Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1206 ggr
KaninPiggelin
0

Vad tycker ni är bäst?

Vad tycker ni är bäst, tvätta hästens svans med vanlig grön-såpa eller med hästschampo?

/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård

♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

Gronstedt
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Grönsåpa

viktoria91
0

Skimmelschampo.

Elshira
0

Till kroppen fungerar grönsåpa alldeles utmärkt (och till allt annat med för den delen).

Till svansen däremot (och på fläckar/vita strumpor) så finns inget bättre än YES diskmedel… *skinande rent haha* Men det är ju ganska så uttorkande, men i svansen har de ju ingen hud (eller ja om man inte tvättar svansroten) så där är det bara att ha i rikligt med diskmedel!

Däremot alla sk. skimmelschampon osv osv som ska framhäva färgerna… De kan slänga sig i väggen! Snordyra och värdelösa. Den enda flaskan man kan köpa om man nu vill ha något mildare (fast grönsåpa är väldigt snällt) är den stora flaskan som har blå/grönt schampo med aloevera tror jag (osäker på märke, ett gult märke tror jag), det är ändå bra och prisvärd som "vanlig" schampo - men ingen mirakelkur, bara ett bra dchampo.

Sedan avslutar man med Galopp - Pälsglans (även till manen… skit i den för man och svans det är samma i.af) eller "Canter Coatshine" som det heter på engelska (och på flaskan).

Hälsningar en som ställer ut hästar som älsar att rulla sig i sitt eget bajs och gnugga in huvudet i kiss…

Hakuna matata!

CaptainBunchie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har testat både grönsåpa och vanligt (billigt) hästschampoo (billigt är bra) och det var väl inte någon större skillnad, i och för sig måste man tvätta min ponnys svans i kanske 5 omgångar innan den blir klassad som ren (A) (ja, man ser smutsen eftersom svansen är vit/ljusbeige hehe)

Nyduschad förra året ;)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Lena90
0

Jag hade grönsåpa när jag tvättade min unghästs svans nyligen, funkar fint för oss :)

Carpe diem!

lisette
0

grönsåpa. de luktar så gott efteråt och man vet att det inte är farligt för naturen! =)

KaninPiggelin
0

Hur mycket kan man tvätta svansroten med, med grönsåpa? :)

Elshira
0

#7 Du kan i.af grundligt schamponera och skälja av hela hästen en gång med det, och sedan ev gnugga lite extra på ev. fläckar :)

Hakuna matata!

KaninPiggelin
0

#8 okej bra, trodde att det kunde t ex börja klia om jag gnuggade in grönsåpa i svansroten, men då kan jag göra det utan att oroa mig ^^

ZipZ
0

Tycker oxå att grönsåpa är bäst iaf till min lilla skitgris!

Mvh

Sandra

Medarbetare på Ridportifokus

lisette
0

#9 det kan ju börja klia med vanligt schampoo med, man får ju skölja ordentligt! =)

KaninPiggelin
0

#11 är det bäst att skölja ur med vatten från vattenslang eller går det lika bra med en svamp? :)

Nu har jag köpt Grumme grön såpa  ^^

[mammamian]
0

Jag använde Lactacydtvål till min f.d. häst, som var skimmel. Hon var ibland svår att tvätta och lactacyden är tydligen ingen större fara om man inte får sköljt ur allt. Hon blev ren, emn framförallt mjuk. Var som balsam i man och svans.

lisette
0

#12 använder du svamp så är väl risken att du itne får ut allt. kan du, så använd en slang. alla hästar är ju inte så glada för slangar. annars så kan du ta en hink med vatten.

Elshira
0

Vi har ingen slang med varmvatten, så det blir hink + svamp + en liten kanna som man kan ha och hälla med på hästen efter att man svampart bort så mycket man kan =)

Hakuna matata!

AusaBausa
0

har alltid använt hästschampo men ska testa grönsåpa i sommar bara för det..