Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2036 ggr
[Potatisbulle]
0

Anmäla till djurskyddet?

Hej alla!

Vet snart inte vart jag ska ta vägen. Sak försöka sammanfatta mig kort:

Har min häst i ett stall hos en "travgubbe". Han har 7 hästar som han knappt tar hand om, och jag tycker så fruktansvärt synd om dom.

Har funderat att ringa till djurskyddet och anmäla honom, eller be att dom gör en kontroll. Grejen är bara att det har varit kontrollanter där flera gånger tidigare (senaste gången var för något år sen tror jag), och kontrollanterna verkar inte tycka att hästarna är misskötta!

Vill höra vad ni tycker, såhär har hästarna det iallafall:

* Får ingen hovvård (alla är oskodda med långa, spruckna, dåliga hovar)

* 5 st går ute dygnet runt året runt. Har ingen ligghall. Hagen är FULL med gödsel och lera (är nästan mer gödsel än lera), och dom har samma hage året runt.Det enda positiva med denna punkten är att hästarna har fri tillgång på grovfoder.

* Två hästar står inne på natten, i boxar UTAN strö. Dom står alltså rätt på betonggolvet. De har inget vatten i boxen, utan får dricka ur en hink på kvällen och på dagen dricker de i någon äcklig bäck i hagen.

* Ingen av hästarna blir ryktade/motionerade. Ägaren brukar aldrig "visitera" hästarna (alltså känna på hästarna och kontrollera dom osv).

* En av de fem hästarna som går ute hela tiden har varit sjuk i över ett år (hon har mystiska varbölder i svansen som är infekterade. Har skrivit en annan tråd om detta, "Varböder i svansen".)

Ja, det var detta jag kommer på just nu. Så, vad säger ni ? Ska hästarna verkligen behöva få ha det så här ?? :(

Vad ska jag göra? Hjälp mig

AnnaLundin
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Du kan ringa till djurskyddet och berätta det du vet, så är det upp till dem att ta ställning till om det är dålig hästhållning eller inte.

Man får vara anonym om man vill, kom i så fall ihåg att INTE presentera dig först. (man kan inte säga "hej jag heter kajsa och vill göra en anonym anmälan", för de måste notera att det är "kajsa" som har ringt om kajsa säger sitt namn)

Det som inte är tillåtet, av det du skriver, är att ha hästarna ute utan ligghall och det är väldigt tveksamt om man får ha dem helt utan strö på golvet inne i boxarna. Hovar behöver inte vara skodda, men de får inte vara förvuxna. Rykt och motion är inte nödvändigt, men hästarna behöver ju kollas så man vet att de är friska. Sen är det så att ett erfaret hästöga behöver ofta inte känna på hästen för att se om den är frisk och fri från svullnader eller skador, utan det går att se med blotta ögat.
Det låter inte bra med hästen som har bölder i svansen.
Att ha en bäck för dricksvatten kan vara okej om det är rinnande friskt vatten.

Rafflan
0

När min polle gick barfota sprack hans hovar och höll på, dem lyckades tyvärr aldrig bli bra nog så vi fick börja sko honom, men innan vi gav upp hade han väldigt fula/dåliga hovar, men inget som påverkade eller gjorde ont.

Sen på våren när snön smälter, marken bli mjuk, har man då dålig hage eller hage som har dåliga områden blir dessa oftats helt hemska, men det blir bättre på sommarn, hösten och vintern.

Strö ska dem ha, men enligt lag behöver han bara ge dem möjlighet att dricka vatten 2(?) gånger/dag. Dem behöver inte ha fri tillgång enligt lag.

Hästar behöver inte bli rycktade och igentligen inte motionerade heller, sånt är inget dem lider av, bara ibland tex om dem får problem vid fällnign osv så ska dem få hjälp annars kan man låta dem sköta sig själv ;)
Sen är jag tveksam hur du kan veta att han inte kollar igenom dem, du är väl inte där och kollar dygnet runt? ;)
Och när jag tar in många hästar klämmer jag inte alltid igenom dem, är dem rena kollar jag igenom dme emd blotta ögat och är dem smutsiga borstar jag dem, och kollar igenom dem då.

Den med bölden bör få vård, iaf bli kollad av veterinär.

Jag tycker helt klart du kan anmäla då det finns fler saker han kan förbättra, dock tror jag att var det så där när djurskyddet kollade hos honom senaste så är det nog inte någon direkt fara med hästarna, utan bara vi "normala" hästmänniskor som tycker det då vi vill att hästarna ju ska ha det så bra som möjligt ;)

Molla
0

Är du orolig över hästarnas hälsa tycker jag att du ska ringa till djurskyddet och berätta vad du vet så får de göra en bedömning. Då har du iaf gjort vad du kan!

Man måste ha ligghall till hästarna som går ute hela dygnet. Strö tror jag också är lag på. Säkert blir hagen utdömd om det är så mycket skit som de inte kan gå undan från. Är bäcken oren är den ju inte ok heller. Hovarna måste skötas. Ja, nog har du kött på benen för att ringa!

[Potatisbulle]
0

Tack för era svar!

Ang det där med ligghall så påpekades det för fem år sen att det måste finnas, och det har inte kommit någon ligghall under dessa fem år..

Hovarna är bedrövliga, jag tänker mest på att det blir fel benställning om hovarna är för långa men det kanske inte har något med saken att göra ?

Och till Rafflan; jag känner ägaren rätt väl, och tillbringar större delen av min vakna tid i stallet så jag är helt säker på att han inte tittar på hästarna och bryr sig om dom ;) Det märks rätt tydligt att han inte är så noga med dom, det säger han själv. Men nån måtta får det allt vara tycker jag.. Hästarna ser riktigt ruggiga ut =/ (inte för att det har med saken att göra men det förstärker allt :P )

Rafflan
0

#4 jo men gamla travare går ju ofta och skrotar, dock får dem ju inte missskötas för det, men dem tas ju sällan hand om på samma sätt som vanliga ridhästar ;)

Dock är det väl aldrig fel att anmäla för säkerhets skull ;)

Tusen
0

#5 Vilken fruktansvärd fördom du ger uttryck för. Skrikandes"gamla travare går ju ofta och skrotar", "dem tas ju sällan hand om på samma sätt som vanliga ridhästar".

Vad bygger du detta påstående på? Gamla hästar, över lag, går väl och "skrottar" i så fall, om du med det menar att de inte används.
Gamla travare tas väl om hand lika väl som ridhästar och om du menar att det är vanligt att travare missköts av amatörtränare så är du ute på väldigt hal is.

Caspianowner
0

Vad verkningen beträffar så måste den naturligtvis skötas. Det betyder inte att dem måste vara nyverkade jämt, man verkar ju inte för än det är dax eller hur.

En annan sak jag noterade var att de stod på betong, en kontrolant ska naturligtvis anmärka om det inte finns strö. Om dem sen inte borstas dagligen så är det ingenting som varken hästarna lider av eller någonting som någon kontrollant ska lägga sig i.

Betänk till exempel att, när du släpper ut en nyborstad och uppsnyggad häst är det ju ganska vanligt att den letar upp den skitigaste platsen i hagen och rullar sig. Det är ju således uppenbart att  hästarna och vi människor oftast ser lite olika på vissa saker.

Lag om ligghall åt utgångsdjur är ju någonting som vi människor har hittat på. Jag har aldrig fått någon känsla av att hästens intresse för ligghall är så stort. Hästen är ju dock ett djur som ursprungligen kommit till jorden för att vara röra sig fritt ute.

En häst som fått sätta vinterpäls har inte på någotvis sämre förutsättningar att klara kyla samt väder och vind än tex våra vilda djur. Vilket naturligtvis inte gäller för en hårdtränad tävlingshäst som dessutom inte fått sätta päls eller kanske tom är klippt.

Om vatten:  Får hästen tillgång till vatten 1-2 gr per dygn så är lagens krav uppfyllda. Om hästar dricker ur en bäck måste man försäkra sig om att vattnet inte är förorenat.

[Potatisbulle]
0

Tack för ditt svar! Ingen av dom har blivit verkad på flera år, jag har frågat ägaren varför och han svarar att dom är så knäppa så att det inte går Obestämd (dvs att det knappt går att hantera dom eftersom dom knappt har blivit hanterade någonting, som vildhästar är dom nästan när det gäller hantering, är man ute i hagen hos dom är dom lugna och mysiga).

Menar inte att man ska hålla hästen snygg hela tiden och borsta 7 hästar varje dag, men 5 av dessa sju hästar har GARANTERAT inte blivit borstade på flera år (förutom när jag gör det ibland, ägaren gör det aldirg). Svansarna är helt "igenväxta", de är som en stor klump ungefär. Tänkte att det lär vara svårt för dom på sommaren att vifta bort flugor?

Ang. det där med ligghall så kanske det ligger något i det du säger, men hästarna har ingen torr och ren plats att ligga på, och man ser OFTA att dom gärna lägger sig i maten istället.

Önskar att ni alla kunde få se hur det är på riktigt, är så svårt att få folk att förstå över internet Tungan ute

lisette
0

jag kan ju känna att om du är där så ofta som du säger så "bidrar" du till vanvården genom att inte anmäla det. är det så illa så måste du ju ta och anmäla det.

[Potatisbulle]
0

# ja jag får nog ta å göra det.. känns dock som att risken är stor att han fattar att det är jag som anmält, eftersom det bara är jag som är där och ser allt (plus att han vet att jag ogillar hur hans hästar har det) och då kan det ju bli lite pinsamt kanske :|

Linnea
0

Kan du inte flytta din häst då ifall han blir arg?

Skynda långsamt så går det fortare.

[Potatisbulle]
0

Grejen är att vi ska hyra ett hus av honom, som är på samma gård där stallet är, så jag vill helst inte flytta då :P

Rafflan
0

#6 detta baserar jag på kunskap och vad jag lärt mig, travsporten är en penga sport, avdanka gamla travare eller travare som springer dåligt är för en travgubbe inte värda lika mycket som en som kan tävla och springa in pengar. Detta betyder inte att hästarna misssköts, utan tränare kan ofta fortsätta ge hästen det den behöver för att leva och må bra, dock inte lika mycket som när hästen gick på banan.

Så om du tror trav ofta är nåt annat än en penga sport är du ute och cyklar.
Ponnytrav är för barn/yngre, därför är det sällan några pengar som styr där. Men när man börjar köra trav med häst börjar det bli annorlunda.

Och även proffstränare skulle kunna misssköta sina hästar, det är inte sånt som avgör om man sköter hästen bra eller dåligt :P

[Potatisbulle]
0

# 13

Du har rätt, travsporten är en pengasport. Visst, det finns dom som verkligen tycker om det för annat än pengar, men det finns också jävligt många som bara är ute efter att tjäna pengar. I "mitt" fall är det bara pengar som står i skallen hos travgubben som "missköter" sina hästar. Han har t.o.m tjatat på mig om att jag ska börja travträna mitt varmblod (numera ridtravare) för att tjäna pengar

Lorita
0

#7 mina hästar använder sin ligghall dagligen inte bara som skydd för vädret utan dom tivs att vara där.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

lisette
0

#13 men att missköta en häst som ska generera pengar är rent ut sagt skitdumt eftersom de då inte kommer att kunna gå ordentligt i loppen.

nej, jag tror inte det finns en enda proffstränare som missköter sina hästar så som TS skriver (sen är väl träningsmetoder en helt annan femma). snarare är det som du säger gamla travare som får råka illa ut.

[Potatisbulle]
0

# 16 De hästar som gubben i fråga har är 3-4 avelsston (varav 3 bara har gett 'dåliga' avkommor). Sen har han en valack som har tränats för trav tidigare men som blev "dum i huvet" så den bara går och dräller. Och dom två sista hästarna är båda födda -08 och det är tänkt att dom ska köras in och startas men jag tror inte det blir något med det eftersom travgubben verkar ha tappat intresset och engagemanget.. Så de flesta hästar som han 'missköter' är inte tänkta att han ska tjäna pengar på..

Han säger ofta att det bästa hade varit att göra sig av med dom (slakta) och ibland känns det nästan som att det hade varit det bästa för hästarna :(

Rafflan
0

#16 som jag skrev behanldar inte dessa avdanka travare som gått av travet eller går dåligt lika bra som dem som ska starta, dock ska dem inte misskötas för det ;)

Sen tror jag väl inte en titel avgör hur duktig man är med sina hästar, det är väl personen i sig, hur mycket dem har innanför pannbenet ;)

Caspianowner
0

Tycks som att han insett att hans intresse för häst har slocknat och själv insikt i att det bästa är att de får komma till slakt. Vad är det som då hindrar för att det inte blir ringt efter slaktbilen ? ?

AnnaBrandell
0

Har han pass på hästarna? Annars blir det ju bökigt att slakta dom…

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

lisette
0

#17 är mannen gammal? för ibland kan äldre ha lite svårt att se vad som är bäst för alla.

#18 titeln avgör till en stor del faktiskt. en proffstränare kan ALDRIG fortsätta vara en proffstränare om han börjar missköta sina djur. börjar hästen gå dåligt så är risken att tränaren börjar förlora sina kunder (dvs hästägarna). trots allt så handlar travsporten om pengar, både för hästägarna och tränaren.

jag tror dock det är större risk att en travamatör börjar missköta sina hästar då de många gånger har hästarna på egna gårdar (medan många proffstränare har stall på banorna, plus egna gårdar). hästarna ses inte lika ofta av utomstående som de proffstränade hästarna gör.

Tusen
0

De flesta travare, som inte blir sålda som ridhästar efter avslutat travkarriär, slaktas ändå. Vilket är bra tycker jag. Då slipper vi sådana här "fall".

[Potatisbulle]
0

# 19 Jag vet inte varför han aldrig kommer till skott med att ta bort hästarna, han är väl på nåt sätt fäst vid dom :S och sen tycker väl kanske att de lika gärna kan gå och drälla runt i hagen, det kostar honom ju inget större eftersom de går på lösdrift året runt. Han kör bara in en rundbal när den andra balen är slut, det är väl det enda han gör som har med hästarna att göra.

Äh jag vet inte, han är allmänt sega när det gäller allting tycker jag, han får aldrig tummen ur röven och tar tag i det som han pratar på :P

#20 Japp han har pass på alla hästar

# 21 Han är lite drygt 60 år.. Han börjar väl inse att han har blivit lite äldre, och att han inte orkar med riktigt på samma sätt längre, fast ändå tror han att ska köra in unghästarna och ta fler föl och fortsätta med allt, men precis som med allt annat så "förfaller" det bara.

Sen har han alltid hållt på med trav, likaså hans förfäder, så det är väl en "familjegrej" som han inte vill släppa heller..

Han går nog under titeln amatörtränare.. Hans senaste tävling var 1996 (!) har jag för mig att han berättade.. Men han har tränat vissa av sina hästar fram tills för något år sen, men alltså inte startat dom.
Så han är verkligen inte aktiv inom travet !

Tusen
0

Lite OT i detta fall men kan berätta att skillnaden mellan att vara amatörtränare och proffstränare inte har med hur många lopp man kör per år. Det som skiljer är att man som proffs gått en proffstränarutbildning, vilket gör att man får träna andras hästar förrutom sina egna. Är man amatörtränare får man enbart träna egenägda hästar. (del-ägda eller ägda av nära familjemedlemmar räknas också som egenägda).Flört