Avmaskning
Vi har lite problem med avmaskning i vårt stall. Vi gjorde en "kolla masken" på alla 6 hästarna och det visade sig att 3 av dem hade mask i större mängd. Min ena hade 450 EPG, en hade 700 EPG och en hade (otroligt nog) 2775 EPG. Blodmask alltså. De går två och två i hagarna, just nu går de i vinterhagarna, och det konstiga är att det är bara en häst i varje hage som är smittad. I alla fall, den som har extremt mycket blev avmaskad häromdagen utan att ha tagit en diskussion med oss övriga först, vilket ledde till att jag dagen därpå valde att sätta henne i en separat hage eftersom hennes hagkompis (som är maskfri) gärna går och äter bajs - vilket är väldigt onödigt om hon nu bajsar ut maskar och ägg. Detta blev det ett himla liv om och jag blev rent ut sagt utskälld och uthängd av ägaren pga detta. Själv kan jag inte förstå det konstiga i detta.
Dessutom bör väl alla hästar som ska avmaskas i samma stall göra det samtidigt och med samma medel? Då ökar väl chansen att bli av med parasiterna? Dessutom bör väl den häst som det nu är sånt rabalder om (den med 2775 EPG) avmaskas igen om 4 veckor? (avmaskades med Banminth) Bör de inte mocka ur boxen ordentligt dessutom? Känns lite otryggt med tanke på att min "friska" häst står brevid henne och jag gissar att det inte smittar så där, men de små jäklarna kan väl nästintill vandra genom väggar känns det som… Vi vill ju helst slippa att de 3 "friska" hästarna smittas och att de två som har inte får mer. För är inte 2775 EPG extreeeeemt mycket? Jag är som ni märker inte så high på det här med avmaskning men rätta mig om jag har helt fel?

Om dom får mask eller inte hänger också på hur dom mår, du behöver inte vara hysteriskt rädd.
#1 Vad menar du? Är de mer mottagliga för mask om de t.ex. mår dåligt? Är det inte tvärtom. De mår dåligt om de har mask?

Ja och nej dom står emot mask bättre om dom är friska OCH blir sjuka av att ha mask.
En frisk häst på samma bete som en mindre frisk häst håller sig mer parasitfri än den mindre friska.
Därför kan hästar som betar samma bete och har samma vinter hagar ha olika mängd paraciter.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Du behöver inte sätta din häst i annan hage eftersom vinterhagen redan är smittad ändå. Maskar dör kort stund efter man gett maskmedel, men det kan komma ut ägg i markerna därför är det viktigt att man mockar hagen. Och mocka bör man göra minst 1 gång/veckan. Det håller parasiterna i shakt. En hage är parasitfri efter 2 sommrar och 1 vinter eller tvärtom. Dvs utan några hästar som går där.
Så höga EPG hade ju inte hästarna, kanske den med över 2000. Jag själv hade föredragit maskat med Cydectin för att rensa upp. Banminth tar ju endast vuxna larver. Tar man Banminth måste man upprepa var 4:e vecka och då under HELA säsongen (sommarbetet). Cydectin tar vuxna, larver och en del inkapslade stadier…alltså många fler stadier. Därför behöver man bara upprepa var 12:e vecka med Cydectin. Fast det medlet är ju inget man slentrianmässigt använder, utan kan vara bra vid sk upprensningar. Det viktigaste är ändå att sköta om sina marker. Man maskar ju inte för hästens skull, utan för att markerna inte ska bli smittade.
Vad använde de andra ? Det är lite dumt att inte synka i hop hästarna med samma medel. Dom ska väl ändå gå i hop på sommarbetet kan jag tänka mig ?
Hästar kan aldrig bli parasitfria, dom har alltid en del mask i sig. Att man inget ser på träckrpov betyder enbart att det inte finns maskar just då som avger ägg, men maskarna finns.