Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3656 ggr
Cilla89a
0

testamentera bort sina hästar?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Läste en intressant artikel i ridsport angående att testamentera bort sina hästar, ifall att något skulle hända och man helt plötsligt och oväntat går bort.
Jag har ibland funderat "vad kommer hända med Japp och Brimad om jag dör?" Hästar kräver ju så mycket kunskap, tid, engagemang och dessutom kostar dem en hel del i drift. Inte helt optimalt för någon som inte kan ett skvatt om hästar.
Ett mindre djur som hund eller katt känns inte som en big deal, dem kräver inte lika mycket varesig tid eller pengar.
Jag känner ingen oro över min hund alls, men mina hästar.

Har ni någon gång funderat över detta, har ni kanske redan testamenterat bort era hästar eller kanske diskuterat med er familj vad som skall ske med hästarna om ni går bort?

Hade varit intressant att höra om och hur ni i såfall planerat för era hästar om ni skulle gå bort..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

lisette
0

jag har funderat på detta många gånger, men inte skrivit ner något.

egentligen är det lika självklart att man ska tänka på sådant här som att man ska ta ställning till donation. ens familj ska inte behöva stå med sådana problem och tillställataganden vid ett dödsfall.

Lorita
0

Det är så krast att dom också kommer lämna detta jordelivet om det händer mig något och det vet min familj om att jag vill, om inte någon direkt lägger ett bud på djuren eller familjen mot förmodan vill ha kvar dom.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Zabbio
0

Nej, har inte funderat mycket på det. Är 23 så ålder och sjukdom hoppas jag att jag slipper ett tag till, även om olyckor kan hända :3

Som det är nu lär pappa ta hand om hästen. Annars blir den väl såld.. jag litar på att de som finns kvar om jag försvinner tar hand om det. Det gör mig inget om de säljer även om jag själv är kluven på om jag skulle våga sälja en travare eller om det är säkrast att avliva med tanke på olagliga slakttransporter och annat och hur lite en travare kostar… men förhoppningsvis lever jag längre än ästen och mina anhöriga skulle antingen slja till ett så gott hem som möjligt eller behålla honom beroende på läget. :3

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
0

(och om de någon gång lyssnat på mig så vet de att de får lov att avliva också om det känns bäst för dem)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

viktoria91
0

Avlivning. Min ponny är senskadad och vill inte att hon ska ridas sönder, dessutom är hon en väldigt speciell dam.

WinterPrince
0

Jag har funderat på detta och även funderat på att skriva ett testamente fast jag bara är 23år just pga hästen.

Jag har en person som jag skulle skänka mina hästar till. Men samtidigt vill jag göra klart för henne att hon får bestämma helt själv vad hon sedan gör med dom. Behålla eller sälja. Den här personen har själv hästar så jag vet att dom skulle bli väl omhändertagna.

Sen hur det blir om jag får barn nån gång i framtiden vet jag inte, känns väl mest logiskt att dom ärver även hästarna, om dom inte uttalat sagt att dom inte vill ha dom.

Jag har tänkt rätt mycket på det här pga en mkt god vän som har ca 20 hästar och ett allvarligt hjärtfel.

Alex
0

Jag har också tänkt på det ibland, men inte pratat med nån om det. Just nu känns det dock ganska "enkelt", då jag bor och jobbar på en gård och mina föräldrar skulle garanterat göra upp med ägaren av företaget att hon antingen får hästarna och gör vad hon vill med dem, eller säljer dem åt mig/dem.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

velepa1986
0

Jag har funderat många gånger, men eftersom han är 24 år så hoppas jag att han tas bort om jag skulle försvinna. Jag tror inte att han kan få de bättre med någon annan och de sista jag vill är att han ska få ett dåligt slut på livet.
Så jag hoppas att han tas bort hemma på gården och begravs där för de är där han hör hemma.

Skulle han vara yngre vet jag inte.

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

AusaBausa
0

har med tänkt ofta på detta och allra helst när min familj är totalt ointresserade av hästar som läget är nu(hoppas fortfarande på dottern men men). Så har tänkt ibland att skriva ner ngt vad jag vill ska hända med mina shettisar om jag dör. Ludde min ridhäst kan jag nog tänka mig att avliva isåfall, han är ändå 19 år nu o fara runt mer i hans liv ska han slippa… Allt kan ju hända unga som gamla blir sjuka, olyckor kan  hända alla…så man ska nog ta sig en funderar innan ngt händer OCH berätta alt skriva ner sina önskningar…

Aribigga
0

Jag har tur och har flera alternativ om jag skulle dö i en bilolycka eller nått. Min syster bor på gård och skulle kunna ta hand om James, han skulle kunna bo kvar där han är nu och min mamma eller stallägaren skulle kunna ta hand om honom eller så skulle min bästa vän få ta över honom.

Skulle inget av detta fungera så får de helt enkelt ta och sälja honom till ett hem där han bli väl omhändertagen och använd. Om jag skulle försvinna så är det inte meningen att han bara ska gå i en hage resten av sitt liv.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Chestnut
0

Då jag troligen kommer att flytta utomlands så fort jag är klar med gymnasiet har vi diskuterat vad som ska hända med hästarna flera gånger. Antingen blir det avlivning eller så går ansvaret helt över till mamma.

Med vänliga hälsningar
Chess

jackiejohn
0

MIna hästar kommer falla över på mamma och pappa om jag skulle dö, eller avlivas. Aldrig säljas då det redan är bestämt så jag är inte orolig över dom utan allt är redan "klart". Skulle någon av mina föräldrar gå bort kommer jag flytta hem och lyfta ansvaret från den som är kvar :)