Vänster och höger
Alla människor och hästar har ju olika bra varv, och olika starka sidor. Min starka är höger och den svaga är vänster. Vissa dagar gör det inte så mycket, medans andra så spänner sig hela höger sidan och jag blir helt stel och ingenting fungerar. Hästen fattar ingenting av vad jag gör :p Ska jag ta med vänster handen och släppa efter på höger, så spänner sig högern också. Och ska jag släppa efter med vänster så släpper höger också. Jag blir hårt i höger och handen vill inte alls släppa, ingen kontakt med hjärnan vid vissa tillfällen kan man säga:p
Så nu tänkte jag kolla med er om ni har några tips på hur man kan träna de båda sidorna och hjärnhalvorna för att det ska fungera bättre. Hur gör ni?
Att i vardagen tänka på att använda båda armarna lika mycket. En enkel sak är väl att byta mushand varannan dag till att börja med.
Ha biskborsten i handen på den svaga sidan, bär matkasse med den svaga sidan, byt hand när du borstar tänderna, variera handen du har gaffeln i, variera hand när du pratar i telefonen, träna på att skriva med den andra handen o.s.v.
I början är det besvärligt, men ju mer du kommer in i det desto mer jämnsidig kommer du bli.
Handlar om motoriken, har du problem med finmotoriken på din svaga sida så börja med större saker. Typ dra ned och upp persiennen med svaga sidan, öppna dörren och lite mindre avancerade saker i början innan du gör svårare saker som att skriva.
Bra tips, mycket man inte tänker på vilken hand man egentligen för det med.
Dock känns det inte som att det löser problemet med att höger handen låser sig och det tar himla lång tid för hjärnan att ge singalen "släpp" åt den. Några tips för det kanske? :)
Att du inte är van att använda handen så att du inte kan koordinera rörelserna. Använder du handen mycket så kommer du lättare få till det från tanke till handling.
Man måste öva för att få in tekniken, och övar du upp koordinationen med andra rörelser så kommer det där med släppandet på köpet tror jag. Mycket av dte du gör handlar ju ändå om att ta och släppa. Ta och släppa dörrhandtag, ta upp saker från golvet och släppa ned dom någon annan stans, diskar du så tar du och släpper disken hela tiden.
Övar du upp så du kan använda höger och vänster lika bra så kommer du kunna släppa höger också.
En sak jag tror kan vara bra är jonglering, koordinera rörelserna och du tar och släpper hela tiden.
Förutom att ändra runtiner i vardagen kan du ju träna på att ta tygeltagen även utan häst. Sätt fast tyglarna någonstans såd u kan hålla i båda tyglarna och sedan övar du bara.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Att ha en instruktör som tjatar: Bli inte stark i höger! Eftergift på höger! Ta bara i vänster! Gå inte med med höger när du tar i vänster! Bli inte kvar i hästen på höger! Slappna av i högeraxeln! Spänn inte högerarmen!
På senare tid har det faktiskt blivit mindre tjatande, så det går att jämna till sig
. Jag blir själv allt mer vaksam så jag märker när jag spänner mig och aktivt kan slappna av och bli mjuk.
#4 En sådan har jag redan, men skulle behöva en i mitt egna huvud också eftersom hon inte alltid är med :)

Jag är vänsterhänt på snäppet till dubbelhänt och ett tips att öva upp sig det är att träna att skriva med den hand som du normalt inte skriver med.
Jag skriver med vänster, stryker och klipper med höger, slår i en spik med den hand som befinner sig på bäst plats i förhållande till brädan, väldigt praktiskt.
Musen vid datorn använder jag högerhand till och då kan jag skriva med vänster samtidigt 
Mitt råd träna att göra vardagssaker med ”fel” hand ofta.
Ridskolan där jag har min häst arrangerar en kurs i centrerad ridning - där hoppas jag få tips om lösningar på sådana "snedheter".
Att fördöka komma på sig själv är väldigt bra, t.ex om man trampar ner mer i den ena stigbygeln än den andra osv.
Men själv är jag redan så "skadad" att jag för tillfället ska till en kiropraktor/massör för andra gången. Jag har isett att jag sitter väldigt snett i sadeln hur mycket jag än försöker räta upp mig, och det kommer sig med största sannolikhet av att jag gärna böjer ryggen åt ett håll när jag sitter. Att man ofta står och vilar på ett ben osv osv. Detta visar sig också i att jag håller axlarna snett, men som tur är är jag ganska så kännslig på handen, så jag känner efter att jag drar lika mycket i båda bara och har den ena tygeln längre än den andra xD Och när jag går så går jag lixom lite på tvären, haha!
Så för min del är det lite kriopraktik, lösgörande massage och även stretching av den felande sidan som gäller!
Man ska ta tag i dessa problem innan de blir för stora, än så länge kan jag lätt fixa detta (är 19) men när man väll är 50 och har rygg och knäproblem så är det inte lika enkelt ;(
Men är det bara motoriken som gäller så har du fått många bra tipps! Det är bara att kämpa på med vänsterhanden… 
Hakuna matata!
#8 Haha. Vad kul att du kommenterade om kiropraktik. Har gjort det själv nämligen. Började känna en period hur jag red sämre och sämre. Kunde inte sätt fingret på vad det var. Det bara blev fel helt enkelt. Sen så började jag gå hos kiropraktorn. visade sig att allt inte stod rätt till i kroppen. Gick dit ett par gånger. Märkte först ingen jätteskillnad i ridningen. Men sen efter ett tag. Hjälp. Sån enorm skillnad.
Om ni är snea i kroppen så är det verkligen att rekomendera :)
Smile
En annan sak som kan vara bra är att när du rider korsa tyglarna. Då kommer du att få en mer liksidig häst dessutom. Man blir ofta hårdare och stelare i ena handen. Om man då korsar tyglarna måste man tänka ordentligt när man ska t.ex svänga.
#10 Det lät svårt, men det kan vara värt ett försök :p
#10 Korsa tyglarna, hur då? :P innan eller efter hästens huvud? om man gör det efter så blir det ju skitsvårt om man vill göra ett ledande tygeltag eller nått. :P
Smile
#12 För att inte göra det alltför svårt så korsa tyglarna framför sadeln bara. Blir man duktigare på det kan man korsa dem framför halsen. Tanken är inte att hästen skall utbildas utan att ryttaren ska bli jämn i båda sidorna. Så ledande tygeltag får man jobba med vid ett annat tillfälle. 
#13 Hahaha, smart! typiskt mig att alltid tänka på att arbeta hästen istället för att träna mig själv. Har man inte koll på sig själv så kan man ju inte kräva att hästen ska lyckas arbeta heller. Får pröva ditt tips och se om det funkar. Koordinationsförmågan lär ju sättas på prov i vilket fall. :P
Smile
Det kan vara hästen? Leffe har svårt för högervarvet tex…
#15 Ofta beror hästens oliksidighet på ryttaren. Därför kan mitt förslag på övning hjälpa även hästen.
#15 Jag vet att han är "sämre" i ena varvet, men vissa dagar varierar det dåliga varvet för honom men det är alltid samma för mig. Dessutom har jag samma problem när jag kör bil och tex svänger till höger, då måste jag verkligen tänka för att inte kramphålla med höger hand i ratten, så det är nog mest jag :p
#16 Hm. Jag tror det kan bero på både ryttare och häst. Man ser det på hästarna på ridskolan, även om det är olika ryttare som rider så har alltid samma hästar svårare för ena varvet, än det andra.
Men det gäller nog människor också. :)
Smile
De allra flesta hästar är oliksida från födseln, precis som vi. De flesta människor har sin starkaste diagonal höger arm - vänster ben, de flesta hästar har vänster fram - höger bak. Rakriktningen är något man måste arbeta med hela livet, i all träning.
Nästa helg är det kurs i centrerad ridning på K-ridcenter i Älvängen -det ska bli mycket spännnande! Vad jag förstår handlar centrerad ridning mycket om att hitta sina (och hästens) snedheter och kunna hantera dem.