Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2458 ggr
Lina
0

Hur ligger min sadel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tycker ni?

Lina
0

..

Lina
0

..

Rafflan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

det går tyvärr inte att avgöra utifrån bilder.

Antingen fråga någon som kan, och vill du ha en riktig koll ta ut en sadel utprovare.

Klasselover
0

Sadeln ser ut att vara för smal = ligger i bakvikt.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Lina
0

Jag vet att man inte kan se till 100 % hur sadeln ligger men man kan se som #4 skriver, att den ligger i bakvikt t. ex.

Jag vill bara höra allmänt vad folket här inne tycker det ser ut.

Tusen
0

tycker den ligger lite väl högt upp, dvs är för smal ( bild #2) Även om man sätter sig i sadeln tror jag den ligger för högt.

Ta ett rejält tag om sadeln och rucka den i sidled. Om den verkar ligga kvar bra så är den lagom bred. Sen får du kolla om bogen får plats. En hand ska få plats mellan bogbladet och sadeln. (Hästar som gärna vill trava i nedförsbackarna har ofta en sadel som trycker på bogbladet.)
Sen bör bakvalvet vara högre än framvalvet.

Små tips att börja med.

Sen förstår jag inte hur ni kan se att den ligger i bakvikt. Obestämd Bakvalvet ser ut att ligga högre än framvalvet. Att bommen är för smal ser man ju bäst på den sista bilden.

Zaphix
0

Tips på en sida med väldigt mycket matnyttigt om sadlar, lärt mig mycket genom den sidan.

Här står det om sadelinpassning.

Här står det tips på hur man kan kontrollera om ens sadel ligger rätt.

Mycket bra info-sida, rekommenderas,

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

CelsiusT
0

#6 Fast bakvalvet ligger lägre än framvalvet. Du får ju titta på valvet och inte på bakre sittdelen, den kan ju vara olika på olika designer hur hög den kanten är och har inget med balansen på sadeln att göra.

Hur menar du att man ser på sista bilden om bommen är för smal? Bommen sitte rju enbart på framsidan av sadeln.

Medarbetare på westernridning.ifokus