Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 16337 ggr
Neiah
8

Balltramp

Idag (söndag) när Grodan & jag red ut fick hon ett balltramp.. Under ridturen märkte jag ingen utan jag såg det när vi var tillbaka till stallet, så hon haltar inte.

Men jag undrar hur ett balltramp egentligen ser ut. Det Grodan har ser mer ut som ett skärsår, kan det vara så enkelt att det bara är en spricka då? Hon hade blöt, dock inte när vi gjorde rent det med saltlösning & jodopax (rätt namn?)

Perfekt årstid att hon fick det dessutom, nu när det är lerigt & allt! Bör man ha ett bandage då kanske?

ella99bella
0

hmm vet inteObestämd

Mvh/Ellen<3Glad

Molla
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om det bara ser ut som en liten spricka skulle jag inte sätta över något, risken är jättestor att det kommer in smuts under som gror i sprickan. Jag skulle tvätta varje gång jag tar in hästen och bara hålla koll.

Tusen
0

Balltramp är precis som det låter. Hästen har trampat sig på ballarna. Det är ingen störe fara med det så länge hästen är vaccinerad mot stelkramp. Tvätta rent och du kan lägga ett galoppbandage då hästen står inne eller om det blöder mycket. Balltramp är sällan särskilt djupa men det är ändå bra att hålla ett öga på såret. Om du lägger bandage på såret kan du lägga en benlinda över som du lätt kan byta om den blir smutsig.

Förmodligen har det läkt ihop redan till i morgon. Hästar har bra läk-kött.

Balltramp är ofta en hudflik som dragits av. Ibland kan det se ut som ett skärsår. Hästarna blir sällan halta av det.

Oavsett vad som hänt din häst gäller det bara att hålla rent så gott det går och ha det under uppsikt.

Neiah
0

#2 Jag är mest rädd att leran komme in & stannar där.. Tvättade det idag utan problem, räker det med bara vatten eller ska man ta saltlösning? - visst heter det så, ''vatten'' i en engångflaska

#3 Jag överreagerar säkert, men man vill ju ta hand hästen ^^ Vågar nog inte använda bandage, hon rör sej rätt så mycket i hagen trots allt.

Hoppas verkligen att det läkert tills imorgon, då skulle nog jag kunna vara lugn! Fast jag tror ändå sprickan var rätt så djup, men det var samma ''kött'' hela vägen så det är nog ingen fara :)

Tusen
0

Du kan lägga galoppbandage i boxen under natten om du vill. För övrigt tycker jag att det är bättre att lufta såret. Det läker fortare då.

Gronstedt
0

Om såret är djupt är det viktigt att du håller det rent ända in och ser till att det läker från botten, så att inte smuts blir innesluten. De där engångspipetterna med fysiologisk saltlösning är perfekta för att rengöra ordentligt på djupet och hålla såret öppet. Stick in pipen i såret och spruta.

Låt henne gå i en torr hage om du kan, så det inte tränger in lera.

Om du är lagd åt örtmedicin är vallörtsavkok, eventuellt mer rölleka, bra för att understödja läkningen. Men var noga med hygienen, så du inte gör ont värre.

xcandygirl
0

Hade ingen aning om att "balltramp" finns ;o
Men jag läste på en blogg att strålen ska vara som "våran häl", att strålen ska nudda marken först. Gäller bara barfotahästal alltså.. Är det sant eller bara bullshit?

Neiah
1

#6 Det var den saltlösningen jag menade! Tycker de är jätte bra & man har alltid det hemma ^^ Hagen är helt okej torr, lite gegga vid grinden.. Men dom äter mest så det står i höet då.

#7 Strålen ska nudda marken för varje steg hästen tar, både om de är barfota eller har skor :) (vad jag har lärt mej iallefall)

Neiah
0

Om någon är intresserad av hur det ser ut nu, så kan jag säga att det snart är läkt! Jätte glad över det & det är mest ytligt nu, tvättar fortfarande det & sprejar på någon skyddande :)

ella99bella
0

va bra!!Skrattandehoppas det blir bra då hälsa hästen!!Glad

Mvh/Ellen<3Glad

xcandygirl
0

Ja men jag menar att stråen ska vara högsta punkten på hoven? alltså att den lixom sticker upp högre än resten av hoven? :p blev lite fundersam med tanke på att hästar reagerar om man skulle råka hugga den där med hovkratsen :P