Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1753 ggr
Arkan
0

Igångsättning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kille har stått under vintern pga tidsbrist och ljusbrist, men nu har jag börjat rida en del sen Mars. Men det är ett jädra tjat om skritt i flera veckor när man talar om igångsättning. Hästen min blir uttråkad när det bara står skritt på schemat och han har mycket energi som ska ut..

Så hur viktigt är det egentligen med att bara skritta och åter skritta hela tiden? Jag skrittade enbart när hästen va något överviktig, men nu har han gått ner i vikt och visst tar jag det lugnt på ridturerna men jag travar iprincip under varje ridpass så han får använda hjärnan och arbeta av sig energin på ett possetivt sätt. Är det farligt för hans kropp och ben? När jag travar är jag noga med att han ska bära upp sig i låg lång form men även lite i högre form. Galopperar gör jag kanske 1 gång i veckan och då på fri tygel så han får sträcka ut sig.

Går jag för snabbt fram? Han vilar ca 2-3 dagar i veckan mellan varven just på grund av plugg som tar så mycket tid och att han blir bråkig och svidig när han tycker jag rider för ofta. Promenerar gör jag också nån gång i veckan. Jag lyssnar självklart på hästen, och tar det mesta utan krav och så lugnt som möjligt och han klagar inte.. Men i förebyggande syfte, är det farligt? går jag för fort fram?

Kan tillägga att han är 16 år.

[Emma-Rhino]
0

Satte igång min i slutet av februari. Skritt på mitt schema oxå, har inte börjat trava och galopp fören förra veckan =)

Min tycker också att det är tråkigt men jag tror ändå att man måste försöka hålla sig till skritt för att undvika skador osv. =/

Själv skrittade vi två stycken så det gjorde det lite roligare. Rida ut i backar och hyggen gör de sysselsatta så de har något att göra. Det kanske är något?

Men sen om du har en stark och pigg häst och har skrittat sen mars så kan du nog börja med vanlig träning nu.

16år är en bra ålder =) Som du säger så lyssnar du ju på hästen och man märker om den tycker träningen är för fysiskt jobbig. Massera honom efteråt det gör jag efter ett jobbigt pass. =)

Jag har fått för mig att galopp är mindre jobbigt för hästen än trav?

Nu bara babblar jag igen =D

Så, vad säger ni andra?

[Emma-Rhino]
0

ps: gud va fin han är! =)

Em--ma
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om hästen har vilat bara för man inte kunnat rida så behöver man inte vara lika petig som om hästen har varit skadad och vilat. Sen har ju dom faktiskt gått i hagen hela vintern så det är ju inte att dom stått inne i boxen hela vintern. Min hade stått hela vintern och jag skrittade i två- tre veckor och sen la in trav. Jag brukar ta och plussa ihop alla dagar han stått och sen dela på 6, och sen skritta i så många dagar man fått, och sen trava i så många. Alltså öka traven för varje dag :)
Så om hästen stått i 60 dagar då delar jag det i 6 = 10, då skrittar jag i 10 dagar lite längre varje dag. sen börjar jag med några steg i trav och ökar varje dag i 10 dagar o.s.v

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Arkan
0

#2 visst e han ^^

Mja jag ska fortsätta med det jag gör ett tag till så att jag verkligen känner att vi inte går fort fram så det händer något. Skönt att vara på den säkra sidan. :D tack för svaren, nu känns det lite bättre iallafall :)

ella99bella
0

underbar häst!!!!!Skrattande

Mvh/Ellen<3Glad