Regnig sommar, täcke?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har lärt och vart med om hästar som när det regnat massor en sommar har dem börjar frysa, ståt stela och skackat, stackarna, dessa hästar har blivit inplockade i stall och fått fleece täcek på sig, och dem på bete har fått fleece fodrat regntäcke ute i hagen (ifall det fortfarande regnar). Men nu börjar jag undra, bör inte vattnet/fukten stängas in mellan fleece fodret och regn delen i ett fleecefodrat regntäcke?
Vad tycker ni är det bästa man ska göra om man har en häst på bete, den fryser och det regnar fortfarande/risk att det regnar? flecce + ofodrat regntäcke eller fodrat regntäcke? eller andra idder?
bara nyficken :P

Jag kör på HW, dem är ofodrade.. Tycker det lätt kan bli förvarmt med ett fleecefodrat regntäcke..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#1 ja tanken är ju inte att hästen ska gå med det hela tiden ;)
Ett ofodrat regntäcke borde väl bara hålla fukten inne = hästen torkar inte och fortsätter frysa?
Är det inte så att regntäcken, bra sådana, släpper ut fukten innifrån, men släpper inte in något från utsidan? Precis som bra regnställ för oss människor?
En ridlärare på jobb säger alltid att om hästen inte är genomblöt utan bara fuktig så kan man sätta på täckena för att hästen torkar av värmen från insidan, i och med att täcket släpper ifrån fukten utåt men inte innåt.
#3 jag är inte säker, därför jag frågar här, men personligen gillar jag inte om jag tex är blöt och sen tar jag på mig regnställ, jag torkar inge vidare direkt :P
# 4
Jag har faktist provat själv att sätta på mig ett regnställ som det hette andades när jag var nyduchad och det var en upplevelse. Har sen aldrig efter det lagt på ett ofodrat regntäcke på någon häst. Har lagt på en yllefilt som de har fått torka upp med.
Lägger numera bara på ett ofodrat regntäcke om de är torra. Om det ska regna den dagen jag ska rida.
#4, nu sa jag inte blöt utan fuktig
Det vill säga att om hästen redan blivit väldigt blöt ska den nog få torka upp en del först, men behöver inte vara snustorr när täcket läggs på.
Men det är som sagt vad jag hört från en ridlärare på jobb. Jag själv har dålig koll eftersom jag inte haft problemet med att behöva besluta om täcken själv någon gång.
#6 ja men nu snackar jag att du har din häst på bete och den står och skackar i/efter regnet, då är den troligen dygsur. Vad gör du då, för på bete har man ju sällan tillgång till box. Då är frågan vilket form av täcke man väljer ;)

#2 Jag lägger aldrig täcke (annat än enbart fleece) på en blöt häst. Är hästen blöt på betet och det ska fortsätta regna, så tar jag in hästen (står i uppbindningen om det inte finns tillgång till box) och låter den torka och sedan lägger på regntäcke.
Att lägga på regntäcke på en blöt häst är ju lite som att sätta på sig kläder när man är blöt, uuuuuäk så hemskt.
Jag kanske missuppfattade din fråga, jag trodde du menade vad folk använde för täcke överlag på sommaren vid dåligt väder, inte vad man lägger på för täcke när hästen redan är blöt..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#8 jag trodde inte folk sprang och täckade sina hästar stup i kvarten på sommaren så var nog jag som bara inte visste :P
Min polle går utan täcke på lösdrift året runt och har aldrig haft problem med regnet. Men skulle han tex få det och står på bete och som jag fatta det är bete ofta långt ifrån själva stallet, så då har man ingen box eller likanande, så vart jag fundersam vad man skulle göra.
Min tanke är ett fleece täcke som transporterar bort fukten och sen ett regntäcke, så även om det blir lite fukt kvar är det emellan fleece och regntäcket och inte nära hästen ;)
Jag har även lärt mig att hästar kan torka upp blöta täcken snabbar än om man skulle hänga täcket på tork i stallet :)
tex tar man in en häst med ett övergångstäcke och det har ösregnat så hästen är blöt och man har inge annat täcke, så känner man om hästen är torr i kroppen, sen låter man hästen ha täcket på sig så kommer hästen torka upp täcket till nästa dag, tar man av täcket kommer det tyvärr inte hinna torka till dagen därpå om man inte har torkskåp eller likanade ;)
Min erfarenhet :P
#9 Jag har en exemhäst som måste ha täcke hela sommaren, och när det regnat är det ingen idé att byta täcke bara för det, utan det går fortare för täcket att torka om hästen har det på sig, så det stämmer.
#6, jag missförstod precis som #8 om när hästen skulle få täcket på sig, att den alltså redan var genomblöt.
Om hästen är genomblöt och fryser så skulle jag ta in den och låta den torka, antingen i ett fleece eller ylletäcke. Om det regnande när den skulle gå ut igen hade jag satt på ett regntäcke. Men den skulle alltså få torka upp innan.
Jag hade aldrig valt ett bete där det inte fanns box i närheten, ex en sjukbox som man kunde låna några timmar om hästen behövde komma in av någon orsak, som att torka upp efter regn.
#11 men hur många stall har tomma boxar står bara för att? dem hyr ju oftast ut alla så dem får in pengar för dem :S
Jag brukar kolla temperaturen i luften och på regnet lika mycket som om det regnar. Är regnet varmt och det "bara" är vått så ser jag ju till att hästen ändå inte fryser, men risken att pållen blir kall och stel när vatnet är varmt är liten. Då ser jag inte behov för täcke, men om det regnar mer än en dag kan jag ta in honom och låta honom få sova inne några timmar och torka upp litet.
Om det därimot är kallt och vatnet är kallt (altså mindre än 10-15 grader i luft och kyligt vatten) märker jag ju snabbt om han är stel, igen får han då torka inne och sen får han regntäcke på, allta helst ett som andas bra och släpper kondensen ut men håller regnet ute. jag forsöker vara lite försiktig med att använda regntäcke för många dagar i rad på honom då han kan få regnskåller om det blir varmt, instängt och fuktigt över rygg och länd för länge, så jag forsöker låta honom stå utan täcke och torka upp över natten om jag vet det är chans att det klarnar upp dagen efter.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#14 hur gör du om du vart på jobbet/i skolan och kommer hem, hästen står och skackar i hagen på betet och du har inte hyrt någon box?
#15: Hmmm - jag ställde samma fråga i en tråd nyligen, så jag vill också gärna se vad du får för svar.
Jag hyr box hela året, så det är inget problem för mig. Jag är dessutom "lat" och orkar inte åka långt för att ha hästen på sommarbete då jag inte har lyxen att ha ledigt hela sommarn, jag jobbar fulltid även då och föredrar att ha hästen nära. Har jag inte hästen på ridskolan där jag hyr min box så hyr jag betesplats hos hans fd ägare och hon erbjuder uppstalling i sitt egna stall till mig om hästen behöver det, samt på två av beterna finns ligghall hästen kan gå in i.
#11, om det nu inte finns en box ledig i närheten av betet så hade jag lånat stallgången eller liknande och haft hästen uppbunden där till den var torr.
Många stall som hyr ut bete har ju också sina hästar på bete och boxarna står tomma.
#18: Finns det verkligen alltid ett stall i närheten av varje hage i hela världen?
#18 jag vet att endel har sina stall en bit ifrån sommarhagen, och har typ en lada/bod där man har utrustning och liknanade, dock kanske dessa hör till ovanligheterna? :P
#20, jag vet faktiskt inte hur det brukar vara. De gånger jag haft medryttarhästar under sommarbete har det alltid funnits tillgång till stall i närheten, om än bara för att låna just stallgång och förvaring. Men det kanske är jag som haft ovanlig tur med sådant, jag vet inte. 
Nej det stämmer det, det är inte alla som hyr ut bete med tillgång på stallplats faktisk.. Många kanske hyr ut någon hage som ligger långt bort från eget stall för att få en liten ekstra slant och samtidig få betat ner en hage man inte vill använda själv av ymse anledningar. Men jag som hästägare kommer så långt det går att enbart hyra bete med tillgång på stallplats vid kris. Man kanske inte har den lyxen att kunde välja alltid, jag är fullt medveten om detta, men jag svarar ju då ut från hur det är för mig själv just nu då det var detta som var frågan.