Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 6845 ggr
Abico
0

Tips för att få tröga hästar framåt?

Ska iväg och rida om ett par timmar och jag misstänker att jag kommer få rida Kendy = grymt seg ponny. Jag sitter värkligen och skänklar oavbrutet + andvänder spö stundvis men ändå så tar det stopp efter tio steg typ. Hon går bra en liten stund mitt på lektionen (hon är jätte seg innan man riktigt fått värmt upp henne) men innan det är det hemskt att rida henne.

Vad är bästa botemedlet mot trög ridskoleponny?

Kram Hanna

Hanna 

CBA
0

Ge den semester kanske ;o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Kratern
0

#1 Håller med!!

ciss
0

Hehe, samma.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

lisette
0

gillar inte uttrycket trög häst alls.

fick berättat för mig hur hopptränaren fick calippo till att gå framåt. hon kastade en näve grus på baken på honom. han blev tillslut förbannad och bockade så tjejen trillade av.

jag blev otroligt ledsen, för så hanterar man inte en häst som är så ärlig som han. går det inte fortare, ja då är det så helt enkelt.

som alla ovanstående skriver, ge hästen semester. det är ju inte din uppgift som elev att ta itu med det dock.

Snuttan2
0

Jag tror hästen inte mår så bra…
Och att banka på den kommer knappast få den särskilt glad eller vällvilig till att jobba.

Om jag var du skulle jag nog ta mig en ordentlig funderar över om ni har flera sådana hästar, och om du inte skulle vilja rida någonannanstans, där det finns förutsätningar att faktiskt lära sig rida med glädje för både häst och ryttare…

Calina
0

Jag vet inte hur mycket utrymme du får att rida självständigt, men det är mycket bra att smyga in tempoväxlingar, kan du till och med göra i skritt. Du behöver inte sparka på eller vara hård i handen, vara grymt konsekvent. Samma sak med gångartsväxlingar och halter.

Händer inget vid skänkling så lite mer skänkel. Lyssnar h*n inte så ge en liten snärt på en gång. Var noga med att belöna och ge eftergifter.  Det värsta som finns och som förstör hästarna är att sitta och gnaga, och liksom inte förvänta sig att de ska lyssna. Lycka till! =)

Älskar_hästar
0

Våran ridlärare på vår ridskola brukar också ibland ta lite grus och kasta lite löst på hästen, så att den reagerar. Men den brukar aldrig ta hårt på det, tycker jag det verkar som. Mer som att den skärper sig och uppmärksammar ryttaren. Fast vi har ju inte så riktigt "tröga" hästar.

Neywaz
0

Jag jobbar på ridskola och de har runt 30 hästar - EN är seg som sirap och går knappt att få framåt. Den skulle behöva semester…

Men rider du en sådan häst på ridskolan så håller jag med helt om vad Calina säger. I samma ögonblick som den lyssnar - ge efter! Det är nummer ett - får hästen ingen eftergift så får den ingen bekräftelse på att den gjorde rätt när den ökade farten och därmed - varför ska den öka farten då? Beröm och omedelbar eftergift!!!

jen
1

trög häst = omotiverad.

en del hästar trivs inte som ridskolehästar. Det märker man när en del köper en fd ridskolehäst som är en perfekt lugn, trygg ponny…  Sen när den kommer till det nya hemmet piggar den till och inte alls är så lugn längreFörvånad

reddie
2

Kanske skulle ridskolehästarna få komma ut och ridas i skogen lite oftare.

Mirandablomman
0

Hej jag har faktisk en favorit häst som är väldigt seg i början men när vi kommer i gång så är han jätte pigg. Jag hoppade och fick honom. Han var jätte pigg då

lycka till i framtiden med den sega hästen

mvh Mirandablomman

Mangis
1

Det finns många hästar som har ett luuungt grundtempo. För att öva upp reaktionsförmågan kan man göra mycket övergångar. Det stärker uppmärsamheten och ger som bonus en häst som tar upp större delen av vikten på bakbenen. Det beror ju såklart också på dig, din balans och dina hjälper…

Thorsson
0

Sitt inte och sänkla hela tiden. Använd sporrar istället. Men då får du vara försiktigare. För sitter du och skänkalr på hela toiden kan den med tiden bli skänkeldöd. Använd rösten mera, och glöm bort spöt ett tag.( ha med dig till lektion ) Men använd det inte i första taget. lätta mer på tyglarna kanske. MAn får täbka på allt som finns att tänka på (:

CBA
0

Att använda skarpare hjälpmedel är inte alltid svaret på problemen.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Emelie-G
0

Har en liknande häst på "min" ridskola. Honom gäller det att busa upp lite, rejsa i galoppen några varv, tjoa lite och rufsa honom i manen så blir han lite livsglad och mycket trevligare att sitta på :)

Murre_Uddiz
0

#15 haha, ser framför mig. "nu tar vi en samlad dressyr galopp halva varvet och saktar av till skrit sedan" så kutar man runt där på pållen tjoandes *fantasin skenar*

Thorsson
0

#16. Hahaha, ja samma här =D=D

Thorsson
0

#13. nä. Men det är väl inte alltid ponnyn vill reagera på skänklen, hon ska ju lixom inte sparka så hårt, eller så mycket som hon gjort utan sporrar.

Murre_Uddiz
0

#18 du svarar dig själv ^^

Emelie-G
0

#16 Haha x) Alla sätt är bra utom de dåliga ;)

Murre_Uddiz
0

mm ^^ haha, kanske skulle prova :P

Thorsson
0

#19. vaa ?? nu hänger jag inte med :S

Yessica
0

Jag vet inte hur mkt ni får rida fram självständigt, eller din nivå på ridning. Men jag brukar alltid göra mycket övergångar, tempoväxlingar och allting sånt i början. "Hästen ska dansa för er" brukar min ridlärare säga. Det ska räcka med ett lätt tryck med skänkeln för att få den framåt, ska räcka med litet tag i tyglarna och den ska stanna/sakta av. Man kan säga att det alltid ska hända någonting, då blir hästarna mkt piggare.

Var koncekvent också, händer det inget lägg på spöt, om dui tex ska från skritt till trav, händer det ingenting när du lägger till skänkeln lite extra så lägger man på spöt, när den travar eller galopperar i väg berömer man, då lyssnar den framåt i alla fall. Min ridlärare brukar säga inte mer än ca. 8 steg i samma gångart. Så börjar vi alltid våra ridlektioner (först framskrittning såklart) och då vet man att hästen är framåt och då kan man jobba med den. Hoppas du förstår =) och orkar läsa… *angel*

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Pomperipossa
0

Vi hade för ca 100 år sedan en riktigt otrevlig ridskolehäst… Hon gillade att nypas och var det trögaste i ett par skor. Det visade sig att hennes framknän inte var i så bra skick. Jag hade bara sett henne gå för andra men när hon skulle sättas igång igen efter att ha blivit bättre så skulle jag rida henne. Vilken brud!!! Hon var helt fantastisk. Bjöd så det stod härliga till och så pigg att minsta lilla man petade med skänkeln så var hon på.

Är det så att ponnyn är frisk så beror det nog bara på att han är less. Dom har det inte så kul som små krypen…. "Busa" lite med honom så kommer han nog på andra tankar…:)

Thorsson
0

för ca 100 år sedan ?????

Murre_Uddiz
0

Ta det luuugnt :P

Thorsson- du skrev svar till #13 och #13 skrev ju du själv, fattar du? ;)

Thorsson
0

#26. Haha jaa :P =D

Pomperipossa
0

#25 Ja nästan så… Jag är ju gammal jag…:)

halludu
0

tempoväxlingar och andra lydnads övningar sa min ridlärare till mej nä jag frågade..