Rädd för vilda djur
Jag har en ponny som jag håller på att tömköra. Det går jättebra, bara ett problem. Hon är livrädd för vilda djur. När hon känner lukt eller ser något så tvärvänder hon på två röda sekunder, skenar iväg en bit. Bockar, sparkar tills hon lugnat ner sig. Hur ska man vänja en häst vid detta. Är ju inte så kul om man ha vagn efter. I övrigt är hon en väldigt lugn och trygg ponny, inte rädd utan mer nyfiken på allt. Här finns fullt med vilda djur och det är ju inte lätt att undvika.
LT 

Hon kan inte gå i en hage nära skogen?
Hon går i en hagen nära skogen :) Det går ofta djur utanför eller en bit ifrån. Hon står helt stilla och bara stirrar. Fryser fast. Just nu springer här hjortar och rådjur varje dag.
Jag har inte tömkört henne sen det hände sist, då stannade hon och bara stirrade, jag manade på henne (jag såg inga djur och tänkte att jag manar på och liksom visar att det är inget) Hon fullständigt exploderade, kastade sig runt och sprang det hållet vi kom från. Det fanns inte en chans att hålla kvar henne. Jag vill heller inte att hon ska få vanan att gör jag så så kommer jag att bli fri. Men när hon sparkat och bockat färdigt så vänder hon igen och kommer till mig. Men hon var väldigt orolig hela vägen hem. Jag ledde henne hem då istället för att tömköra.
LT 
Är du säker på att det är rådjur osv hon reagerar på? Självklart kan de ju tycka de är läskiga med, men ibland verkar de dessutom söka spänning och inbilla sig själva med.
Däremot har jag upplevt några gånger att min annars väldigt trygga häst (som inte bryr sig om vilt annars) har tvärnitat två gånger för mig i skogen. Den ena gången i trav den andra i full galopp. Det var som om det vore ett stup mitt på vägen (aldrig varit med om något liknande!) men antagligen hade varg eller lo gått förbi där, och därmed varför han reagerade så starkt.
Det kanske är så att hon bara känner lukten av andra djur?
Men är det "bara" rådjur osv, så tror jag träning med läskiga saker rent allmänt så hon få kännslan av att du "tar hand" om det farliga åt henne. Gå gärna emellan det farliga och henne också, då "skyddar" du henne. Att försöka driva i de fallen brukar gå dåligt, utan man får mer satsa på att locka typ :P Blir hon rädd för något så gå fram till henne vid huvudet och prata lugnt, stå kvar och låtsas som om det regnar och inte förstå varför hon ska bli rädd :)
Men du kanske ska börja gå på promenader nära/i skogen istället så att inte tömmarna trasslar till sig om händer gör en helomvändning eller så. Ha ett långt grimmskaft istället. Du kan ju göra det mesta utan tömmar med. Öva på röstkomandon, och få henne att följa dig när du svänger, stannar, sätter fart igen osv.
Och forstätt istället med själva tömkörningsövningarna på ridbanan =)
Hakuna matata!
Tycker du ska fortsätta träna din häst. Både att tömköra men också gå promenader, gärna i skogen så hon får känna doften och se alla vilda djur som möjligtvis kan dyka upp. Ta gärna med en annan hästkompis som är trygg med vilda djur. de lär sig av varandra.
Ofta är det inte rådjuren själva de blir rädda för utan deras ibland så häftiga rörelser då de flyr. Bara att utsätta ponnyn för ännu fler rådjur om det går.
Annars brukar det vara älgar som hästar kan reagera på.
Våra bryr sig varken om det ena eller det andra. Har t.o.m haft en varg som passerat genom hagen en gång utan någon större uppståndelse i flocken.
Rådjur brukar våra russ vilja springa ifatt med. Bra intervallträning för ponnytravarna.
Tack för era svar. Ja, här springer älgar också och hon blir lika dan då. Men det är väl bara att kämpa på. Ska be någon följa med på rundor med den andra ponnyn också, hon är inte rädd för dem. Kanske kan lugna den rädda ponnyn lite. Det är ju så att man kan inte bestämma när de vilda djuren ska visa sig eller inte :) så man kan ju inte träna på att möta dem när man själv vill :) Jag hoppas i alla fall att hon ska bli trygg även med dem i närheten. Annars vet jag inte om jag vill ha vagn bakom henne. Det kan ju hända vad som. Inte kul att sitta i vagnen om hon får sådana utbrott så fort vi möter ett vilt djur.
LT