Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: beteende
Läst 1449 ggr
[mammamian]
0

Vänja sig eller felmatchning???

Jag har köpt mig en ny ridhäst. Genom kontakter fick jag köpa en genomsnäll, mycket framåt häst. Dressyrriden och älskar att hoppa. Går utmärkt att rida ut själv på både ensam och i grupp, lätthanterlig och dessutom mycket vacker. Kan det bli bättre?
Jag är en lugn och stillsam skogsmulle. Tycker att det är trevligt med nån lugn galopp genom skogen, kanske ett skutt över nån liten stock på stigen och det kan vara praktiskt att kunna rida på volt om det inte går att rida ut, men annars tycker jag att dressyr är tråkigt.

Jag har haft honom sedan i somras, men han har dessvärre stått hela vintern. Nu ska vi komma igång så smått och jag har väldigt svårt att vänja mig vid energin. Han är "på", har minst sagt egen motor och håller man inte ordentligt så vill han gärna öka tempot i galopperna till överljudshastighet. Hittar han nåt att hoppa över kan han bli lite stark för det är tydligen superkul.
Upplevde honom som mycket trevligare och mindre "på" i somras när jag red varje dag, men som småbarnsmorsa har jag ibland svårt att hinna med det. Tycker att det känns jobbigt om jag ska behöva longera innan jag ska rida ut. Jag är ju skogsmulle och då är det ju uteritter som gäller och de ska då helst vara enkla.

Känner mig lite gnällig i dag eftersom jag hade en minst sagt fartfylld ridtur i dag, som slutade i ett dike för min del (han slängde inte av mig utan tvärnitade för nåt i skogen och jag fortsatte framåt på egen hand). Men har jag valt fel? Jag vill ju inte ha en lat och trög häst, men gärna nån som tar det lugnt i alla tre gångarter. Han har oftast ett, för mig, jättetrevligt tempo på väg ut, men när han sedan kommer igång så ökar tempot och han vill SÅ gärna springa.
Det är ju inget kul för honom heller att inte bli uppskattad för den härliga häst han är. Men jag vill inte sitta och hålla i hela tiden för att det inte ska gå för fort. Kan det bli bra med tiden kanske?

[penelopa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tycker nog det känns lite tidigt att ge upp.
Hästen behöver ju tid att bli hemma i området,
särskilt med tanke att den inte kommit ut så mycket under vintern.
Kan du inte tänka dig medryttare så hästen får komma ut mer?
Då får du förhoppningsvis lugnare ridturer själv.
Får den mycket energirikt kraftfoder?
Får den gå i hage många timmar/dygn?

[mammamian]
0

Han går i stor hage med kompis hela dagarna. Nu när det är +10 på natten och torrt och fint har de fått börja sova ute. Han får mycket grovfoder med ganska lågt energi och en liten slatt Hippo Harmoni (havrefritt) mest för att det är mysigt med nåt extragott i krubban på kvällen.

Han är inte hetsig utan pigg och glad! Har bett en av de få hästintresserade jag känner om hon vill bli medryttare, men hon har inte bestämt sig. Vi bor öde och det är svårt att hitta medryttare och just nu känns det inte rätt att låna ut honom till någon jag inte känner. Det kan ju faktiskt stjälpa mer än det hjälper då.

Jo, det är nog tidigt att ge upp. Speciellt som det enda problem vi har är att han är pigg och jag är trög. Men det känns lite motigt. Vill ju att ALLT ska kännas superbra!

Elshira
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tycker det låter som en häst som blivit lite pigg och fått vårkännslor bara! Om han nu var snäll osv innan så prova att låta honom dra på lite emellanåt.

De dagar du inte kan rida, så släpp ut i paddocken och bura runt lite bara i trav och galopp, "raca" lite med honom. Vi brukar ha en tom colaburk med småsten i som "bus-burk" så vet de att när den används så kan de släppa lös helt. Då brukar tom. gamla "Mulle" här hemma sparka bak ut några gånger.

Sedan så är det bra att låta hästarna dra på lite ibland när de rider. Inte bara ridas trötta och arbetas i form. Min ridhäst ska alltid gå lite för snabbt (dock inte skena eller dra ivägm, utan bara i friskt tempo), och om jag inte manar på honom lite i "travhäst-trav" som jag brukar kalla det (driv på i traven bara) och ev låta honom galloppera av sig ibland om det behövs. Då har han fått sin frihetslängtan stimulerad, till uppvärmingen har jag nu dessutom fått en häst som sträckt ut på sig ordentligt. Och sedan fungerar det samlade arbetet så mycket bättre.

Så prova helt enkelt vad som händer när du låter honom dra på liten ordentligt. Kom ihåg att det är du som ska driva fram honom bara, låt honom inte dra på själv utan driv istället. På så vis är det fortfarande du som "styr" farten.

Kan ju inte lova att det fungerar givetvis, alla är ju olika, men det brukar fungera på hästar som normalt sett inte är heta utan bara är lite pigga!

Hakuna matata!

Lorita
0

Om du ska behålla hästen så ta hjälp av en tränare så du får kläm på hur du ska rida den.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Zaphix
0

Att ha häst är dyrt och tidskrävande, så för att det ska vara värt det för mig är att det ska vara roligt. För mig är det bara roligt om jag har en häst jag trivs med och känner mig nöjd med.

Såklart det inte finns en häst som är precis som man vill ha den, utan det finns ju alltid saker man behöver jobba med, speciellt om det är en ny häst man har.

Men det som betyder nåt är att det finns en grund i hästen man trivs med, är hästen en pigg och framåt häst i grunden, medan man själv hellre vill ha en lugn och stillsam häst, då blir det svårt att trivas med varandra så bra som man vill.
Även den lugnaste hästen kan ju bli framåt och pigg i olika situationer, men är det i grunden en stillsam häst går den snart tillbaka till att bli det.

Men är din häst i grunden som du vill ha den, men har olater som att vilja springa hem och sånt, då är det bara att satsa på att träna bort det. Vara konsekvent med att inte göra annat är skritta på hemvägen tills den kan göra det lugnt och sedan öka farten allt eftersom, men gå ett steg tillbaka om hästen blir springig igen.

Alla hästar har saker vi tycker är problem och vill träna bort, men man bör väl fundera på om man klarar av att träna bort det och om det är något man känner att man kan hantera.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[mammamian]
0

#5 - Det hade varit mycket lättare om han haft olater, sånt som var svårt att träna bort, om han var dum eller helt fel. Nu är han precis en sån häst som jag vill ha - fast för pigg. Inte het, sticker inte, bockar inte, hittar inte på dumheter utan han är bara pigg. Glad och pigg på att få komma ut på ridturer, även om vi bara rider ut själva. Det är ingen spänd eller otrygg häst utan just en såndär härligt glad häst. Och han är lätt att ha med att göra, lyhörd och vänlig.

Jag vet inte om jag trivs med en pigg häst eller hellre skulle vilja ha en långsammare. Kanske är det bara ovanan då mina tidigare hästar varit sega och ovilliga att ens lämna gården? För det känns samtidigt lyxigt att ha en häst som svarar på den allra minsta framåtdrivning. Och han bromsar/stannar även från full galopp på hemvägen. Bara den där piggheten. Han pocker ständigt på att få springa och jag måste hela tiden vara beredd att hålla tempot nere.

#3 - Med min piggelin så får han mersmak om vi väl börjar springa. Tar vi en vända i skritt och håller skritt konsekvent så sänker han tempot något. När vi väl börjar trava eller galoppera så väcker man viljan att springa. Han tycker verkligen att det är jätteroligt och det verkar som om han är outröttlig. Bus och brall med ryttare är väldigt ovanligt. Han kan göra någon försynt liten halvbrall om det är jätteskojigt, men inget allvarligt. Incidenten i skogen i går berodde på att han blev skrämd och tvärnitade från full fart. När jag löslongerar honom däremot kan det bli en hel del bus när han drar långa brallserier och rusar runt så att sanden skvätter.

#4 - Har varit svårt att hitta nån tränare öht och svårt att få fatt på någon som jag känner passar mig. Jag håller ständigt utkik och hoppas hitta någon som inte är inbiten dressyr- eller hopptränare utan som kan vara lite flexibel och se till hur jag skulle vilja ha det. Dvs inte så mycket harvande på volt…
Och jag vill ju ha honom kvar, men vi måste finna ett tempo som är passar oss båda.