Prinsarna på tävling (Bilder)
Måste dela med mig av några bilder jag tog igår på två av våra hingstar när de var ute och tävlade igår. 
Först ut, Draumur i tölt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Vilka snygga hästar. Var stolt! =)
Älskar Draumurs teckning! Riktigt riktigt snyggt!
#0 Du som kan detta kan du hjälpa mig att se. Galoppen känner jag igen på bilderna men skillnaden mellan tölt och trav ser jag inte. i alla fall inte på benen. I tölten ser hästen ut att springa med högburet huvud medans i traven går den med lite med sänkt huvud och en lite mjukare form. Är det de som är skillnaden eller hur kanman se skillnaden? I verkligeheten kanske det är lättare att se än på bild. Snälla hjälp mig. Tycker det är häftigt med dessa gångarter då vi har en shettis som älskar att tölta och passa före att trava. (Han borde verkligen inte göra det då han varit tränad för trav men så är det i alla fall
)
Fina killar! :)
#8 - Se på hur benen rör på sig. Diagonalt i trav och parallellt i tölt.
#9 Nej, det tycker jag inte dom gör.
Dessutom om de går parallellt är det ju passgång. Tölt ska ju vara mer som skritt i steget om jag fattat det rätt.
Fast nu ser jag ändå skillnaden bättre. Så även jag skulle kunna se rätt gångart på bild. 
I trav rör hästen sina ben diagonalt, alltså höger fram och vänster bak, vänster fram och höger bak. I tölten går benen inte diagnoalt. Titta på den första bilden som Alex har postat. Där är inte benen i en diagonal rörelse. Höger fram och höger bak är båda "framåt" och vänster fram och vänster bak är båda "bakåt". Ser du den skillnaden?
#11 Jodå. Jag ser skillnaden men tycker ändå inte att båda benen på samma sida är parallella. Ena benet är ju i luften när det andra är nere, på samma sida. Höger fram och vänster bak är i luften medans de andra två är i marken. Men jag ser skillnaden nu mellan trav och tölt. Tack så mycket för hjälpen.
Jo, helt parallella är kanske fel att säga. De är ju inte precis lika böjda, men det skulle vara en omöjlighet. ;)
Jättefina bilder på er! :)
#14 - Kan smyga in att det inte är Alex som rider, utan Marica som äger de fina hingstarna. :)
Och tölt låter ju "black and decker", medan trav har en annan takt.. Enda skillnaden för mig som är okunnig inom gångarter. ;)
Men jättefina bildar, första hästen var ju supersnygg!
#15 jaha :P men dom va ändå jättefina :)
Det är som sagt inte jag som rider, utan min chef. Jag rider de bara ibland på hemmaplan, tävlandet sköter hon.
Men det är jag som har fotat.
Tusen: Tölt är en lateral gångart, fast fyrtaktig. Samma fotförflyttning som i skritt.
Zaphix: Tack. Första hästen är fin, ja. Men andra är snyggare.
Och så sjukt häftig att rida.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#18 - Då kan jag ju ta herr D om du ändå gillar F mer. ;) Jag är villig att offra mig! ^^
#19 Har du pengarna är det som sagt inga problem. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Monopolpengar? ;)
#18 Tack. Då stämmer det vad jag har hört tidigare.