Bollpank sökes... hästflytt?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag behöver lite bolla lite ideer med er nu.
Jag har tre hästar Putte som är 27 år gammal och har bott här de senaste femton åren, Hitte som är fyra och under utbildning och Willman som är tio och det nyaste tilskottet i flocken som jag äntliigen börjat komma igång med på allvar och börjat funka jättebra. Alla mina tre trivs jättebra tilsammans och är en väldigt harmonisk liten flock.
Nu ringde min granne ca. ½ km bort och var helt förtvivlad, hon måste ta bort sin ena häst och hennes andra blir då själv. Hon ville att jag skulle låna ut en av mina eller alternativt stalla in alla mina hos henne (när hon hörde attt jag tvekade å att skilja min "flock") Om jag inte hjälper henne skulle hon ta bort sin andra häst också för hon vill inte ha någon mer egen häst. Jag känner mej skithemsk som inte "vill" hjälpa henne men jag vill ju ha mina killar här hemma på gården. Det är ju det som är hela poängen med eget stall på gården. Visst det är inte långt till hennes stall heller men det blir ändå bökigare.
Låna ut en är jag inte heller så sugen på, Putte ska aldrig mer flytta det ar jag lovat honom. Hitte är min "bebis" han vill jag kunna se när jag tittar ut och Willman rider jag så mycket nu och jag vill ju kunna rida ut med kompisar med honom och Hitte som jag gör nu, vilket också blir mycket krångligare om jag flyttar på någon av dem.
Grannens häst får tyvärr inte plats hos mig annars hade ju det varit ett alternativ.
Hur tänker ni? Har ni några ideer?
Tänkte just föreslå att hon kunde flytta till dig, men det gick ju inte så bra… :P
Men nej, jag tycker inte att du ska känna dig hemsk. Jag skulle inte vara så sugen på att dela upp flocken om de fungerar så bra ihop.
Kan hon inte annonsera på ICA, Blocket osv.?
Jag förstår om du inte vill dela på flocken när du fått en fin flock och vill ha alla dina hästar nära dig. Jag tycker inte du ska ställa upp om du inte känner att du har en häst att avvara. Fråga även dig själv hur hon hade gjort om situationen var omvänd.
Som Maja sa, kan hon inte annonsera efter någon som behöver sällskapshäst? Erbjud dig att hjälpa henne att hålla ögonen öppna. Kanske känner du någon, eller någon som känner någon? Kanske någon här på forumet kan hjälpa till?

så "snäll" hade jag inte varit utan min flock vill jag ha oss mig.
nej, det känns inte nå bra att låna ut någon av dem, känns som att jag sviker den som blir utlånad, att den får lämna sina kompisar och sitt hem där dom trivs väldigt bra alla tre. Plus att det blir mer jobb för mej också med fodringar och mockning på två ställen. Plus jobbigare när jag ska ut och rida eller bara pyssla med den som ev. får flytta dit. Pratade med henne igen och OM hon ska låna någon av dem så blir det "bara" under några veckor, tills hon kan hitta en annan sällskapshäst eller en inhyrning. Men de är också svårt att veta vem jag ska flytta på isf.
Sen är grannen väldigt "duktig" på att ge mej dåligt samvete, hon får mej att känna mej som en skit för om jag inte hjälper henne så avlivar hon sin andra häst också (vilket hon sa rakt ut) Hon är bara 10 år och fullt frisk så det känns så onödigt.
#4 - Varför säljer hon inte hästen?
#5 hon vill inte att hon ska behöva flytta mer, har vandrat runt en del innan hon kom till grannen. en lite "speciell" häst.
Kan hon inte då bara skjuta upp avlivningen några veckor, om det inte är akut? Annars tror jag ju inte hennes häst dör av att vara ensam den tiden…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#7 Nej tydligen så är hästen jättedålig så hon vill ta bort henne så snart alla papper med veterinärer och försäkringsbolag är klara.
OM Jag skulle gå med på att låta en av mina killar gå med hennes häst några veckor vem tycker ni jag ska ställa hos henne då? Alla tre känner hästen litegrann sedan tidigare. Vi har ridit och gått på promenader tillsammans plus att vi lånade en hage av dem i somras då grannens häst gick i hagen brevid.
Putte känns inte som ett alternativ, det är Willman eller Hitte isf. Willman har flyttat runt väldigt mycket i sitt liv och har bara bott här i drygt ett år, flytterna innan han kom hit tog väldigt hårt på honom och han var mager som en sticka när han kom hit. Nu mår han bra och har bott in sig och tycker mycket om sina kompisar här, tror ni att han skulle bli "dålig" igen om han flyttades igen nu även om det inte är så långt och bara för en kortare tid. Kommer han ha kvar "sin plats" i min flock även om han är borta några veckor? Jag är jättedålig på hur sånt här fungerar då jag alltid haft dem hemma mos mig innan.
Hitte har bara bott på två ställen i hela sitt liv, uppfödaren och här. Han och Putte är de som är mest tighta här hemma, Putte kan inte ens gå och dricka vatten utan att hitte följer med honom och måste dricka han också, han gör allt som Putte gör, Rullar Putte så rullar Hitte osv. Jag tror att han skulle sakna Putte väldigt mycket om han flyttade, Putte är liksom hans trygghet i livet. eller kan det vara nyttigt för honom att komma iväg ett tag och se att livet går att leva även utan Putte?
Som ni ser så är jag totalförvirrad…. Helst skulle jag säga tvärnej till grannen men kommer då att må dåligt över att det är "mitt fel" att hennes häst avlivas även om jag vet att det egentligen inte är mitt ansvar…
Ingen som vet någon som har en häst typ vad som helst att låna ut på foder? gärna i västmanland/ Dalarna trakten

Klart att du inte ska dela på din flock! Om hon älskar sin häst så kan hon skaffa en annan häst på foder. Det är inte ditt ansvar!!
Om hon avlivar sin häst så kanske det är det bästa. För kan hon inte lägga ner den tid det tar att annonsera om en foderhäst ska hon inte ha häst.
Kan inte hennes häst gå med dina på dagarna men sova i hennes stall på nätterna?
Jag hade inte lånat ut någon häst. Hon får själv ordna en annan inackordering eller foderhäst eller vad som, men hon kan inte lägga över det på dig.
Jag tycker hon kan gå med sin häst till din hage på morgon och sen hämta sin häst ungefär samtidigt som du tar in dina. Så är problemet löst, inge extra jobb för dig och hennes häst får sällskap :P
Nej, ni har rätt. Jah har knappt sovit något alls inatt så jag ska prata med henne idag. Hjärtat skriker Neeeeeeeeeeeeej. Ska höra med henne om förslaget att hästen får gå hos oss på dagarna.
Nu har jag varit duktig! Jag sa som jag kände och bollade tillbaka ansvaret på henne.
Jag lånar INTE ut någon av mina. Däremot får hon gärna ställa upp sin häst hos oss om hon vill (jag har lösdrift) och antingen ta hem henne på kvällarna eller låta henne gå ute med mina men då dög inte mina hagar jag har så mycket sten i hagen så hon vill inte att hennes häst ska gå där… hon kan ju bryta benen… eeeeh, jo hon kan ju få en meteorit i huvet också… så här "mycket" sten är det. Det är på ett par ställen till ihagen men det här är den "värsta" samlingen. Men men, det känns jättebra att jag har erbjudit mig och bollat tillbaka bollen till henne igen. hon är lite sur men då får hon vara det, jag har följt mitt hjärta och min hjärna.
#14. Du gjorde helt rätt! Det är upp till henne nu när du faktiskt har gett henne ett erbjudande som inte alls är dåligt. Om hon inte gillar dina hagar så får hon lösa det hur hon vill, du har absolut inget ansvar att göra något annat nu.

#14 bet var ju bra för skulle du ställa över en av dina hästar skulle dom ju kunna sparka eller leka lite för mycket
det är bättre att hon köper en komis själv.

#14 Vilken otacksam människa!!!
Tänkte bara tala om att det verkar ha löst sig för grannen, det gick två små shettisar i hagen brevid hennes idag.
Tack alla för era svar och synpunkter.