Hackamoret för lågt?
Precis som rubriken, tycker ni detta hackamore sitter för lågt? Jag skulle nog själv vilja ha upp det något hål, men samtidigt behöver jag ha noll kontakt med det när jag rider..
Har använt hackamoret ca 3 gånger & det ha gått jätte bra, har varit extremt lätt på handen & Grodan har reagerat super med detta. Men är rädd att det ska sitta för lågt ändå..
Använder det endast när jag vi tar en lugn barbacka tur :)
Ja, tycker det sitter för lågt.. Hästarna är väldigt känsliga just på den delen av nosryggen, den är svag. Det ska sitta ca 2cm under "kindbenet" :)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
#1 Tycker oxå det sitter lågt, dock så är det inte ''vårat'' heller. Men ungefär 2 hål kanske borde räcka då? ^^
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag skulle också högt upp det litegran. Man brukar sätta det precis nedanför ganachen ("kindbenet"). Ju högre upp dess bättre, men ibland kan det hända att de kan få lite skavsår på ganashen om det ligger och skaver mycket fram och tillbaka där då (kan bli av bara lädret).
Prova i sådana fall att mixtra lite med längden på nosdelen eller kedjan för att det ska sitta emr över eller under. Eller så kan man helt enkelt sätta på något litet ludd i värsta fall (om man nu har en väldigt skavkännslig häst).
Förut har man ju sagt lite nedanför ganashen, men jag skulle säga så nära den som möjligt utan att metallen ligger och skaver direkt på den.
Här kan du själv se hur hästens skelett ser ut i huvudet, och varför det är viktigt att ha hacket högt upp för att inte råka bryta av benet om olyckan skulle vara framme (så att man råckar rycka till för hårt i tyglarna om man tappar balansen helt t.ex):
http://farm4.static.flickr.com/3095/3088717495_1bd438b189.jpg
Vad roligt i.af din häst fungerar bra på det, hästen tycker säkert det är skönt att få vara utan bett ibland! Själv hatar min ridhäst dock att ha något som hänger kring munnen (vilket hacket gör när han är en liten B-ponny) så jag kan "bara" rida med repgrimma (fungerar också väldigt bra om man inte behöver hävstången!) ^^
Hakuna matata!
Det ska ganbska mycket till innan nosbenet går av.
Men ett hack kan vara väldigt plågsamt för hästen - prova at hålla fingrarna mot din egen näsrot och tryck lite grann. Upprepa med några sekunders mellanrum. Hur lång tid tar det innan det gör ont?
Precis där ligger en massa känselnerver som lätt blir överbelastade = sänder ut smärtsignaler. Det kan vara bra att veta :) (kan vara värt att ha i åtanke med andra bettlösa också, även de utan hävstång)
Jag gillar hack, rider gärna med det ibland (dock högre upp där det är mindre känsligt) speciellt på lite halvlånga turer där jag vill låta hästen dricka eller kanske äta en tugga obehindrat. Men ett stångbett är nog egentligen mildare, på längre turer har jag grimma med och ger hästen (och mig själv) en fika-paus, på kortare turer käns stången ändå smidigast och snällast enligt mitt sätt att se det.
Nu förutsätter jag att både stång och hack rids med lång tygel där man bara tar om man behöver säga eller förstärka en hjälp.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#3 & 4 Tack för den texten, nu förstår man lite mer! Får leta upp ett annat träns som man kan göra lite hål på, tycker inte hon ska behöva gå på bett varje gång jag rider henne - variation är aldrig fel ^^
vilken söt häst!!ja vet inte så mycket om hackamore men dom andra har ju skrivit!
Mvh/Ellen<3
#4 hästar är inte lika känsliga som vi så man kan inte jämföra så.
en häst kan stå och klia huvudet mot ett träd, eller krubban, eller nåt annat dem anser skönt, skulle jag göra likadant och med samma kraft som dem skulle det göra JÄTTE ont på mig, men för dem är det skönt ;)
#5 helt rätt inställning ;D
#7 På vissa områden är de det, och i just detta fallet handlar det om nerver osv så det går utmärkt att jämföra.
#7 & #8 Shit the same! Bara hästen mår bra ^^
#8 då måste min polle sakna dessa nerver :S
kanske därför han behöver ha kedja på hacket för att lyssna? för att han inte känner nåt på nosryggen då han brukar gilla att stå att klia nosryggen emot saker, tex metalkanten på krubban, aj om jag skulle försöka det :S
#10. Ok. Det handlar inte om att trycket i sig gör ont. Det handlar om att upprepat tryck (ex tygeltag) på samma punkt på den nervknutan till slut gör ont. Om du provat på dig själv som jag sa hade du märkt att det götr inte ont första gången du trycker, och troligtvis inte andra heller. Men om du trycker (lätt, behöver inte vara hårt) kanske 25-70 gr under någon minut eller två så börjar det göra ont. Tänk dig sedan hästens rörelse med huvudet kontra ryttarens händer på en halvlös till 'mjuk' kontakt med tygeln, så förstår du att det blir ganska många sådana små tryck på några minuters ridning, och de är förmodligen väldigt mycket hårdare än mitt lilla näsprov.
Kedjan på hacket gör knappast någon skillnad över nosen, dessutom blir det här obehaget/smärtan konstant ganska snabbt och snarare döljer kommunikationen. Plus att de flesta nog håller med om att smärta inte är det bästa att rida hästen på eller stanna hästen med..
Prova att göra mitt lilla test med att trycka upprepat runt din egen näsrot så märker du att det är en helt annan sak än att klia sig hårdhänt. Det är olika känselnerver som reagerar.
Inne i munnen fungerar det inte riktigt likadant och därför gör bettet inte ont av att bara ligga där med lätt kontakt. Naturligtvis blir munnen också öm och så om det är mycket drag, men det är inte på samma sätt. Prova, så märker ni skillnaden väldigt tydligt. Har ni inte testat det så gör det, det blir inte som ni tror. Det påminner mer om en kallsup än tex ett blåmärke ;)
#11 kedjan/läder remmen är ju det som man spänner så att det tar stop så man inte kan ta för mycket, så när man börjar känna taget i tyglarna, då tar remmen/kedjan emot.
Jag tycker det bästa är att andvända en metod som hästen lyssnar på, inte en metod som skrämmer hästen till lydnad genom smärta eller på annat sätt skrämmer hästen.
Har du provat det där att hålla i bettet som om du ska vara hästens mun och sen ska en kompis ta i tyglarna? den övningen var verkligen bra för att få bättre uppfattning hur det känns i hästens mun :)
#12 Och nu bytte du samtalsämne helt..
Förstod du överhuvudtaget vad jag menade om olika typer av nerver och trycket på nosryggen? Provade du näsrotstestet?
Om du har kedja eller rem under hacket gör ingen skillnad för hur nosdelen på hacket känns. Hur du spänner det har viss betydelse, men strukturen på kedjan/remmen i sig påverkar ju underkäken.
Mitt stycke om smärtan handlar om varför hästen kan reagra sämre även om det är obehagligt eller gör ont av det trycket. Bara prova, känslan förklarar så mycket bättre än ord kan.
Och ja, jag har lekt tygeltag med kompis/ridlärare.
#13 jag vet att man är känslig där, osv, osv, osv, men hästar är inte människor, inte byggda som människor och faktist inte lika känsliga som människor.
Därför tycker jag det är sällan man kan jämföra människor med hästar.
Min polle lyssnar som jag sagt tidigare för tryck i hantering på nosryggen, dock backar jag honom oftast med kroppspårk. men han kan det, vet vd det betyder och är känslig. Men när kag rider tappar han det lite och bli då okänsligare = han väljer att inte lyssna, då och då. Ibland lyssnar han jätte bra, sen vill han inte som jag och då lyssnar han dåligt :P
#14 **edit***
Äsch. Bara skit i det. Du verkar inte vilja förstå alls vad jag pratar om och inte heller testa det lilla testet som hade visat precis vad det handlade om så att du hade förstått att inte jämföra det med att gå undan för tryck. Kännt skillnaden mellan beröring och uppretade nerver. Att jämföra detta trycket med att klia sig eller backa för handen är som att jämföra en elstöt med en skänkel-tryckning.
Men skit samma. Jag är bara frustrerad och trött nu. Grattis.
#15 men inge sitter väl och små rycker/tar i ett hackamore? Antingen har man kontack hela tiden (bromsar/saktar av) eller så har man ingen kontackt = tyglande hängande. Eller hur rider du med hackamore?
För det ska ju aldrig bli som ett duttande med tryck :S
Så förstår verkligen inte vad känsligheten + duttande tryck har med saken att göra…
#16 Precis, du förstår inte….
Men citerar inlägg 11: "Tänk dig sedan hästens rörelse med huvudet kontra ryttarens händer på en halvlös till 'mjuk' kontakt med tygeln, så förstår du att det blir ganska många sådana små tryck på några minuters ridning, och de är förmodligen väldigt mycket hårdare än mitt lilla näsprov."
Även med mjuk kontakt blir det varierande tryck i olika grad (gäller även bett) eftersom hästens huvud rör sig. På helt lös tygel borde det inte bli det, men man kanske ska fundera en stund på tygelns tyngd (tex lädertygel kan väga lite) och hävstångens roll i det hela. Hästens huvud rör sig och hur duktiga ryttare vi än är så är vi inte 100% med i rörelsen. Även med konstant tryck just där blir nerverna anska snart retade, dessutom.
Inne i munnen finns inte den typen av nervsamling/känslighet, och därför behöver man inte fundera på det så mycket om man rider med bett. Men rider man bettlöst bör man känna till det, och det är en orsak till att hack inte är så snälla alla gånger, liksom sidepull eller ridkapson inte är så snällt bara för att munnen är fri.
Jag ar aldrig sagt att det alltid är plågsamt, men det är en stor risk ffa om man placerar hacket fel men också om man rider fel, tex med konstant kontakt.
#17 jag rider på 2 sätt med tyglarna.
antinge har jag kontackt, och då har jag det hela tiden, och följer med i hästens rörelse med huvudet så trycker är lika i munen helatiden, men det blir aldrig glap-kontackt. När man hamnar i "otakt" så det blir dem där duttande du snackar om då blir det igentligen bara lite mer tryck.
Det är som om du trycker på näsan, sen trycker du lite mer, sen trycker du igen, sen trycker du lite mer, bara en minimal skillnad. Den kommer man inte få ont av.
eller så rider jag på långatyglar, då har jag inte kontakt, är dock hacket spänt för löst kan det ju röra sig själv och "slå emot" pga hästens rörese och då är det som sagt felspänt.
Jag tycker hack är bra som variation då man ska variera bett. Dock är det svårta att jämföra bettlöst med bett i snällhets faktor då dem inverkar på helt olika sätt.
Sen börjar jag fundera lite på det här med att alla vill ha det snällaste bettet, men det snällaste är väl det hästen trivs bäst på? om det så är rakt, 3-delat, gummi, eller nåt annat beror väl på hästen ;)
Jag har då aldrig ridit ett hackamore med kontakt hela tiden. Där hänger tyglarna lite när de inte är i användning. Så det är nog inget probelm.
Sitter man inte och tjuvåller har jag svårt att tro att neverna skulle påverkas att ett platt hackamore (med nosludd), de som har kedja är väll en annan femma.
Hakuna matata!