Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettraser
Läst 648 ggr
LinneaG
0

Fjordhästen

Fjordhästen, är det en häst eller ponny?

Jag tycker att det är en häst i ponny höjd.
Men mankhöjden ligger ju mellan 134-152 cm.

Så vilken kategori hamnar den under, ponny?
Men den heter ju fjordhästen..

/Linnea

Linda
0

Fjordhästen liksom Islandshästen är kallblod.

Eftersom de ofta mäts under ponny måttet kan den tävlas som ponny osv men i praktiken är det en stor häst.

Fjordhästen är ingen framavlad ponny ras. 

mvh Linda

gejsa
0

Oj, vad du kan! Skrattande

eleonor
0

Oj, jag visste inte att islänningen klassas som kallblod! Man lär sig nåt nytt…

SilverTail
0

den fjordingen jag rider är nermätt till maxad D-ponny..(148cm) men hon är några cm höger i verkligheten.. Så egentilgen liten häst..

ganska hög för  att vara fjording..

Maja
0

Linda: Jag kan bara säga att du aldrig ska säga till en invånare på Island att han/hon har fina kallblod.. ;) De blir helt förstörda, för det är ju ponnyer för dem! :D Haha.. Den största islandshästen jag har ridit har varit 155+ i mankhöjd, medan den minsta kanske bara var runt 130-135.. :) Haha..

Linda
0

jag har aldrig hört en Islänning tycka att deras hästar är ponnyer för dem är de hästar (Pappa har importerat från Island sedan -86)

MVH Linda

Maja
0

Hmm.. Vad tänkte jag på? :P Jag skrev fel, islänningarna har ju hästar, såklart! Sorry!

jen
0

jag ser både islandshästen och fjordhästen som hästar fastän de ofta har  ponnymåttet…   varför vet jag ej, men det har jag alltid gjort

gejsa
0

För mig är det också hästar. Men det är nog för att vuxna rider dom och för att dom är så starka och kraftiga.

Kiara
0

För mig är det bara mankhöjden som räknas om det är en häst eller ponny. Jag är vuxenFundersamtror jag och jag rider en New Forest och det är en ponny. En ponny är en liten häst så vist är dom hästar det är ju hela högen från mini hästen till maxihästen. Men det låter som om dom som har Islandshäst tycker det är skämmigt att dom är under 148 men det är ju bara ett regel mått för vissa tävlingar

Det är ju många C och D-ponny som rids av vuxna men dom är fortfarande ponnys och får tavlas av ungdomar under 18 där det finns åldersgräns och det får man väll i med Islandshästen också, om man inte får det då är det en häst för mig.

muirab
0

Storlek ponny men räknas som häst. Precis som islänningen.

Alex
0

#10 Islandshästar tävlas ju oftast inte på andra tävlingar än islandshästtävlingar, och där finns det ingen som helst åldersgräns. Majoriteten är vuxna, både på tävlingar och när det gäller fritidsryttare. Den är avlad för att bära vuxna, inte avlad för att passa barn, vilket de flesta ponnyer är. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst