Skydd mot flygfän i sommar
Snart är det sommar, det verkar bli så även i år. :)
Det är första sommaren jag har en egen häst, eller ja, köpte honom i juli, men nästan iaf. Bara haft halvfoderhäst/foderhäst innaqn, och inte styrt över flugmedel och sånt.
Men nu börjar jag fundera över hur man ska göra i sommar om det blir mycket flygfän, vad man ska använda som flugskydd.
Jag känner mig väldigt osäker inför användande av en massa kemikalier, typ ultra shield, switch och liknande preparat. Funderar på hur nyttiga de är för hästen i längden, men också hur skonsamma de är för miljön.
Men vilka alternativ finns det?
På gamla halvfoderhästen använde vi örter ett år, men sett att de innehåller vitlök vilket jag inte vill ge hästen. Det är alltså örter man har i fodret.
Men finns ju också huskurer med hemkok av örter som man sprutar på hästen, och dessa verkar ju vara skonsamma, men frågan är väl hur stor nytta de gör.. Men prova kan man ju.
Använde tjärsalva i somras och använt det till halvfoderhästen varje år också, men den använder man ju mest på mindre och mer utsatta ställen, typ skapet och runt ögonen.
Flygpannband och flughuvor tror jag inte att min häst behöver, han har lång man och lugg ned till mulen, så där har han iaf ett bra och naturligt skydd.
Men vad använder ni för skydd?
Hur ser ni på alla dessa giftiga preparat?

Jag gjorde ett hemkok ett år och det funkade inte så värst bra.
Min har flugtäcke då hon verkar allergisk mot bitande insekters gift och det svullnar upp där dem bitit henne. Switch har jag alltid på henne, Ultra shield funkar sådär, Efolls 3 olika flugmedel funkar riktigt bra. Equinim (stavning?) är jättebra men harför mig att dte inte säljs i Sverige längre. RB86 går väl också. Har glömt en massa flugmedel. ^^
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har inget speciellt skydd så, men funderar på att köpa flugspray, men Skillingarydsalva håller ju flugorna/insekterna borta både när hästen har bett och innan, så det rekommenderar jag, man kan smörja in hästen där man vet vart dom brukar vara på den. Dock luktar det ju inte så gott, men det får man stå ut med. Jodopax har jag på bett för att dom inte ska blityp infekterade eller så. Men brukar ha vanlig flughuva som går att köpa i princip överallt där dom har hästsaker. Är ju inte dyrt och så, nu har jag en flughuva som går över mulen också, det verkar ju bra så. Om hästen är väldigt känslig bör man nog skaffa flugtäcke eller liknande, jag är inte så jätterfaren av sånt.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Jag använder ultra shield och tycker att det har fungerat jättebra!
Sen smörjer jag med hästsalva (skillingarydsalva) om bett eller sår skulle uppstå.
Min häst har även lite solexem vid mulen på sommaren så där får jag antingen smörja hästsalva eller helosan! Brukar försvinna lika snabbt som det kommer!
Visst ja - det är dags att ta fram en spruta vatten och börja träna. Så kanske det går att få på något medel om det behövs i sommar.
Hästar är väldigt olika känsliga. Min måste ha fluglugg, annars blir det direkt stora gula klumpar i ögonen, men bett verkar hon inte ha så ont av. Däremot så sätter sig alla fästingar i hagen på henne, verkar det, så jag använder Switch (som man häller på, det är bara sprutflaskan hon är skeptiskt mot).

Använder Switch till alla hästarna, dom två stora har även flughuva/fransar då dom kanppt har någon pannlugg.
Funkar toppen men när det blir på tok för mycket får dom gå in i stallet några timmar för att sedan gå ut på kvällen igen :)
Tycker ni inte att det är lite läskigt att spruta på en massa kemikalier som inte är så miljöv'nliga direkt på hästarna?
Ingen annan som funderar på om det kan göra skada på hästen?
#6: Jo visst funderar jag! Grejor som är så gifitga att människor inte kan äta köttet av en häst som fått en deciliter på skinnet - hur farligt är det för hästen? Hittills har min pålle inte fått på sig något som det är livstids slaktkarens på, i alla fall inte av mig.

#6 Visst gör jag det men att hon ska få sår som varar och stora svullnader är inte heller bra. Hon har aldrig fått någon allergisk reaktion av något medel.
Min häst har exem så han har exemtäcke med huva hela sommaren, från maj till oktober kan det bli. Dessutom använder jag flugspray, har blivit Renons för det var det jag hittade när jag hade bråttom :p Sedan smörjer jag skapet, mulen, öronen och under magen med Skillingaryd hästsalva. Smörjer in honom med Leovet bio-skin oil i manen och svansen och andra ställen där han får exem.
Tidigare har han också fått Switch av sin tidigare ägare, när jag tog hand om honom, men vet inte om jag tänkte använda det i år. Kanske om man delar flaska med någon annan i stallet. Funderar på att ge honom någon ört eller liknande för att hjälpa också, men vet inte riktigt vad jag ska prova.
Rappe går med flugtäcke samt grimma med flyweil. Sprutas även med Ultra Shield under magen och där täcket inte skyddar.
Jag använder PROB-produkter, Cero badas var 10e dag ungefär under den värsta tiden med deras schampo, samt har prob-olja i man och svans varje dag. Förutom det Switch (men har inte märkt någon stor skillnad) samt eksemtäcke (får precis någon ovan, bölder av insektsbett). När vi rider har han typ flyveil fast med öron, väldigt praktiskt.
Premiär med täcket idag i värmen med alla flygfän.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Det enda flugmedlet jag tycker har verkat fungera av de "vanliga" är absorbine ultrashield. Switch har jag hört mycket bra om, men aldrig testat. Sprayar dessutom hellre på lite då och då så blir det inte så koncentrerat på en gång.
Visst kan jag inte påstå att man blir possitiv till att det står man ska hantera det med hanskar.
Men samtidigt så r myggmedel som är effektiva lika farliga till oss själva, det står tom man ska tvätta av dem så fort det inte behövs (hur många gör det?).
Sedan är det livstidskarens på så många saker nu att de knappt går att räkna, men förr fick hästarna det mesta och vi åt dem med.
Nog för att det är starka saker, men jag tror i.af att kroppen är kapabel att ta hand om det. Hellre det än att vissa ska få bölder eller klia upp sår pga mygg och knott.
Vad det gäller flugtäcken så tycker jag det är rätt värdelöst. Knotten kommer in ändå, och myggorna rakt igenom. Det skyddar bara mot broms och flugor - fast inte där de är som mest kännsliga, dvs mellan benen. Där måste man ju ha medel i.af, och då är jag lika bra utan det med.
Hakuna matata!
Rensons salva eller spray åker på vid ridning. Näthuva så de slipper i ögonen.
Sen kommer Leffe ifrån kusten så att hamna här i skogarna var lite av en chock för honom i insektsväg, så han har ett heltäckande flugtäcke också för det går inte annars. Hoppas dock han klarar sig bättre denna sommaren.
Tycker täcket fungerar jättebra, alla bett han hade läktes om inga nya kom, så de kom inte in några myggor eller knott i nätet.

Man funderar ju lite på det men mitt ena sto spränger igenom allt vad staket heter oavsett tid på dygnet när det blir för mycket och jag har testat massa olika medel men det verkade inte ha någon effekt på henne så fick jag tag på switch och nu stannar hon i hagen och kan beta med dom andra men oavsett så får dom gå in några timmar när det är för varmt och för mycket flugfä :)
Så jag känner att så länge dom är lugna och inte har alltför stora besvär med flugfän så får det gå även om medlet jag använder är miljöovänligt…

har använt switch men det hjälper inte på min så han har exemtäcke (har exem). däremot använder jag avs-14 om han ändå blir biten, det hjälper.
Skynda långsamt så går det fortare.

Ultra shield är helt oslagbart! Japp är helt kopiöst besvärad över insekter han fullkomligt hatar dem och försöker springa ifrån dem, dessutom reagerar hans kropp krafftigt när han blir biten utav insekter (svullnar, blöder och kliar krafftigt). Och det enda insektsmedel som håller insekterna på avstånd och Japp kan beta i godan ro är att spraya på Ultra shield.. Därimot tycker jag inte effekten är så långvarig som den skall vara enligt sprayflaskans instruktioner, jag sprayar 1-2 ggr dagligen beroende på hur insekts-läget ser ut, enligt instruktionerna ska man spraya de 2-3 första dagarna och sedan bara behöva spraya var 14:e dag?!
Sedan att det innehåller kemikalier funderar jag inte så mycket över, huvudsaken är att han kan gå på bete och slippa vara besvärad..
Flugtäcke försöker jag hålla hästarna undan i så stor mån som möjligt..
Medarbetare på Dressyr.ifokus