Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 924 ggr
[mammamian]
0

Bygga bra muskler när...

…hästen tappar ett bakben och när den vill springa i backar.

Antar att han är trött/svag i bakdelen?
När jag provred för ett år sedan var han fin och välriden, men redan då tappade han ett bakben i galoppen när han reds på volt. Han är noga besiktigad inför köp och det är inget fel på honom, men han har ett kortare steg med ena bakbenet. Kanske är det lite kortare eller rakare?
Nu när han stått över vintern så tappar han ena bakbenet även på uteritt, i trav, men främst i galopp.
Han vill också ta sats och springa i uppförsbackarna. Det är jobbigt för honom att skritta uppför (våra backar är branta) och på slutet blir det segt om jag envisas med att han ska skritta.

Hur kan jag hjälpa honom att bygga bra muskler så att han blir starkare?

Klasselover
0

Vill du bygga muskler jag har tre tips..
1. Protein i foderstaten
2. Klättra i backar, fortsätt i skritt! Det är mest stärkande.
3. Cavaletti.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

[Emma-Rhino]
0

Har exakt samma med Leffe! Han sattes igång nu efter vintern. Har gjort precis som #1 säger. Ger Krafft Muskel för att få extra protein och har bara skrittat i flera veckor. Först nu denna veckan jag börjat lite med trav och galopp.

Skritta långa rundor, låt honom gå på tygeln så han jobbar med bakdelen. Stressa inte. =) Kanske något hygge ni kan gå på så han får lyfta på benen mer? Leffe fuskar också i backarna och jag får jobba med att hålla honom kvar i skritt.

[mammamian]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min kille är ju jättepigg och vill helst springa hela tiden. Jag får nog vara duktig och hålla skritt. Vi har bra vändor i skogen, kuperade och med mycket stock och sten att kliva över.

Proteinet? Jag ger Hippo Harmoni och linfröolja. Funkar det som tillräcklig protein? Kan inte ge havre för då blir han som en krutdurk. Grovfodret är jättebra! Men nu går vi ju snart över till bete.

[Emma-Rhino]
0

Haha, kan inte heller ge havre =D

Har ingen erfarenhet av Hippo Harmoni så vill inte yttra mig i den frågan. Men det står kanske på deras hemsida? Har de som krafft en hemsida med info om all mat de har så kan du ju kolla där.

Hur gammal är hästen? Min är över 20 strecket så är därför jag ger så pass mkt protein.

Linfröolja innehåller inte protein men är bra att ge ändå =)

Klasselover
0

#3 Analys på fodret? :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Jeho
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Han har inte en låsning eller något då?

ZipZ
0

Min häst tappar ofta sina bakben när man tränar galoppombyte.

Vi skrittar länge, både uppför och nerför. Sen även jobba hästen i korrekt form så att han bygger upp därbak.

Cavaletti (både upphöjda och liggande) kan jag också rekomendera till dig, ger sjukt bra träning för både hästen och dig själv!

Mvh

Sandra

Medarbetare på Ridportifokus

Cilla89a
0

Först och främst är det viktigaste att hästen går i en vettig form där den välver ryggen och får in bakbenen, arbetar den inte rätt så kommer den inte sätta musklerna där den ska och då kan det kvitta hur mycket du än klättrar i backar, tömkör, rider över cavaletti eller what so ever.

Dock hade jag nog chekat hästen på klinik för att få reda på varför den "tappar" just det ena bakbenet, för allt står ju inte rätt till när hästen tar ett kortare steg med bara det ena bakbenet.

Medarbetare på Dressyr.ifokus