Ni kunniga- råd mig! =)
Hej!
Idag hopptränade jag för instruktör som tyckte att Yrla såg frisk och " ren"ut i sina gångarter - skönt! Jag har varsamt kört igång henne med mycket arbete från marken. Hon är en pigg häst utan att vara för framåt men under den senaste tiden har jag märkt att hon är mycket lugnare än tidigare- både i stallet då man pysslar om henne och i ridning. instruktören påpekade också att hon var väldigt lugn (jmf. med träning i jan.). Jag gissar att det i detta fallet var positivt menat då hon inte sprang iväg för mig men nu undrar jag - Vad kan det bero på? Förstår att det kan ha massor av orsaker men eftersom detta är första året jag har tjejen - kan det ha med våren att göra? Mer sol, mer energi i hagen, kommande pälsfällning..?
Pållan håller på att tränas upp, - borde jag öka kraftfodret, lite mer havre kanske? Mindre korn i sådana fall? Har läst att för mycket kraft kan få motsatt effekt men jag ger henne väl inte mycket?
Varmblodssto, 8 år - hobbyrids regelbundet, är relativt svårfödd.
Fri tillgång till hösilage i hagen.
Morgon: (ca. kl. 6.30)
1 kg lusern hackad strå
1,5 liter kornkross
3 nävar hel havre
3 dl betfor (torr mängd)
ca 0,5 dl Hippo vitlökmineraler
1 liten näve solrosfrön
0,75 dl. foderjäst
0,4 dl stöpta linfrön
Morötter
Kväll (ca. kl. 19.00)
1 kg lusern hackad strå
1,5 liter kornkross
3 nävar hel havre
3 dl betfor (torr mängd)
ca 0,5 dl Hippo vitlökmineraler
1 liten näve solrosfrön
0,75 dl. foderjäst
0,4 dl stöpta linfrön
Morötter
+ 5-6 kg hösilage.
ingen? =)
hm, för mig värkar foderstaten se bra ut, men nu på våren tar pälsbytet litet ekstra på dom. Du kanske skulle ge henne lite bvitamin? mer havre tror ajg inte löser "problemet" iaf, havre är snabb energi, som dom brinner upp snabbt… Hm.. *fundera*
Du kanske skulle öka litegrann på kornkrosset?
en halv desiliter i taget? Kanske öka kvällsmängden en halv desiliter och ge det några veckor ?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Oj…va många sorters foder den får… Har inte en aning huruvida den täcker hästens näringsbehov.

Jag hade skrivit ett långt inlägg, undrar var det tog vägen? Funderade iaf på hur länge hon varit från träning (om hon varit i träning) eftersom många av våra pållar ofta är rätt stressade ett par år efter de togs ur träning. De har ju superkondis och får sedan göra förhållandevis nästan ingenting. Det tar ett tag att varva ner då.

Jag håller med #3… Vad många olika sorters foder…! Har du provat göra en foderstat och kollat om det täcker hennes behov?
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Vad synd att ditt långa svar försvann mangis, lika irriterande varje gång sådant händer.. =)
Yrla fyller 8 år i april, gick några få lopp som ung men fungerade/trivdes inte på travet utan blev ridhäst istället. Som jag har förstått det så har hon ridits till och ifrån och inte ridits hårt så även om detta "fenomen" säkert stämmer in på många travare, så tror jag nog inte att detta stämmer in på min pålla. Men tack för ditt svar och tanke kring det hela - intressant, har aldrig tänkt så..
#3 och #5: Visst är foderstaten lång men den är inte så krånglig som den ser ut på pappret - i princip får hon till största del kornkross med betfor, lusern och mineraler. På detta "spetsar" jag med linfrön, foderjäst och lite solrosfrön emellanåt. Så det hela låter nog mer "märkvärdigt" än vad det egentligen är.
Jag har INTE analys på hösilaget och kan därför inte göra något uträknad foderstat. Jag kommer i höst göra analys och räkna på det hela, vilket förenklar allting förstås men detta året har varit en chansning och gissning från min sida.. och nu går de snart ut på bete. Därför vet jag ju förstås inte om näringsbehovet täcks eller om något överdoseras men hittills har jag varit väldigt nöjd med både hull, päls och ork. Bara denna "lugnheten" som jag förvånas lite över.. den är ju på både gott och ont. Hästen är ju pigg och yster i hagen, har normal temp osv. så jag tror inte att hon är sjuk på något vis.
- Fast det kan ju vara så enkelt att pållan är lite vårtrött, det blir ju många av oss människor..
hmm, mysteriet fortsätter..

Varför ger man solrosfrön? Aldrig hört!!!

Men om hästen är fin i hull och har blank och fin hårrem osv så är det väl en rätt så ok foderstat. Om hästen är lugn kan det kanske bero på att den är så normalt och att den får rätt foderstat. Hästen har kommit till ro nu och acklimatiserat sig. För en del hästar kan det ta sin tid innan den kommer in i flocken och så. För oss kan det se bra ut men hästarna kanske inte trivs riktigt ändå.
Men vill du ha en piggare häst så gör du som du skrev. Minska ner kornet det gör bara hästar tjocka och öka på havre. Eller ge annan energi. Havre kan ju vissa hästar bli lite "knäppa" av på fel sätt.
#8: För att hästen kvittrar så mysigt av fröna! 
Skämt åsido, som jag har förstått det så är solrosfrön feta och innehåller även till viss del protein så det är bra att ge hästar som behöver hull. Vilka mängder som rekommenderas eller krävs vet jag däremot inte, finns en del trådar på buke men själv ger jag oftast två små nävar per dag, fördelat på två tillfällen.
Gejsa: tack för ditt svar! Jag resonerar också som så att foderstataten antagligen är bra och vettig, om hästen ser fin ut och verkar må bra. Hon har tidigare sett lite tunn ut, är ju rätt svårfödd men det kan ha med att jag drog ner kraftfodret då hon var skadad. - Hon behöver antagligen det för att beh¨lla hullet, oavsett ridning eller inte.
Havre verkar tösa faktiskt klara bra, även om jag själv har väldig respekt för havre och föredrar att ge i små mängder. Men x antal nävar till gör pållan nog bara gott, men med tanke på hennes inte alltför stora hull - ska jag verkligen dra ner på kornet eller blir det för mycket kraft tror du om jag behåller foderstaten och ökar havren lite?
Rita.s: Tack för ditt svar också! Jag tror inte heller att det är enbart av godo att öka havren, men några nävar till, tror jag inte skulle skada. Att öka kornet skulle kanske också funka, men eftersom det ger sämre med erngi, känns det som att jag måste öka det mer än havren och är då rädd för att ge för mycket kraftfoder, än vad som är bra..?
Foderjäst och framförallt linfrön innehåller ju mycket b-vitamin, - men det är kanske ingen vitamin som man kan överdosera? Många ger ju extra tillskott av just B-vitamin nu på vären, även om just min tös ännu inte börjat fälla så mycket.. fast man får hänga med och försöka ligga steget före, allting går så fort.. =)

Eftersom hon är fin i hull nu och det snart är bete så kan du nog dra ner på kornet. Det är väldigt mycket som du ger. Och ökar du på havren så borde du minska ner kornet tycker jag iaf.