Försäkring + avlivning
Hur kommer det sig egentligen att avlivning och destruktion inte ingår i en försäkring? Typ att man får betala självrisk, men att försäkringen i övrigt täcker en ordinär avlivning och ev. kadaverhämtning.
Man ser ju ganska många hästar på annons som bortskänkes eller säljs för en tusenlapp eller två. Ofta gamla hästar eller "defekta". Kanske hade det för många av dessa hästar varit ett bättre alternativ att få avsluta sina liv istället för att säljas? Men avlivning är dyrt och dessutom känsloladdat. Men skänker man bort sin häst så sparar man ju en hel del pengar jämfört med att man betalt för en avlivning.
Funderar över om inte en hel del av ägarna till dessa gamla eller lytta hästar hade valt att avliva istället om avlivningen bara kostat en självrisk. Eller finns det en anledning varför avlivning inte ingår?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det blir väll ofta avlivning men genom en enklel resa till ett annat land.
Det går att köpa till sådan försäkring, vad jag vet.
Vi hade en sån försäkring tidigare men då den behövdes visade det sig att den inte gällde eftersom det var vi som beslutat att avliva hästen. Dessutom blev självrisken så stor att det i princip gick jämt ut. Jag hade alltså betalat för detta i flera år och om jag i stället hade sparat försäkrningspremien själv istället på något konto så hade det varit mer lönsamt. Är rätt trött på alla försäkringsbolag som alltid har en massa undantag, smyghöjer premierna och ändrar försäkringsvillkoren.
Tror faktiskt jag ska lägga undan någon 1000-lapp i månaden istället. Då våra hästar har ett lågt livvärde och de dessutom sällan eller aldrig blir sjuka så tror jag det skulle vara en klar fördel för mig.