Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2142 ggr
Rafflan
0

Tips? står ej still när man sadla`r

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min polle står inte still vid sadling, tips?

När hans sadel ligger rätt och jag tar gjorden för att spänna den går han framåt, bakåt eller i sidled så sadeln hamnar fel så jag måste lägga om den.
Han tjänar ju inget på detta, bara jag som måste lägga om sadeln typ 7 gånger innan det blir rätt.

Tips hur man ska göra?

Att göra stegvis och vänta funkar inte för vid olika punkter tex när jag ska ta gjorden, när jag ska föra upp den eller när jag ska spänna den börjar han, så finns inget mönster. Han är lugn innan jag börjar spänna. När jag väl fått på gjorde på första hålet står han still medans jag spänner resten.

Gronstedt
0

Att övertala hästen att stå stilla utan att binda upp den är ett långsiktigt arbete. Tjata, tjata, tjata om att han SKA så stilla. Stoppa honom varje gång har flyttar tyngden på hovarna. NEJ! STILLA ska du stå! Såja, duktig häst! NEJ! STILLA NU! Bra! 

Det kan ta lång, lång tid, men med förtroende- och lydnadsträning så går det. Min pålle och jag har diskuterat det där i typ 20 månader och vi börjar bli eniga om att man kan stå stilla för det mesta, utom när man blir borstad i armhålorna Flört. Men fortfarande måste jag ofta, ofta säga till när hon är på gång att vanka iväg och ibland händer det fortfarande att hon går ett varv i boxen innan hon står stilla igen och jag kan fortsätta.

Och förstås, kolla att sadeln ligger perfekt så han inte har anledning klaga!

Rafflan
0

#1 han är uppbinden :P
Men han kan fortfarande går ca 3 steg fram :P

Han reagerar inte när man lägger på sadeln, eller när man spänner dem andra hållen på gjorden, eller när jag sitter upp, och även tryckt och se om man hittat nåt men allt har vart lungt så tror inte det är sadeln som är problemet.

Dock har han börjat nyligen med detta problem, förut gick det okey bra att sadla, han har även börjat krångla med att kratsa hoven och att flytta sig när jag ber om det

Gronstedt
0

Då kan det vara att han testar dig, alltså testar om han verkligen behöver lyda eller om han kan strunta i dig och slippa bry sig.

Rafflan
0

#3 tips?

Lorita
0

Börja med att bara lägga på Vojlocken, gör detta gång på gång och beröm när hästen står still. Sen när hästen kan det så spänn en vanlig elastisk jord och beröm. Gör det så många gånger så hästen blir riktigt avtrubbad och van.

Sen är det dags för sadel, lägga på först sadeln gång på gång utan tillbehör och sen så småningom med mer och mer saker på sadeln och gå inte vidare fören hästen står still vid tidigare moment. När du sen ska spänna sadel gjorden så spänn den löst och bara lite i taget. Många gör felet att dra åt allt vad dom kan med en gång vilket inte alls är trevligt för hästen utan den vill komma undan.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Rafflan
0

#5 när jag lägger på sadeln står han still, när jag fixar allt rätt står han still när jag tagit gjorden börjar han "dansa" :P

Jag drar till första håler på vänster sida, sen drar jag 1 hål i taget först på höger sida och sen på vänster tills jag fått det rätt.

Rafflan
0

*dubbelt*

WinterPrince
0

Jag hade nog hållt i gjorden (och en hand på sadeln så den inte glider av) tills han tröttnat och slutar dansa…

Rafflan
0

#8 men då måste jag lägga om sadeln, så om han börjar dansa igen ska jag fortsätta att hålla på så tills han står still helt enkelt? :)

Gronstedt
0

Du måste tala om för honom när han gör fel, inte bara när han gör rätt. Om du inte säger till när han gör fel så belönar du det oönskade beteendet genom att han slipper bry sig om dig. Var alltid noga med att han måste flytta sig för dig, han måste stå stilla tills du säger att han får röra sig. Allt annat är fel och då bannar du honom. Och så förstås beröm när det blir rätt. Men om du bara står och väntar får han aldrig veta att du inte gillar det han gör.

Den som lyssnar utanför vår box skulle får höra en låååång monolog: "Bra tös! NEJ, stilla nu! Du borde inte sätta lera i armhålorna om du inte vill bli borstad … Så fåntratt, du överlevde det med. Sssch, vännen, stilla! Så, duktig tjej, så ska det vara … AHAHA, stopp och belägg! Bra, ät i stället, tramspotta …" Beröm, lugnande och "åthutningar" om vartannat, så fort jag ser på spänningen i hennes kropp att hon är "på gång" att vanka iväg - alltså till och med innan hon faktiskt gjort någonting.

Så lugnt som jag beskriver det här har det inte alltid varit. I början var det rent farligt att ha henne lös i boxen och jag binder fortfarande upp henne när hon är ensam i stallet, annars skulle risken för personskada vara för stor.

Rafflan
0

#10 jag brukar stampa till i golvet och ryta till åt honom, men då blir han lite nervös och spänd, står dock still, sen väntar jag tills han är avslappnade, provar igen, funkar inte, daskar till han på bogen, provar igen, icke, haha så därför jag börjar bli fundersam på hur jag ska få honom att bara va still då det känns som jag provat det jag kan komma på :P

Min polle är dock inte farlig för mig eller så, han är mest envis och bråkig XP

anyberg
0

#10 hur vet hon vad som är beröm och vad som är åthutningar? Om det sker om vartannat menar jag? Hon kanske har svårt att förstå skillnaden? Om ni nu har diskuterat det i 20 månader tänkte jag…

Lorita
0

Åthuting hjälper inte i detta fall, det är att belöna rätt när hästen gör rätt som är den ända vägen.

Gronstedt
0

#12: Tonfall och kroppsspråk.

Att det tagit så lång tid och fortfarande inte fungerar perfekt kanske andra skulle se som ett misslyckande, men det gör inte jag. Det är något i henne, någon erfarenhet eller något annat, som gör att hon blir orolig och känner sig trängd och "måste" vanka runt för att stilla sin oro. Jag skulle inte vilja tvinga henne att stå stilla med rep eller genom att ryta och skrika och bråka så att hon blev rädd och inte vågade vanka. Jag vill att hon ska stå stilla och avspänd för att hon inte känner någon oro. Dit har vi inte nått än, men vi har nått en lång bit på väg.

Jag har valt vägen att göra tydligt vad jag VILL att hon ska göra men acceptera när oron i henne blir så stor att hon "måste" röra på sig. Fortfarande händer det att hon går iväg och går ett varv i boxen utan att jag kan hindra henne. Då låter jag henne göra det och väntar bara tills hon kommer tillbaka till utgångspunkten, och så fortsätter vi som förut, utan att låtsas om utflykten.

Efter dessa 20 månader är hon väldigt lyhörd för röst och kommandoord och gester. Jag behöver inte kommendera "Back" och trycka på hennes bringa, jag kan bara säga "Backa lite, vännen." med normalt tonfall eller säga "Men hur kan dina hovar vara ute i gången?" och göra en "backagest". Det ser ut som om hon "förstår allt jag säger", men det är förstås inte så. Vi har helt enkelt arbetat in vissa signalord och gester så att hon förstår dem även om de ges på ett otydlig, inlindat sätt.

"Farlig" är hon inte i bemärkelsen aggressiv eller hotfull - hon är det snällaste som finns. Hon är bara dj*velstor när hon travar runt i boxen och häver sig mot väggen för att få upp huvudet över kanten. När hon blir riktigt spänd och uppjagad litar jag inte på att hon verkligen kommer ihåg att där finns en liten människa man måste akta så den inte blir klämd mot väggen.

#11: Så har jag också gjort, många, många gånger, plus förstås beröm och vänliga ord och smekningar när hon gjort rätt och stått stilla. Kanske en paus i borstandet för bara gosning, samtidigt som jag pratat med henne och upprepat ordet "STILLA" många gånger i meningarna, bara för att nöta in vad ordet betyder. Numera räcker det med ett lite skarpare tonfall (alltså LITE skarpare, inga rytanden längre) eller att jag lägger handen mot bogen/halsen och "håller emot" när hon vill vanka iväg, eller backar henne tillbaka till utgångsläget om hon redan hunnit börja röra sig.

Ineffektivt? Javisst, jämfört med ett grimskaft. Men i längden bättre för vår totala relation.

anyberg
0

#14 du kanske ska testa att prata mindre och bara använda två-tre ord som du vill använda som kommando-ord (backa, stilla osv). Hon kanske uppfattar allt du säger som "radiobrus" och att det bara är vissa gånger som hon lyckas luska ut vad du vill. Bara en tanke.

Du kanske inte är så tydlig som du tror i hennes öron?

Sen förstår jag att du tycker det är mysigt att småprata, det är mänskligt men inte särskilt "hästigt" :)

Lorita
0

vad som händer när man "fyar" en häst som flyttar på sig oönskat är att den flyttar sig mer, då förstärker man hästens felaktiga betende.

Sadlar man bara utan att bry sig och när hästen står still berömmer man då förstärker man rätt betende. Så enkelt är det, du kan inte med rösten få en häst som rör sig mot din vilja att stå still.

Gronstedt
0

#15: Jag vet att det inte är hästigt utan mänskligt och jag håller tillräcklig variation i tonfall och kroppsspråk för att det som behövs ska gå fram, så det är ingen risk för "radiobrus". Däremot fungerar det utmärkt för att lära henne att reagera på språkljud mer än på tonfall, så att jag kan "styra" henne med samtalston, inte med kommandorop.

#16: Det där gäller bara om du följer efter hästen i rörelsen och jagar den längre bort från dig, vilket naturligtvis inte är särskilt smart. Möt hästens rörelse i stället! Och visst kan man lära en häst att göra halt för ett röstkommando. Om du gör halt i en paddock eller i boxen spelar ingen roll. Ett "prrr" för "Stopp!" funkar precis lika bra och betyder precis samma sak för en häst som backar undan för sadeln som när man vill att hästen ska stanna under longering och om det får hästen att flytta sig mer så har man ett allvarligt kommunikationsproblem …

Det kan också vara bra att ha ett kommando för "stanna" och ett annat för "börja inte röra dig".

WinterPrince
0

#9… jag hade nog spänt sadelgjorden ändå, (men absolut inte suttit upp i sadeln), antingen låtit honom stå med den på en stund eller gått ett varv på stallplan för att sen ta av den igen.

Vilket beror på varför hästen trampar runt. Är den exalterad och vill ut och rida så ta en tur ute för att förmedla att: står du still så får du göra det du vill.

Känner den sig obekväm i situationen hade jag låtit den stå kvar med sadeln en stund för att säga: Står du still så slipper du det obehagliga (när du drar sadelgjorden). Är hästen trygg själv så kan man gå och göra något annat under tiden, medan en häst som har dig som trygghet skulle jag stå kvar och klappar i pannan/gosa med.

Jag tycker det har funkat med min häst (om andra saker), men det gäller att man är konsekvent.

Rafflan
0

#18 han verkar göra det för att stressa mig, han vill ut snabbt liksom ;)

När jag väl fått på sadeln på första håller är han lugn när jag ska spänna resten, det är just första hållet han börjar stampa runt och krångla :P

WinterPrince
0

Då borde det hjälpa att han får gå ut när han står still. Försök spänna åt resten fort så han verkligen kopplar att det är still han ska stå för att få komma ut och iväg. Det kan ta ett tag, men så småningom borde han inse att ju fortare jag står still desto fortare får han komma iväg. Detta är ju något du kan träna flera gånger på ett tillfälle.

Rafflan
0

#20 när jag fått på första hållet på gjorden uppför han sig perfekt, står stilla och jag kan krångla bäst jag vill utan problem, han är riktigt perfekt just då, bara första hållet som är ett h*lvete :P

AnnaBrandell
0

#19 Har du hästen fastsatt mitt på gången i två linor eller bara uppbunden mot en vägg?

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

Rafflan
0

#22 2 linor, en på varje sida som på en normal uppbindningsplats, annars kan han börja vandra runt :P

WinterPrince
0

#21. Det är ju jättebra, men jag tror att man måste ut ganska fort för att han ska koppla ihop stillaståendet med något bra (att få gå ut). Väntar du tills efter du har tränsat, tagit på hjälmen mm mm så har han glömt bort det redan.

Rafflan
0

#24 ja men har han stått still hela tiden när jag spänner dem återstående hålen, tar på mig hjälmen och tränsar och sen går är det ju beröm just för att han har stått still, om man ska se det så ;)

WinterPrince
0

Jag förstår hur du tänker, och jag försöker inte motarbeta dig utan tänker bara utefter mina erfarenheter av hästar.

Har jobbat mycket med ohanterade föl (utomlands). Så fort vi uppnått målet för omgången gick vi genast och hämtade mamma häst. Från att fölet varit duktig till att mamman kom fick ingen röra den utan den skulle koppla ihop att: - är jag duktig så får jag gå tillbaka till mamma.

I ditt fall är ju inte problemet att han inte står still alls utan just i ett speciellt ögonblick. Då är det viktigt att det är just det ögonblicket han kopplar ihop med belöningen.

AnnaBrandell
0

Om du är tillräckligt lång, backa hästen så han står ganska långt bak i linorna. Sen håller du bara en hand i linan på din sida medan du böjer dig ner för att ta gjorden…. när han försöker gå framåt håller du bara emot. snart lär han sig att det inte ger något att försöka gå fram och tillbaks eftersom han i det läget inte kommer någonstans…

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

Rafflan
0

#26 okey, då fattar jag hur du menar :)

#27 riktigt smart idee, det kan nog funka :D

AnnaBrandell
0

#28 har haft en del sådana hästar på jobbet och dom lär sig ganska fort att de inte kommer någonstans.