Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 4055 ggr
Faxlin
0

Pälsätare

Hejsan!

Behöver hjälp av er. Kan någon något om pälsätare? Bästa sättet att se om hästen har det, om den har det hur blir man av med det? Smittar det?

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Sungria
0

Hej!

Sungria, 2,5 åringen i stallet, hade pälsätare i våras. I början hade hon små kala fläckar under manen som sen spred sig lite/blev större, eftersom det tog ett tag innan vi förstod var det var hon hade. Om man kollar ska det vara små kryp som kryper omkring kring fläckarna (vet inte exakt hur dom ser ut).

För att få bort det var vi tvungna att bada henne med något speciellt schampoo som dödade krypen ett par gånger. Jag har för mig att det ska vara smittsamt men det smittade inte till någon av det andra hästarna i stallet, men vi var npga med att inte använda samma utrustning på någon av det andra hästarna (borstar, grimmor osv.) tvättade även hennes grimmor med det där schampot.

Linda vet mer om pälsätare än jag så då kanske kan fråga henne.

Är det någon häst i ditt stall som har det?

Faxlin
0

Jag vet faktiskt inte. Men det kändes som om det kunde vara så. Men svårt attavgöra när man inte vet riktigt vad det är.

Min shettis har helt plötsligt fått en kalfläck på manken och i baken. I baken har hon två kala fläckar som hon liksom kliat sönder.

Ska kolla efter små krypande saker när jag åker upp för att kolla till dom sista gången.

Audiatur et altera pars

Sungria
0

Jaha, ok, hoppas att det inte är det då.

Jag har för mig att pälsätarna "började" med kala fläckarna långt fram på kroppen (alltså runt huvudet och halsen) och sen jobbar "bakåt", men jag är inte helt säker…

Sungria
0

Pälsätare tror jag också är något som dom får till våren (övergången mellan vinter och vår), så det kanske är lite tidigt för det?

(Lita inte alltför mkt på mig bara eftersom jag inte är helt säker :P)

Faxlin
0

oki, för jag har fått för mig att pälsätare mest är ett problem på vintern. Men som sagt var jag är helt novis på det här. Usch, jag hoppas att det inte är pälsätare hon har.

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Japp, nu är det konstaterat. Min shettis har pälsätare. Usch, det känns som om det kryper i hela mig.

Hjälp mig snälla. Jag ska självklart ut och söka svar själv också. Men det vore roligt att höra om någon mer haft detta problem på sin häst.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Sungria
0

Nej, usch! Prata med Linda, jag vet inte så mkt mer än jag redan skrivit.

Linda
0

-Va bra Sungria har ju gett ganska mkt svar redan.

-Dermocan köper du på apoteket och är till även för smådjur (Shampo) vi tvättade henne ett par gånger och även utrustningen innan det gick bort och jo Astra mitt ena sto upptäckte vi hade fått dagarna innan hon skulle åka på betäckning.

mvh Linda

Faxlin
0

Japp, nu har jag haft fläkten gått i stallet. Och i eftermiddag ska jag ta in henne för en ordentlig schamponering. Ska även hem med alla grejerna och göra rent dem.

Vad jag fortfarande söker svar på när det gäller dessa krabater är hur/om de smittar. Annars tackar jag så mycket för svaren. Sungria du har varit till stor hjälp i går när jag kände mig vilsen riktigt. Tusen tack för det. Känns skönt när någon finns där när man behöver hjälp.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Linda
0

Det är mkt möjligt att fler av hästarna blir "smittade" tiden får ju/kan ju utvisa det..

Men ingen idè att schamponera i förbyggande syfte.

Vi hade om jag inte minns fel 8 hästar på lösdrift förra året och bara två drabbade.

Pälsätare går ofta bara till de med mkt päls och är väldigt vanligt.

mvh Linda

ps Minns att pappa fick det nästan varje vinter på några av sina hästar

Faxlin
0

Men hur smittar de då? Smittar de med borstar också? Har nu varenda borste och de använda grimmorna hemma. Nu ska allt saneras. Bättre att sanera i förebyggande syfte i alla fall käns det som. Ja, grejerna i alla fall. Jag har annars också fått för mig att de går på hästar med lång päls, detta borde göra så att varmblodet klarar sig. Men hur är det med korsningsponnyn. Hon har ju shettispälsen hon med. Fast de umgås inte i hagen så att de ligger bredvid varandra eller står bredvid varandra. De brukar max sparka mot varandra.

Hoppas någon vet hur det smittar. Tack Linda också för att du orkar med att svara på alla dumma frågor.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Linda
0

-Ja det är bäst att sanera alla borstar och eventuella täcken osv och ska man vara riktigt säker (gjorde dock inte vi) så sanera boxen iaf där hon/han brukar klia sig..mvh Linda

Inga frågor är för dumma..

Faxlin
0

Hon kliar sig mot vattenhinken damen ifråga så den är hemma nu för sanering. Har börjat tömma boxen oxå. Kan vara skönt att komma in i nybäddad "säng" efter att ha badat. Känns knasigt att bada damen nu när vädret är som det är. Men jag får göra mitt bästa. Hmm, undrar om man kan torka henne med fönen. *det sista var ett skämt och jag hoppas ingen tar illa vid sig*

Ska precis sätta mig och akut få ihop en fleece filt till damen så hon slipper frysa efter badet. Hur den blir får framtiden utvisa. Men det kan inte bli värre än om hon var utan i alla fall. (hmm, tror jag)

Tack Linda, det är just den inställningen som gör att man törs fråga här inne. Tusen tack igen.

Audiatur et altera pars

Linda
0

Ja linda in henne i ett par filtar även om halsen så hon inte blir "kallsen om halsen"..

…Det var så lite såGlad

Faxlin
0

Japp, och så har värmefläkten igång på fullt, så nu kan jag kapa ved på elmätaren. hihi. Men det är hon värd min lilla päls.

Audiatur et altera pars

Linda
0

Har du varit på apoteket?

-Tror att Dermocan även kan köpas på djurbutiker mvh Linda

Faxlin
0

Nepp har inte varit till apoteket. Hade det hemma.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Linda
0

"Sicken tur"

Faxlin
0

Mmm, man ska ha det ibland också. Med tanke på vad jag ska lyckas göra nu (med magsjuka sedan natten till igår) känns det som om det inte hade vafrit roligt att behöva åka och handla också.

Audiatur et altera pars

Linda
0

Nää det förstår jag fy vad jobbigt..

-Vi har faktist hamstrat ifall vi behöver göra avlusning i år..

Faxlin
0

Ja, det där är ju faktiskt ett bra medel att ha hemma. Jag har haft det bara utifall att jag behöver någon gång. Har fram till nu inte behövt det på något djur.

Hur lång tid tar det för dessa pälsmaskar att komma. Hur får de dem från början. Är detta något hon hade när hon flyttade till mig (tre veckor sedan), eller kommer det snabbt?

Audiatur et altera pars

Linda
0

Mycket möjligt att hon hade äggen redan där.

Jag är lite osäker hur de uppkommer..

Faxlin
0

Japp, nu är hon badad och klar. Usch, hur hon såg ut. Hittade små kala fläckar utspridda på hela hästen. Sådant som jag inte märkt förrut. Hon var så skitig att det vart stopp i avloppet. Usch, har aldrig sett sådan skitig häst förrut, ändå tycker jag att vi hade lyckats bra med de förutsettningar vi hade när hon kom. För då var pälsen så skitig att det inte gick att sära på stråna riktigt. Men vi har borstat henne massor. Men, men inte hjälper det på djupet, och inte på en shettis päls. Ville ju inte bada henne nu när det är vinter heller. Speciellt inte eftersom hon är så smal. Men nu var vi ju tvungen i alla fall. Men det märks att hon inte har något riktigt fett lager. Hon frös massor stackaren. Trotts dubbla fleecetäcken och värmefläkt. I dag är jag taskig och håller henne inne. Hon är fortfarande fryssen. Funderar på att ta in henne i vardagsrummet kan hon titta på tv med mig i dag i stället. ;-)

Audiatur et altera pars

gejsa
0

#21# Tror nog att hon redan hade dom när hon kom. Om hon bara varit hos dig i 3 v. Kolla dom andra noga nu en längre tid. Risk för att det har gått över till dom andra.

Faxlin
0

Japp ska hålla stenhård koll på alla hästarna nu. Så de lär väl tro att matte är tokig som står med förstorningsglas och glor i pälsen på dem.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Hon har inte torkat riktigt än, jag har därför behållit henne inne nu på morgonen. Får kolla hur hon är senare i dag. Börjar känna mig som en djurplågare. Inte roligt med hennes långa päls. Men blåsten/ de kalla vindarna gjorde att jag inte vill chansa att ta ut henne. Hon vill ju så gärna gå ut. Vad tror ni? Gjorde jag rätt som lämnade henne och missarna inne. Dock med radio och lampan på. Men i alla fall. Usch igen.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Det är klart att du gjorde rätt. Är hon fuktig rätt igenom. Det är jättekallt och blåst ute så är det ju bättre att få stanna inne om det är varmt i stallet.

Fast om hästen rör på sig mycket är det bättre ute. Men troligtvis står dom bara. Ge bara mycket hö så hon tuggar.

bebbe
0

Ett medel som oxå funkar bra är Etotal. ett pulver som man strör i en rand mitt på ryggen från man till svans, rykta ej hästen på 4-5 dagar så medlet får en chans att verka.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Faxlin
0

Hon har fått massor med hö, så det finns så det räcker. Har även flyttat henne i stallet under dagen så att hon har större plats än vad hon har i sin box. Lagt ut maten på flera ställen så att hon måste gå runt lite för att käka höt.
Oj, nu när man skriver det låter det jättekonstigt, men det verkade som en bra ideé då.

Tack för tippset om Etotal, det ska användas om fjorton dagar. Vet du om det är receptbelagt?

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

bebbe
0

Det är inte receptbelagt, du kan köpa det på Lantmännen, men på förpackningen står det numera att det endast skall andvändas till höns, inget att bry sig om, enl vet är det samma gamla Etotal ändå, och det går utmärkt väl att andvända till häst.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Faxlin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej, tack så mycket för tipset. Här är en bild av henne när vi står och skrubbar av henne i alla fall.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Oj, oj stackars häst. Hela hon är full med champo. Tvätta väggen också utifall att. OM du inte redan gjort det förstås. Glad

Faxlin
0

Fixade jag direkt efter att hon stod i sin nybäddade sanerade box. Flört

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Förstod nästan det. Skrev det bara utifall ….

Faxlin
0

Skrattande

Audiatur et altera pars

Wanilj
0

vår hingst hade lus när han kom till oss… pälsätare sam lus trivs där det är mkt päls samt unhästar drabbas oftare.. Vi fick tipset av veterinären att använda SWITCH… det är ju sånt meck med schampoooo ….så det var bara att dra på en sträng vid två tillfällen så var de borta.. dock sanerade vi som vanligt.. vet inte om det fungerar på pälsätare… men det funkar jättebra på lus om det skulle drabba ngn!

Faxlin
0

#36 Sådana tips är alltid bra att samla på sig. Önskar jag vetat om Etotal innan jag badade henne. Då hade jag sluppit känna mig som en djurplågare som höll henne inne i två dagar efter badet. Men fördelen är väl att hon verkligen behövde ett bad. Skitigare häst har jag nog aldrig sett (ja inte i verkliga livet i alla fall). Inte ofta en shettis lyckas göra stopp i ett avlopp gjort för att klara av biltvättar. Hmm, usch vad smutsig hon var.

Audiatur et altera pars

Kiara
0

Vi som har vita hästar vet hur smuttiga dom ärGenerad

Faxlin
0

Fast det jag talar om är inte den vanliga smutsen som finns på våra hästar utan en smuts som liksom sitter i lager på lager på hårstråna och nere på skinnet. Vi har ju Dixi här hemma som har vita fläckar och visst syns smutsen där, men inte som på denna bruna häst.

Audiatur et altera pars

jen
0

puttar denna tråd…

jag tror att Kalle fått såna här

Faxlin
0

#40: stackare. Vet hur det är. Hur har det gått?

Audiatur et altera pars

jen
0

#41 jo, veterinären trodde att han fått sånna. Vi behandlade med top spot on, och nu har fläckarna "stannat upp" och det börjar växa ny päls igen.

han såg förskräcklig ut Ledsen

Faxlin
0

#42: Ja jag förstår det. Ni har varit noga att desifinera i hela stallet va? Och alla saker?

Audiatur et altera pars

jen
0

#42 nej, det skulle räcka att behandla bara Kalle enl. vet.

för om de andra redan smittats, så hade vi märkt det.

Faxlin
0

#44: Vad olika bud man kan få. Jag fick order om att koka mina bortar och sådnt. det är svårt som sjutton att bli av med. Och de kan tydligen smitta genom borstar och sådant. Men skönt för er om de andra slipper det.

Audiatur et altera pars

Jagz
0

Vi har ett jätteeffektivt, starkt medel som man "droppar" på, inget schampo eller så, jag kan kolla upp vad det heter.

jen
0

#46 är det "top spot on" ??  det är det som jag  använt på Kalle med snabbt och bra resultat