]
0

det är en vänster sluta, de e därför tån pekar uppåt när jag måste använda sporren.. men annars tycker iaf jag att min sits va helt okej där, eller har jag helt fel?

Loa-bg
0

Jag suger på att sitta i dressyrsadel, det går bra på dressyrtränarens hästar (hon har ju mkt bättre sadlar också) men annars åker min häl upp och jag trillar lätt fram :/

I hoppningen är det mkt bättre, jag står alltid i fältsits, hälarna nere, stödet i underskänkeln och jag sitter rakt över hästen och har mycket bättre balans än i en dressyrsadel. Gud har sagt sitt, jag ska inte sitta i dressyrsadlar ^^ 

#14 Den stilen kör jag. Ja, din stil är mkt bättre men jag syftade på armbågarna… När tummen inte heller är vinklad upp spänner man armmusklerna och blir hårdare i handen..

AliceL
0

#25 fint tkr jag :) kanske du borde komma ner lite till i sadeln och bli lixom, tyngre i rumpan x)

[isaaak_]
0

med lilla Isak, min förra B-ponny :)  Ett av dom få meetingarna som Isak inte gick så bra, aksnke fölr att ja va sp nervös o så va han ju åskrädd.. SM 06, 65% i första klassen, 66% i andra klassen och i finalen pinsamma 60% :( :( vi låg 3:a men åkte ner till 5:e plats..  men helgen efter så gick de bättre, då va vi 2:a i derbyt :D vi hade över 70% då, nationellt :) en domare gav oss 74.87% :D

men men, sitsen va de ;) kanske skulle kunna trampa ner hälen lite och ta upp höger handen.. eller ad tycker ni? ;)

Loa-bg
0

Jag är lite avundsjuk på er alla, ni sitter bra, jag sitter som en åsna!

#28 Vinkla upp händerna, tummarna upp :) Ser väldigt snyggt ut annars!

Peppe
0

#28 heter båda dina ponnyer isak eller är det jag som inte fattar?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lina
0

JAg har inte den perfekta sitsen men jag har goda förutsättningar till det. Kommer dock i perioder när jag lutar mig mer framåt ;/

På bilden tycker jag att jag sitter bra. Tårna pekar ut bara men de skyller jag på att de var för korta läder XD

jeeenny
0

Det jag tycker du kan ändra på i din sits (frå bilden sett) är att flytta fram din skänkel en aning, den är nästan lite bakom lodplanen. Sen svankar du en aning, sträck upp dig, rak i ryggen! Och sen får du gärna höja handen, den vilar nästan mot hästen. Blicken är jättebra. :) Lycka till!

halludu
0

#17 ser ut som du håller balansen i tyglarna å inte med ditt säte..

Regisseur
0

#33, det ser nog bara så ut. Klart, är hästen het mot ett hinder tar man ju tag i tygeln mer, och då förvinner väl balansen i kroppen och man finner den i tygeln, antar jag.

Snuttan2
0

Regisseur, det är inte alls "Klart, är hästen het mot ett hinder tar man ju tag i tygeln mer"

Major wrong… :S

Att bromsa med tygeln är big no, no.

Det handlar inte bara om att sitta rätt och kunna följa med hästen rätt när den rör sig, utan även att kunna inverka rätt. Alltså att annvända sin korrekta sits. Tex kunna bromsa med sätet och inte bara dra i nödbromsen framtill…

Kan man inte annvända sitt korrekta sätet utan bara glida runt på hästen med det så är det inte precis värt särskilt mkt, eller hur?

Regisseur
0

#35, förstår inte hur jag ska få en fyraåringen att förstå vad jag menar när jag bromsar med sätet, om jag inte kan påverka henne i munnen till en början, för att sedan "arbeta bort" inverkningarna i munnen?

Regisseur
0

*eller på nosbenet

Snuttan2
0

Varför skulle hon inte förså sätet för? Har du en fyraåring som redan är så pass förstörd att den stänger av känseln i ryggen?

Du kan mkt väll bromsa med säte utan tygel. Det är ju naturligare hjälp än att dra i hästen framtill. Att dra framtill gör att unghästar stoppar in huvudet. Att bromsa med sätet gör att man fångar upp bakbenen och hindrar rörelse egenom kroppen = ingen gas.

Regisseur
0

hur ska hon förstå vad det betyder, när du bromsar i samband med körning tar du ju i tömmarna?hästen känner ingenting i ryggen?

Snuttan2
0

Körning är inte ridning, så jag förstår inte din motivering…

Regisseur
0

hon är tidigare bara körd, hur ska hon då veta vad jag menar när jag vill stanna henne, om jag inte får använda tyglarna?

Snuttan2
0

För att du rider och stannar med sätet?

Kalas att rida in och förbereda hästen för inridning… Och har du en inte förstörd häst så är det en mkt naturlig hjälp som de flesta hästar fattar direkt, spelar ingen roll om den är inkörd eller inte. :/

Regisseur
0

Jag har kommit till stadiet att hon kan bromsa/stanna I SKRITT utan att jag behöver ta i munnen på henne, men så fort det går snabbare, t.ex i trav eller galopp, kopplar hon på löphuvudet och sitsen har ingen riktig inverkan, men vi jobbar på det med vissa framsteg, DOCK måste jag ta henne i munnen och arbeta med sitsen samtidigt, för att hon ska koppla ihop det, för att sedan sluta inverka i hennes mun helt i slutänden.

Men visst, vill du påstå att Ila är en förstörd häst utan att ens ha sett henne eller veta något om henne, så gör du det.

Snuttan2
0

Jag säger inte att hon är förstörd. Jag frågade om hon var det då jag utgick ifrån att du har nog självdistans för att inse om du själv gör rätt och allt annat står rätt till (så som korrekt sadel, frisk häst osv).

Eftersom det tar muskler och krävs lite lydnad och styrka att bromsa korrekt så är det väll inte underligt att hon ännu inte orkar i kropp eller huvud att bromsa när det går fortare om hon först nyligen är inriden..?

Lär du dock in inbromsningar genom att bromsa i munnen samtidigt lär du henne att annvända kroppen fel och hon kommer inte lära sig att bromsa för sätet, utan lära in att bromsa framifrån på kommando ifrån sätet, och då kan du ju lika gärna bromsa med handen ändå :S
Går ju att se på hel del större ryttare, de rider utan hand, men bromsar hästen med inlärt sätes-hand och har hästen som därför bromsar med och på frambenen ändå då… :( Händer ju även på de som rider med sänkt rygg och bromsar med sätet iofs, kan vara svårt att se skillnaden på de två ibland.

halludu
0

Är hästen het mot hinder så får du göra halv halter innan hindret inte dra i tyglen över hindret..

Peppe
0

det är faktiskt inte alltid så lätt att bromsa med sätet… är man liten och lätt, med en häst som rör sig mycket och man inte är van vid det och därför inte kan hantera det  än , så kan man ju inte kräva att man ska klara att bromsa korrekt enbart genom sitsen. jag kämpar fortfarande med att komma ner i sadeln på Blacky och det är inte lätt alls. en riktigt bra dressyrsadel skulle säkert oxå vara till hjälp

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Thorsson
0

Min data är cp, så jag kollar bilderna imon ;)

Regisseur
0

#45, dra i tygeln över hindret? Kan inte påstå att jag brukar göra det

Regisseur
0

#44, men tell me then, hur ska jag få henne att bromsa genom att använda sätet?

Snuttan2
0

Du bromsar med sätet korrekt, är inte svårare än så om du inte har en förstörd häst. Har du en korrekt sadel, gör det rätt så är det inte svårare än så.

Är du säker på att du gör det rätt så får du börja felsöka; är min sadel fel så att hästen inte kan ta egenom det jag ber den om? Är det något fel på hästen på något sätt? Är den så pass feltränad så att den inte förstår?

Frågor du: Hur bromsar man med sätet?, så är det en annan sak…

Alltså, vet du inte hur man bromsar med sätet? (inget fel i det, de flesta får INTE lära sig det) Men då får jag utveckla det istället.

Regisseur
0

#50 Jag förstår inte hur en häst ska förstå att man bromsar när den aldrig förr känt av det trycket mot ryggen förr, jag kan själv inte se sambandet i det..

Snuttan2
0

För att det är en naturlig hjälp. Trycker man på vissa muskler och nerver så får man fram vissa reflexer, eller hur?

Är enklare att förklara hur driva framåt för skänkel fungerar än korrekt uppfångning med sätet så jag gör det istället för att förklara impulser som man leker med när man rider.
Att förklara exakt hur det fungerar med det uppbromsande sätet är lite överkurs för mig att förklara, men jag kan hänvisa till där det finns förklaringar på både det och annat ;)

Hästar har en muskel på sidan utav magen som när man trycker på den ger effekten att den kortar upp den muskelkedjan och lyfter och för in bakbenet under sig.

Hästen följer ju dig. vinklar du in ditt bäcken korrekt så kommer den göra det. Spänner du dina magmuskler korrekt kommer den att göra det osv. Genom att själv bromsa så som hästen ska göra (alltså med rätt muskler) så kommer hästen bromsa korrekt.

Min tränare beskriver det lite som att dansa, fast det blir typ liggnades. Och det är du som leder (lustigt nog så får jag ofta vara kille när jag rider för henne, ska peka med snoppen å shit med Oskyldig). Ska danspartnern bromsa upp lite så ska du inte dra i den, du ska ge den fina signaler/impulser i berörningen och själv göra det. Försöker du total-styra din partner så blir det lagom snyggt och smidigt, blir liksom att stanna hästen på framdelen för att du bromsar genom tyglarna… ;)

ella99bella
0

du kanske inte har så bra hållning och har dåligt med magmuskler det har jag.alltså jag menar du mikado.

Mvh/Ellen<3Glad

CaptainBunchie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har nog den sämsta sitsen i världshistorien (ser det ut som på bilder iallafall!). Måste verkligen fråga min tränare om vi kan sitsträna xD Typ sitter stolsits och lutar mig bakåt heeela tiden :c fick iallafall lite bättre sits nu när jag skaffade dressyrsadel (prova att rida dressyr i en hoppsadel, haha)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_