Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 6177 ggr
[penelopa]
0

Greenguard

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ni som använder betesreducerare vad har ni för erfarenheter?
Finns inte risk att hästen kliar av sig den?
Visserligen ser man ju till sina hästar men även en kort stund kan ju bli för mycket för en känslig häst.

viktoria91
0

Jag älskar den! Utan den hade jag haft en smällfet ponny varje sommar. =P

Visst har hon fått av sig den på något sätt med spännet helt trots att grimman sitter rejält tajt utan att klia sig på träd.=)

Caspianowner
0

Har du bara hittat en storlek / modell som sitter bra på din häst så har du mycket att vara glad för. Jag älskar att dem uppfanns. Jag hade annars tvingats fatta beslut för avlivning i två fall.

[penelopa]
0

Tack.
Ni som provat flera olika märken, vilka gillar ni bäst?
Har ni dem på dygnet runt?

Zabbio
0

Se till att hitta en som släpper igenom tillräckligt med gräs för att hästen ska kunna äta lite iaf. Kort gräs funkar de flesta på, men lite halvlågt eller långt gräs är svårare att få igenom och kräver större hål. Meingen är ju inte att stoppa intaget utan att reducera det.

Vår häst lyckades inte få i sifg något alls trots att vi gjorde hålet större och satörre. Han blev riktigt deprimerad, stod bara still och försökte knappt äta, ville inte gå ner till hagen längre utan bara gick håglöst. Jag brukar inte sätta mänskliga känslor på hästar, men det var för uppenbart att han helt tappade gnistan.

Sen funkar det säkert för de flesta om man bara väljer en modell där de kan få i sig några strån.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[penelopa]
0

Det är mycket rädslan för att hästen ska tappa livsgnistan som gjort att jag inte vågat prova det innan. Känns egentligen "elakare" att sätta på munkorg än att låta ponnyn gå i en mager vinterhage under sommaren. Fördelen med munkorg hade ju varit om det hade fungerat att släppa ponnyn ihop med de stora. Sen är ju det viktigt att den inte lyckas klia av sig den, då det är en ponny som haft fång för ca 5 år sedan hos tidigare ägare.

lisette
0

tyvärr är det ju så att de inte får en del av sin sociala kontakt när vi sätter på dem betesreducerare.

de kan inte klia varandra eller busa genom att använda tänderna.

man får ju ta det i beaktning när det gäller att välja mellan reducerare och en grushage.

tänk så mycket det underlättat om de hittat vaccination mot fång. ;)

viktoria91
0

Jag har en äkta Green guard, vet en ponny som hade en mer hinkmodell och hon ÅT sönder botten på dem för att komma åt gräset.

Med Green guard får dme i sig en del men helt klart mindre än utan och hon har den även på nätter.

Min ponny är osocial och bryr sig int eom att klia eller vara med andrta hästar så det sociala problemet har inte jag.=)

Gronstedt
0

Lite OT, men kan man inte förebygga/motverka fång till viss del genom att understödja tarmfloran?

Zabbio
0

Det finns någon modell som är mer som ett hönät än en korg, den borde de kunna klia varandra med osv också.

Silenos
0

Jag har fem ponnyer, varav en haft fång. Han får ha greenguard när de går i beteshagen. Har två olika modeller, dels "riktig" Greenguard och dels hinmodellen med inbyggd grimma ( Globus ) . Greenguarden är av bättre kvalitet på så sätt att den håller länge. Jag har haft problem med att spännena på grimman på Globusvarianten går sönder.

Förstår tanken med det sociala…men å andra sina, ska de fyra andra tvingas gå i grushage  dygnet runt för att han ska slippa ha munkorg, det blir ju heller inte rätt.

Lorita
0

Fånghästar ska inte svälta, fånghästars magar måste också jobba för att inte få magsår.

Det är som att stoppa huvudet i sanden och sätta på en häst munkorg och sen låta resterande hästar äta (fel) tills som utvecklar fång.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Zabbio
2

Lorita; Det är det som är meningen med en betesreducerare. (inte betes-stoppare) Att hästen ska kunna äta hela tiden, men inte lika mycket. Istället för att den ska gå utan mat i en grushage hela dagen och få allt över natten. Eller vad för annan relaivt realistisk lösning ägaren nu kan komma på som antagligen innebär en begränsning av maten på ett eller annat sätt.

Sen så är det tyvärr inte alla som har tillgång till grushagar eller magra beten och då får man göra vad man kan, att reducera mängden gräs är en lösning i rätt riktining. Tyvärr fungerar de flesta reducerare bara optimalt på kortklippt gräs, så man får hålla ögonen öppna och trixa lite med vissa för att de ska fungera till det betet man har, och släppa igenom lagom mycket. Och se till att hästen lär sig beta med den. Ungefär som hönät; hästen äter ändå och tillgodoser tuggbehovet och håller magen igång men höet räcker längre.

Ingen har sagt något om att svälta hästen, tvärtom, och dina 'anklagelser' är ganska irriterande. Att inte göra något alls åt hästar som riskerar fång, det är att stoppa huvudet i sanden. Att söka information och lösningar däremot är tvärtom - att försöka avhjälpa problemet.

Att du sen hade sålt gård och hem och flyttat till bättre betesmarker, eller shaktat upp sommarhagarna eller nåt, om du råkat ha en överätande eller fångkänslig häst och för rikt bete, det får ju stå för dig. För jag antar att det är det du hade gjort om du vart i den situationen? Eller har du rent av realistiska lösningar på problemet? För i så fall kunde du ju delat med dig av det istället för att gnälla på de som inte är duktiga nog och ''offrar'' tillräckligt för sina hästar utan nöjer sig med den lösning de kommer fram till fungerar bäst för deras och hästens situation efter de förutsättningar och ekonomi de har.

Använder som sagt inte reducerare själv eftersom hästen inte lyckades lista ut hur han skulle beta lagom med den, men har reagerat flera gånger på att dina inlägg ofta riktar sig mot att klaga och anklaga andras försök eller frågor för att lösa problem, men sällan ger några råd om vad man kan göra istället.

Lorita
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fånghästar ska inte svälta = dom ska inte gå i en drushage.

Det är nog ingen slump att antalet fånghästar ökar, efterom man inte anpassar bete och miljö till hästar och då menar jag alla hästar. Många hästar håller man så att det bara är en tidsfråga när dom ska bli sjuka.

Det är försen när hästen fått fång man måste ta tag i sin utfodring innan. Nu fortsätter man som om det var en slump att hästen fick fång och sätter på den en betesreduserare och sen låter man resten av hästarna fortsätta leva under de förhållanden som fånghästen inte klarade.

Varför inte ta tag i hela miljön för alla hästar och förebygga fång istället. Anpassa hagana till hästar inte hästarna till hagarna, det är vår skyldighet att förebygga sjukdomar.

Vad jag vill ha sagt är att närigsbhovet minskar inte för att hästen har fång, den kräver bara bättre omtanke från oss. En omtanke som även friska hästar skulle må bra av. Ta tag i problemen innan inte efter så sparar man mycket lidande.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning