Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 417 ggr
RubHel
0

Är det rätt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag och min kompis var nere på slottsängen igår och skulle rejsa med Astra och Kepson lite. Efter en snabb (snabbaste jag ridit på Astra hittills) galopp så stannar jag längst uppe på ängen för att Astra ska få pusta ut ordentligt medan min kompis bestämmer sig för att ta en ny runda. När de kommit halvvägs ner på ängen gör Kepson en tvärvändning vilket resulterar i att min kompis ramlar av (mjukt som tur var). Kepson brukar som regel alltid stanna när hon ramlar av, men igår så stack han iväg hela vägen hem. Astra ville springa efter så jag hoppade av för att kunna ringa och berätta att Kepson kommer tillbaka till stallet.
Jag och min kompis börjar gå tillbaka till stallet. Halvvägs hemma möter vi min kompis pappa på Kepson. Min kompis är sur på Kepson och sitter upp igen, vilket är rätt enligt mig. Däremot ska hon prompt tillbaka till ängen - ensam (jag var tvungen att gå hem för att hinna med min buss), och utan mobil.
Nu gick det som tur var bra andra gången som hon red ner dit. Men jag tycker det är ganska onödigt att utmana ödet så pass mycket. Hon var ju både sur och upprörd och Kepson var väl knappast sig själv efter en full galopp samt en tripp till stallet utan ryttare.

Hur hade ni gjort? Hade ni ridit hem och galopperat i paddocken eller hade ni återvänt till ängen?

steffy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

VET FAKTISKT INTE. MAN SKALL JU SLUTA NÄR DET KÄNNS BRA OCH MAN SKALL INTE RIDA NÄR MAN ÄR SUR ELIGIT MIG. MAN SKALL JU SITTA UPP IGEN EFTER ATT MAN HAR TRILLAT AV. SOM SAGT JAG VET INTE

sunglasses
0

Jag skulle ha ridit tillbaka igen, men om det är det smartaste och säkraste alla gånger vet jag inte;) Men jag har i alla fall gjort så dom gånger jag har åkt av.

Beror väl på lite hur väl man känner hästen oxå och hur den tog det hela, olika hästar fungerar ju på olika sätt liksom….

kemikal
0

Senast jag ramlade av nöjde jag mig med att sitta upp och rida ett varv i hagen. Galopperade inte ens, men dels var jag lite mörbultad och dels var det inte så bra underlag i hagen.

I det här fallet skulle jag nog tagit paddocken.

Kratern
0

Jag skulle ridit tillbaka till ängen.

NinaToy
0

Inte till ängen, eftersom hästen förmodligen är väldigt uppstirrad och anfådd är det bara onödigt. Tänker på skador osv. Hade suttit upp och travat av den och försökt varva ner den lite i paddocken istället.

Lina
0

hade gjort som nina..

Alex
0

De gångerna hästen har sprungit hem har jag inte suttit upp alls igen..

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

__iE
0

Hade gjort som Nina ..

Loa-bg
0

Det beror på. Om hästen i vanliga fall inte är sån, så hade jag nog ridit tillbaka. Men jag hade varit väldigt mjuk och lugnande mot hästen, men bestämd. Hade dessutom bara skrittat och försökt få hästen avslappnad, sen hade jag skrittat hem igen.

Men om hästen tex. är en unghäst som sällan är själv och kanske är osäker på sig själv etc. hade jag nog ridit lite hemma och försökt göra lite enkelt lösgörande osv.

Men som sagt, låter som en dumhet från hästens sida. Och då får inte hästen komma undan. Man behöver inte bli förbannad eller så, det inger inte respekt. Man behöver bara vara stabil, lugn och konsekvent.

Murre_Uddiz
0

Gjort som Nina tror jag :)

ciss
0

1# Du behöver inte skriva med fet text och stora bokstäver, vi ser ändå ditt meddelande.

Jag hade skrittat hem och ridit lite i paddocken för att låta hästen lugna ned sig.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Yessica
0

Jag håller med Loa_bg =) Hästen ska inte få rätt, det där var ju bara dumheter =P haha.. och man behöver ju inte rejsa igen, utan ta det lite lugnt =)

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Between
0

hade ridit igen, men inte tillbaka till ängen absolut inte ensam, men kanske dagen efter för att visa att hästen inte får bestäma! Tur att h*n som red inte gjorde sig illa!

bubbelbubbel
0

jag hade nog gått tillbaka till ängen, för att hästen skulle få se att det var jag som bestämde och att det inte var nått farligt där nere, inte säkert att han blev rädd, men ändå. bara för att han ska se och förstå.

fridak
0

jag hade nog hoppat upp igen me först kollat hur hästen beter sig och bedöma då om det blir tillbaka till ängen eller ej. men det är så svårt att säga hur man skulle göra när man inte sitter i den situationen, man kanske gör helt annorlunda när/om det väl händer.

Thorsson
0

jag skulle faktisgt inte ridit till baka. tagit i paddocken istället.

Ida_79
0

jag hade inte brytt mej om det alls,hellre ta det dagen efter… rida tillbax alltså

RubHel
0

Kul att höra era resonemang.

Det ligger lite annat bakom varför vi inte tyckte att hon skulle rida tillbaka, vilket jag inte tänker dra här.

Men vi tror Kepsons beteende beror på att han får alldeles alldeles för mycket mat. Han ska ha ett halvt kilo havre. Idag kollade vi hans krubba och mätte maten på nytt. Det var närmare två kilo!

gejsa
0

Normalt brukar jag rida tillbaka där det hänt något bara för att visa hästen att den inte behövde vara rädd. Men eftersom ni splittrade på er så förstår jag att hästen tvärvände. Den undrade väl vart ni tog vägen. Den var väl eg inte rädd?

RubHel
0

#19 Vi brukar vara på olika ställen på den ängen. Dom har galopperat bort från oss flera gånger utan problem. Rädd tror jag inte att han var.

gejsa
0

Jaha då var det inte det heller. Annars så brukar ju hästar bli osäkra vissa alltså när man splittrar på sig när man är ute och rider. En del kan ju bli jättenervösa fast dom är vana vid att ridas ut själva annars.

RubHel
0

#21 Det låter som Astra. När Kepson for iväg ville hon följa efter, så jag hoppade av istället.

Men som jag skrev i #18 så tror vi att hans beteende och uppförande har med maten att göra. Han får nästan 2 kg havre när han bara ska ha ett halvt. Han har blivit hemsk att hålla på med nu när han får så mycket. Ändå har min kompis sagt till stallägaren flera gånger att mäta upp maten ordentligt.

gejsa
0

Ja, det håller jag med om. Havre kan göra många hästar nippriga och tokiga. En del tål havre och en del inte något. Min Gejsa tål inte ens 1 dl per dag. Då ser hon faror i varenda buske och hoppar åt sidan.

bubbelbubbel
0

men oj! det är stor skillnad på en halv och två..
dom borde kanske skälla lite…?

MiaMaria
0

Jag skulle nog ha ridit tillbaka tor jag, men de beror helt på situationen.

Peppe
0

jag hade ridit tillbaka helt klart. med peppe hade jag tagit 2-3 galoppsprång, travat av och skrittat hem igen. annars skulle jag aldrig mer kunna galoppera på det stället igen utan en massa bråk.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~