Hur skor ni?
Ja en kul grej att veta bara..=)
hur skor ni er/a häst/ar?
runt om?
barfota?
specialskor?
ja hur har ni era hästars fötter helt enkelt:D kul att veta hur andra gör:P
själv så skodde jag bara fram i går då jag fortfarande är under igångsättning efter skada å ska enbart rida på halvmjukt underlag.. annars är de rundskoning.. i vinter har han stått barfota..

Barfota runtom på alla fyra hästarna 

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min ponny är barfota nu men skoddes runt om med specialskor fram för snabbare överrullning.
Ungponnyn går barfota, men ridhästen skos runt om. Han har gått barfota i vinter eftersom vi inte har kunnat rida, men nu när vi kommer igång märks det att han är lite öm.

Skor runt om på ridhästen med vanliga skor. (Vintertid snösulor & 4 broddd/sko). Sällskapshästen & åringen är barfota. Var 6 vecka blir deras hovar verkade/skodda.
Skor på sommaren och barfota på vintern.
lurvponnyn.vimeddjur.se

Brimad går skodd runt om året runt.
Japp går barfota sedan några år tillbaka då han blev pensionär.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Skodd fram eftersom han annars blir öm. Hade velat ha skor runt om egentligen men det är för riskabelt enligt mig eftersom han inte går ensam ute i hagen.
Barfota runt om på min ridhäst. Dock har jag boots till henne som jag använder vid vissa tillfällen.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Skor runt om och mini broddar bak.
Han sliter skor något otroligt, kan inte ha honom barfota eftersom han i så fall slitit ner hoven istället :3 Har små fasta minibrodd ('asfaltsbrodd') bak för att minska hans överdrivna glidmoment i just bakbenen och spara lite på leder och ligament. Stoppar naturligtvis inte helt men minskar det lite för att ge ett naturligare rörelsemönster.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Unghästarna går barfota tills de är inridna, sen skos de runt om och förblir så.
Skodd runt om :)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Skodd runt om, 10:or fram och 8:or bak.
Givetvis fyrbroddada på vintertid.
kissmekate.blogg.se
Inte jag som skor, hovslagaren gör det.. :)
Men min häst han fyra skor på sig, när han inte tappat någon då. Fyra broddar i varje sko och snösulor på vintern. Broddar aldrig i och ur, han har alltid broddar i skorna alltså. Stor risk att halka i hagen med skor utan broddar.
Han har helt vanliga ridhästskor, storlek tre fram och bak, men nästa skoning ska han gå upp till fyror fram och kanske även bak beroende på hur mycket de växt. Varit lite trångskodd innan han kom till mig, men nu har fötterna börjat växa till sig igen.
Får se om han slipper skorna framöver..
Barfota och hoppas ha honom så in i det längsta, fast jag vet att jag måste sko honom om vi ska tävla i körning…
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#14 Varför det?
Medarbetare på westernridning.ifokus
#15: Står i TR att man måste ha det i maratondelen har jag för mig.

Mina två hästar går barfota:)
Sylgja går barfota än, efter att ha gått med föl. Men hon har börjat sättas igång och ska få skor runt om bara tiden finns.
Gaefa är ju bara ett år och går barfota.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#15, Precis som #16 säger så måste man ha skor runt om för att få tävla i maraton.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Alla våra hästar är barfota, såsom unghästar, pensionärer och rid/kör hästar 
Carpe diem!

Alla 3 är barfota, tycker att dom fått mycket bättre balans och är mycket säkrare på "foten" framför allt märks det på vinter då det är snöigt/isigt!
skor runt om, på vintern har han sk guldskor(skor med fast brodd) annars har han öppentå/bakoframvända skor fram coh holländska travskor bak:)
Jag har oftast barfota runtom med undantag för vintrar då det är blankis från stalldörren och ut, eller om jag rider hästen så pass mycket att hovarna slits ner för mycket (rider mest på grusvägar och lite asfalt). Har dock ingen nu i.af som behöver skor av totalt 4 ridponyer. Endast en med skor och sula då hon haft fång och ömmar/får känningar för minsta sten anars (alltså lite större vassa som på grusvägar)
Jag använder mig alltid av "travskor" som är både lätta och framför allt tunna. Ju närmare marken och ju mer stimulans strålen/sulan får ju bättre är det ju. Och att skon sitter onödigt långt innanför hoven gör ju inget annat än att det blir svårare att pilla bort grus, och det är ju otroligt viktigt när man skor så de inte få inflamation i hoven (eller att skon lossnar).
Är skorna inte lika breda och tjocka så blir det ju lättare med = mindre förslitning på leder. Så det är ju bara bra!
På vintern har jag alltid 4 (eller 6 om det är tillräckligt stora hovar) brodd på (dygnet runt) då de oftast är blankis även i hagarna om det är det på andra ställen. Snösula åker också på för den delen så det inte blir pärlor. Vi har dock ganska så få hästar och som är väldigt "tighta" så behöver inte fundera över sparkrisken i hagen med brodd.
Hakuna matata!
#23 slits inte dom tunna skorna väldigt fort då?..
#24 De brukar hålla två skoningar på sommaren och tre på vintern (8-10 veckor mellan skoningar).
Hakuna matata!
#25 okej.. för tänkte bara:-P för min häst sliter skor rätt mycket..
nån som vet vad de kan bero på att han sliter skor så fort?

#26 Beror vell på underlag och om din häst sliter snett eller inte :)
#26 Har man problem med att de nöter tån väldigt mycket så kan man köpa skor som är förstärkta. Men det är troligen något i rörelsemönstret som behöver avhjälpas (verka hästen lite annorlunda), för anledningen brukar ju då vara att de nöter ner tån alldeles för mycket och behöver skor.
Våra skor nöts lika mycket över allt, liiite mer i fram givetvis, men inte mycket.
Hakuna matata!
har travskor runt om… Släta skor fram, Grepp skor bak
okej de är mest tån på framhovarna som slits.. hovis har slängt på lite tjockare skor ett par gånger å då klrar han sig men ändå:P