Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 1506 ggr
Tusen
0

Vad kan man kräva...?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

(Har skrivit ett inlägg i hoppning i fokus, men inte fått några svar så jag prövar här också)

Vi har ett 6 årigt russ som ska tävla en clear round på lördag. Vi har anmält henne till 70 cm denna gång. Första gången hon hoppade clear round hoppade hon 50 cm, andra gången 60 cm. Båda höjderna har hon tagit enkelt. Detta kommer att bli hennes tredje start i livet på en clear round. Men nu undrar jag, går vi för fort fram med henne? Hon har en bra hoppteknik enligt 3 årstestet och är inte det minsta rädd för hinder. Hon hoppar kanonfint de få gånger vi tränar henne.

Men hur går man vidare? Hon kommer förmodligen få starta på 70 cm fler gånger om det går bra på lördag, men när och hur högt kan man gå med en 6-årig B-ponny? Hon rids av en duktig lätt tjej på 14 år så vi kan inte starta på några riktiga tävlingar, tyvärr. Men vi tränar på och hoppas på att vi hittar någon yngre duktig ryttare så småning om.

Lorita
0

70 låter väll bra man kan ju tävla för lågt också då dom börjar slarva.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[penelopa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag hade inte gått högre än 70 cm utan låtit den få rutin på 60-70 cm
en längre tid innan höjning. Risk för bakslag om man går för fort fram.

Tusen
0

#2 Hur länge då? När anser du att ponnyn fått tillräckligt med rutin? Är det antalet tävlingar du räknar då, tiden, åldern eller antalet träningstillfällen?

Vilka bakslag menar du att man kan få?

Alma-G
0

#70 är väl LC för en B ponny? Det tycker jag inte är för högt om du ska "rulla runt" på det ett tag. Bara hon känner sig trygg med olika miljöer och höjden :)

WinterPrince
0

Först vill jag bara hänvisa till TR ang att ni inte får tävla "på riktigt"

I avdelning B gäller inte de övre åldersgränserna för kategori B, C och D med beaktande av bestämmelserna i TR I avseende ”oproportionerligt ekipage”. Ponny som tidigare under tävlingsdagen startat i avd B får inte starta i avd A.

Så länge ni startar i avd B så får ni tävla på riktigt!

Sen vill jag bara för att ge dig något att jämföra med.

På ungponnychampionaten i hoppning för 6-åringar behöver man hoppat två felfria grundomgångar i LA för att kvala. Finalen går också i LA.

Jag skulle hoppat ett par tävlingar till på 70cm och kanske tränat på 80 hemmavid. Minsta lilla att man känner att hästen börjar tycka det är jobbig eller tråkigt, eller om hon börjar stanna, så sänk rejält till 50 kanske och minska frekvensen på hoppningen också. Så hon börjar tycka det är roligt igen. Men detta är såklart bara mina tankar/metoder.

Tusen
0

#4 Ja hon är hur trygg som helst. Men hur länge, eller hur många gånger bör/ska man ligga kvar på samma höjd innan man kan fortsätta. Hon har hoppat 1,20 m  löshoppning redan för två år sedan.Skrattande Enklet.

Lorita
0

#6 det är en sak man får känna men inte för länge heller utan tills man känner att hästen är stabil på den höjden även när man kommer till omhoppning.

Startar man för högt då känner man att resultatet är osäkert och då bör man gå ner lite i höjd ett tag.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Tusen
0

#7 Tyvärr får hon ju inte starta i omhoppningar just nu av flera orsaker. dels måste hon gå alla unghästklasser först (2 clearround på varje höjd och dessutom måste vi hitta en yngre ryttare) Rynkar på näsan I övrigt förstår jag din mening.Skrattande

Alma-G
0

#6 Ifall det känns bra så kan ni ju pröva att gå upp en klass. Skulle det inte gå bra bör man backa tillbaka ett steg och rulla på där lite och få tillbaka självkänslan. Man kan inte annat än testa :)

Tusen
0

#5 Att delaga i avd.B är inte, i mina ögon, att tävla " på riktigt". Det är ju mer som en clear round och det kan vi lika gärna träna på hemmavid på ridskolans clear round-hoppningar.

Eftersom man dessutom måste gå felfritt två omgångar innan man får tävla i konkurensklass så väntar vi hellre tills hon blir lite äldre.

I vilket fall har hon startat idag men tyvärr gick hoppningen utomhus (det var sagt inomhus) vilket gjorde att ridbanan var blöt och lös. För att inte halka och gå omkull, tog vår lilla ryttare det väldigt lugn vilket gjorde att hon vid ett hinder (som var direkt efter en snäv sväng) knappt fick någon fart alls utan fick hoppa näst intill stillastående, vilket resulterade i en rivning. Förvånad För övrigt klarade hon hindren mycket lätt och hon var riktigt glad genom hela hoppningen. Och framför allt inte en enda tendens till vägran. Det gör mig glad. Skrattande

Så vi försöker igen på 70 cm nästra gång och hoppas på att banan inte är så lös nästa gång.Glad