Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2977 ggr
Eveline
0

Dålig i magen

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

När min häst flyttade till mig var hon lös i magen, antagligen av stress, det blev lite bättre, sedan kom det 2 nya hästar till stallet och hon blev lös i magen, det var en del hårda klumpar och sen lös som rann längst bakbenen. Nu är det bättre igen, men inte helt bra. lite till och från, en del hårda klumpar och en del lite lösare.

Hon får mycket ensilage, hon får knappt 1 dl mineraler. Hon får även 1dl betfor och 3 dl krafft morgon och kväll. Hon är ett kallblod, en tinker och hon är antagligen i början av slutet av sin dräktighet, eller hur man ska uttrycka det (gått ihop med hingst, så vet inte exakt). Hon motioneras regelbundet och blivit av med 2 sadelgjordshål med fett.

Hur tycker ni jag ska göra med foder? jag har frågat runt lite men inte fått nått bra svar, någon som varit med om nått liknande? Kan dräktigheten spela roll? Hur ska hästskit vara? tycker en del ser så himmla hårda ut, så att säga. haha :)

Känns som hon blir lös när det händer grejer, även om det inte syns på henne kanske hon är mer eller mindre stressad? hon har bytt många ägare under årens lopp.

Tacksam för svar :)

Aribigga
0

Det första du kan testa är att ge hö istället för hösilage det brukar vara det första veterinären rekomenderar.

lurvponnyn.vimeddjur.se

ZipZ
0

Kan fungera med foderjäst i fodret också :)

En i mitt stall använder det till sin och hennes bajs har blivit normalt.

Mvh

Sandra

Medarbetare på Ridportifokus

Eveline
0

ok, ska testa och se.

Någon sa att man kan lägga in halm som de kan tugga lite på, det torkar upp bajset lite. Men det är så svårt, vet inte alls hur hennes skit var innan heller… Sen är hon skäck och vit på bakbenen… gissa hur kul det är och svansen är skittjock, men det har jag gjort en inbakad fläta i. Fast sen o andra sidan är hennes svans väldigt gul och inte vit som den ska, hon kanske har varit dålig i magen länge, för svansen är omöjlig att få vit :(

Aribigga
0

Jag tycker att om det inte fungerar med hö så ska du kontakta en veterinär och rådfråga. Det är mycket bättre att ta reda på orsaken bakom och behandla den än att testa massa grejor som säkert fungerar men inte tar bort grundsaken.

Ha lika stor respekt för en lös mage som fång eller kolik för det kan gå lika illa.

lurvponnyn.vimeddjur.se

trex
0

Jag tycker att du skall prata med veterinär omgående ofta kan man råd av dom och hjälper inte det så tar man ut dom för undersökning.

Min häst blev bra efter slutat med allt kraftfoder, utbyte av ensilage till hö.Enl veterinärens råd.

Rita-S
0

Lös mage är definitvt ett täcken på att magen är i olaga. Mycket kan man ge i fodret som löser problemet så som vanlig jäst, potatis, EM, a-fil, profeed och så vidare, men jag tycker du först skal ta reda på om det föreligger något medisinsk bak, dessa metoder löser bara symptomen och inte anledningen.

Fösta steg är att byta till torrt hö, då ensilage kan ge hästar mycket blöt och vattnig mage. En kompis till mig har en tinker som blir blaskig om hon får ensilage eller hösilage, men torrhö är hon fast och fin i magen eksempelvis.
Jag tror nog gjärna du kan ge halm i boxen som mellantugg med då halm är mycket fiber och det kan få magen att lugna ner sig i sitt tempo litet. Inled i så fall försiktig med halmen, en halv kilo och sen öka sakta till nåt kilo eller så.

Om det inte skulle fungera borde du samråda litet med veterinär innan du börjar experimentera på hemmakurer.

om veterinären fastslår att hästen är frisk och det är en bakteriell rubbning i magen kan du tillsammans med veterinär hitta den bästa och mäst naturliga lösning för din häst.

I alla fall tycker jag du borde göra så.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Eveline
0

ok. Nu har vi inte ensilage länge utan hösilage.

Köpte nånslags linfrökaka som skulle kunna stabilisera magen, ska se hur det funkar.

Sedan ska jag försöka hitta nån som vill sälja hö till mig. Halm ska läggas in ikväll.

Men jag tror det är nån slags innre stress, iom det kom diarre när hon flyttade hit och när det kom nya hästar. Hon verkar kolugn, men det syns på henne att hon tycker det är jobbigt med förändring, hon har ju som sagt flyttat en hel del i sitt inte så lång liv.

Sedan är det svårt att ta bort krafften, iom hon är dräktig behöver hon mer mat. Nu äter hon ju jord ute också när hon betar i sig de små, små grässtråna. :)

Ska avvakta, blir det inte bättre tills mån slut så ska jag ringa vet :)

Eveline
0

Skulle bara tala om att jag tog kontakt med en gammal ägare till hästen. Jag frågade henne om hur hästen var i magen när de ägde henne. De sa att hon var lös till och från, de hade haft vet. där och de sa att en del hästar kan vara kroniskt lös till och från. Hon sa också att hö och müsli var det som gav mest stabilitet i hennes mage, så där var den gåtan löst :)