Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettkörning
Läst 4422 ggr
WinterPrince
0

Tömköra i sele

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vi har kommit till ett stadie där det är dags att sätta fast lösa skaklar. Då behöver jag använda selen (brukar annars ha tömkörningsgjord).

Det är en sele med lös brösta och baksele. Min fråga är: Vart/Hur fäster jag bröstan och bakselen medan jag tömkör?

Tusen
0

Bröstan och bakselet kan du spänna i varandra eller fästa dem i selen.

WinterPrince
0

Men, jag tror inte bakselen räcker ända fram till bröstan…. och draglinorna är ju jättelånga, och tjocka (otympliga)…. jag vet inte riktigt hur jag ska få ihop det…

viktoria91
0

Draglinorna och bakselen kan du väl ta av? Kan jag på min körsele iaf som jag brukar tömköra i.

WinterPrince
0

visst kan man göra det, men då hänger ju bröstan lös… selen är ganska ny och relativt oanvänd så den har inte riktigt format sig efter bogen än…

lisette
0

kan du inte ta snokremmar och sätta från bröstan till bukgjorden?

Tusen
0

Både bakselen och bröstan skall ha remmar som man ska fästa i  vagnen. Om de är för korta för att fästas i varandra eller i bukgjordenm så kan du använda dig av stigläder eller andra läderremmar (skärp eller något dylikt)

Jag kan ta en bild, senare idag, på hur vi brukar fästa brösta och baksele, om du vill.

Zaphix
0

#6: Fast det är ju draglinorna man fäster bak till svängeln i vagnen. Mina darglinor är långa och tjockn, inga jag skulle fäst i bakselen. Och bakseleremmarna når inte fram till bröstan.

#7: Är det lösa skaklar, alltså vanliga rekade?

Isf fäster du väl dom direkt i skakelöglan, och behöver inga draglinor till dom. Jag skulle ta av bröstan, och bara da däckeln, bakselen kan du väl ha hängande där för träningens skull. Fäst skakelremmarna från bakselen upp till svankappan slipper dom hänga och slänga.

Bröstan är ju bara att hänga på om du ska köra..

Om jag förstått det rätt. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

WinterPrince
0

#6 Det vore suveränt om du kunde ta en bild!

Alltså, vi ska bara fästa låtsas skaklar för att han ska vänja sig, kanske det räcker med bara däckeln då? I första steget blir det en sida i taget, sedan båda utan att sitta fast i varandra och tillsist med en tvärregel bakom för att skaklarna ska röra sig tillsammans…

När all utrustning och så småningom vagnen är på så ska ju bakselen fästas runt skaklarna och bröstans draglinor fästa i svängeln på vagnen.

lisette
0

#7 vem skriver att man ska fästa draglinorna i bakselen?

Zaphix
0

#9: #6 skrev att både bröstan och bakselen har remmar att fästa i vagnen, och att man kan fästa dom i varandra. Enda remmen jag har från bröstan är draglinorna, vilka sitter fast bak i svängeln. Finns inga andra remmar som sitter i vagnen..

Min och Dackes blogg

lisette
0

#10 aha jag är med! =) men jag tror du har missuppfattat tusen lite. tror hon syftar på att man kan koppla samman brösta och baksele. når de inte till varandra så kan man förlänga dem genom att använda annat läder, som tex stigläder.

men var sitter din baksele då, den bör ju ha remmar som fästes i vagnen?

lisette
0

här är några som fäst bakselen i bröstan

1

2

3

4

Zaphix
0

Jo, fast mina bakseleremmar är för korta för att nå fram till bröstan, eller så är min häst för lång. Men ja.. Du förstår. :)

Min och Dackes blogg

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu äntligen har jag förstått hur ditt sele ser ut. Om bröstan har fasta draglinor blir det svårt att tömköra med den utan vagn. Skaffa en kortbrösta i stället  i så fall eller strunta i bröstan helt. Oftast behöver inte hästen träna på att ha brösta på sig då de brukar acceptera den utan minsta bekymmer. Men försök att förlänga bakselets remmar med hjälp av ett par stigläder. Brukar fungera utmärkt. för bakselet är det bra att de får vänja sig vid då det ibland kan upplevas som otrevligt. Bakselet kan du sedan fästa i gjorden på selet, precis som du fäster t.ex. ett ländtäcke.

Tyvärr blev det ingen bild idag då vi fick lite bråttom efter körträningen idag.

WinterPrince
0

Min sele ser ut som den i bild 1 i Lisettes inlägg (#12). Jag tror jag börjar förstå hur jag ska sätta den…  har inga extra läderremmar men en repstump borde ju gå lika bra.

Däckeln har ju två gjordar, drar jag remmen mellan gjordarna eller utanför?

lisette
0

utanför hade jag satt den.

Tusen
0

#15 Då kan du alltså ta av draglinorna? Visst kan det duga med snöörstumpar eller rep. Det är ju ingen påfrestning på dessa i detta läge.

Om du drar en rem mellan bakselen och bröstan, ska du absolut dra den utanför alla remmar och gjordar. Men om du skall ha de fastspända var och en för sig måste du ju fästa dem innanför någon av remmarna.Skrattande

Ska göra ett nytt försök att fota i morgon igen.

WinterPrince
0

Dåså… jag ska testa ikväll att bara fästa selen på ett bra sätt. Vi hade en liten incident igår så nu får vi nog gå bakåt ett par steg igen innan det blir några skaklar ditsatta…