upplevelser med hackamore
ja hur upplever ni att det är att rida med hackamore?
kan man jobba ordentligt med det?
hur känsliga är era hästar för hackamore?
hur upplever ni det när ni rider med det?
när använder ni det osv?
hur hårt spänner ni det å hur lågt sätter ni det?
berätta lite hur ni tycker å känner med det..
ja lite intressant att veta..
själv så använder jag de mest när jag ska ta det lite lugnare i skogen för att låta honom vila från bettet ett tag.. har det då inte så skarpt.. utan tar de mest lugnt.. jag tycker inte att jag kan jobba nåt med de just därför använder jag de mest på lång tygel.. tycker inte att han reagerar så mycket på de heller om man tar tag lite i de..
Hur jag upplever, ja jag har lika bra kontroll eller lite bättre än med bett. Jobba "ordentligt" gör jag inte än eftersom han bara är bebis. Det går i perioder hur känslig han är, och hur pigg han är. Oftast lyssnar han superbra. Använder det när jag rider ut. Spänner som man ska med alla bett med skänklar, så skänkeln kan dras till 45 grader. Använder en aachenrem istället för kedjan. Sitter rätt högt upp.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
ja hur upplever ni att det är att rida med hackamore?
Det är mysigt, men kräver endel av hästen då man ska rida utan kontackt, få hästar är vanan att trava och galoppera utan att man har kontackt med dem i munen, kan även vara farligt att rida ut om man inte är van, för händer nåt tar det några sekunder att fiska upp tyglarna till kontackt och mycket kan hända på några sekunder.
kan man jobba ordentligt med det?
Nej, jag tycker inte signalerna blir tydliga och hästen får inte rätt stöd i det.
hur känsliga är era hästar för hackamore?
Vill han inte lyssna är han totalt okänslig, vilket sker om han blir stressad eller om vi rider i grupp :P
Dock är han känslig för grimma vid markhantering, så han känner den men väljer att inte lyssna.
hur upplever ni det när ni rider med det?
mysigt då jag oftast bara har det på mysiga skritt och travturer ut i skogen ;)
när använder ni det osv?
när vi ska ta en skritt tur med ev lite trav och bara lulla på i lugn och ro :)
hur hårt spänner ni det å hur lågt sätter ni det?
Så hårt som man ska, 45 gradig vinkel ;)
berätta lite hur ni tycker å känner med det..
Min häst funkar tyvärr inte så bra som jag skulle önska på det, riktigt tråkigt då jag gärna rider ut i enbart grimma på bra hästar, men min polle funkar inte ens på hackamore som är starkare än vanlig grimma :/
Dock är det bra variation till bett. Viktigt att vara på inhägnat område första gången man provar hackamore :)
- ja hur upplever ni att det är att rida med hackamore?
Ungefär som med andra bett eller bettlösa. Otydligare än ett stångbett, värdelöst som tränsbett :P Bra för hästar med tandproblem eller som ''nödbroms' om man nu behöver en sådan… Bra om man rider ut och vill låta hästen dricka obehindrat i bäckar längs vägen.
- kan man jobba ordentligt med det?
Absolut om hästen kan grunderna (dvs böja sig osv för sitsen). Hackamore är ett stångbett och ska inte användas till ''jobb'' som kräver tränsbett (eller sidepull, ridkapson ex). Dock mindre tydligt än stångbett.
- hur känsliga är era hästar för hackamore?
Mycket känslig, både för det skarpare hacket med kedja, och ''ponnyhack''. Fungerar bra ed grimma osv också.
- när använder ni det osv?
Köpte det för 25 kr i samband med att Crow skulle ta bort vargtänder. Har andra bettlösa alternativ men var nyfiken på hur han skulle reagera och fungera på skarpt hack (har ett ''mjukt'' hack sedan tidigare). Förvånansvärt liten skillnad jämfört med ponnyhack. Numera används det sällan, ibland på halvlånga uteritter där vi rider förbi vattendrag, men på längre turer har jag grimma under tränset och vi pausar så han kan dricka och beta lite då. Upplever att det skarpa hacket ligger mer stilla och att han är nöjdare med det, plus att det kan spännas lite lösare.
- hur hårt spänner ni det å hur lågt sätter ni det?
Lagom hårt, pga mekaniken i skänkeln på det skarpa hacket är 45° en krånglig måttstock, men spänner där det inte stramar konstant men heller nte är så löst att det inte har någon effekt… dock är det på tok för långt ner på bilden. Minns inte varför jag satte det så lågt då. Men han svarade ungefär likadant när vi senare höjde upp det, och jag rider ''på tygelns vikt''. Turligt nog blev det inga snubblingar eller liknande den ridturen.
- berätta lite hur ni tycker å känner med det..
Ett ganska meningslöst redskap i många fall då det inte är snällare än träns eller stångbett pga hur nerverna i nosen fungerar. Ofta används det ju på ''o-utbildade'' hästar för att det ska vara så snällt bara pga att det inte sitter något i munnen. I mitt tycke är ett lagom smalt bett som får plats, eller en lädergrimma, mkt trevligare. Dessutom ska man inte använda hävstångseffekt på en häst som inte är redo för det (dvs. kan ni inte rida på stång, rid inte på hack). För övrigt känns det mkt mer otydligt än både stång och tränsbett. Hästen lyssnar och reagerar men verkar inte riktigt förstå hur han ska reagera. Annars ser jag inget fel med det förutsatt att det används utan konstant kontakt (liksom jag anser att alla stångbett ska användas). Desutom är det mkt bra för hästar som tillfälligt eller permanent har något problem med munnen.
Det fungerar men är överskattat i mitt tycke, och är ofta valt av fel anledning :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.