Undersökning: Mockning
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur mockar ni (kortfattat, ex. tar pluttar och kiss fyller ev. på nytt strö om det behövs osv.)?
Ungefär hur länge mockar ni?
Vad anvädner ni för strö?

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Jag har veckobädd till min. Dvs jag plockar ut bajset och lägger in strö vid behov under veckan. Sen mockar jag ut allt på helgen.
På vardagar tar det max 10min och på helgen blir det väl kanske en halvtimme.
Vi har spån.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Mockar ut både kiss och bajs varje dag.
Tar ungefär 45-60min till våra 7 hästar.
De står på spån och lägger in en bal i veckan ungefär
( kan tillägga att de är väldigt renliga med samma toalettställe jämnt)
Har bädd så tar ut bajset och det svampiga kisset.
Tar väll 10-15 min att mocka, eller egentligen fortare men tycker det är skönt att mocka för då får man en ''lugn stund''
Och har torv som strö :)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Jag har ingen egen häst, men mockar på jobb. De dagar som jag har mocking (mån,ons,fre) är dagar då hästarna går på ridskola. Då mockar jag bara ut bajshögarna och om det är väldigt kissigt och blött tar jag det. Strör sällan. Vi har både spån och halmhästar. Har just nu 11 boxar att mocka och det tar ca 20 minuter sammanlagt.
Hästarna får ordentligt mockat och strött de andra dagarna i veckan av sina "andelar".
tar ut allt kiss och bajs varje dag. kan ta mellan 2 och 15 minuter i Wilmas box beroende på hur mycet hon rört sig under natten, hur länge hon stått inne och värst blir det om hon inte får komma ut bland de första i hagen då hon blir otålig och börjar "gräva" med framhovarna. hon gräver då runt all skit så det blir en homla röra.
hon står på halmpellets
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Jag mockar ut kiss och alla bajshögar och pluttar varje dag. Fyller på spån när jag tycker att det behövs och det blir max en bale spån om veckan.
Detta tar ca 20-40min numera för EN d-ponnybox ;)
Jag har somsagt spån(kutterspån).
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Jag tar ut all skit å kiss.. fyller på spån 1-2 ggr i veckan.. = en hel kloss spån/vecka ibland delar jag den på hälften å fylle rpå två gånger..kutterspån
de tar ca 10 minuter att mocka hans box utan att behöva stressa,då den är väldigt lättmockad:P
Tar ut skiten och kisset som syns i boxen, fyller på vid behov. Har torv och spån som strö! Detta tar väl ca 10 - 15 min.
Kan hända att kissbädden blir äcklig så då får jag mocka ut den och börja om på ny bädd..
#4 Wow du lägger alltså enbart 1-2 min på varje box, inklusive förflyttning mellan boxarna? Det är snabbt jobbat.
När jag hade häst på box så mockade jag 3 boxar varje dag. Det tog sammanlagt 40 min inkl. 2 tömningar av kärran. Älskar att stå och mocka så jag hade aldrig bråttom när jag gjorde det. Vi mockade ut allt bajs och allt som var blött/svampigt varje dag. Strödde på nytt 1-2 gånger/vecka, efter behov. Vi strödde ingenting i det hörn av boxarna där hästarna bajsade, det gjorde att det var smidigt att mocka ut bajset.
Idag går hästarna på lösdrift. Ligghallen mockar jag när jag går förbi. Har grimmorna hängandes där så när jag ska ta ut en häst så vrider jag först på huvudet och kollar, är det bajs där så tar jag grepen och fixar det. Det handlar ju bara om en hög i veckan ungefär. Därremot utanför lösdriften och runt balen, där hamnar en hel del skit. Där tar vi på helgen och mockar, då lägger vi 30-60 min på mockning och oftast hjälps jag och kompisen, som har andra hästen, åt så det blir en trevlig social stund.
Medarbetare på westernridning.ifokus
har halm som strö och mockar ut allt smutsigt och fyller på vid behov. Brukar oftast fylla på rätt mycket på en gång och sedan låta det bli mindre och mindre tills jag nästan kan ta ut allt och sedan fylla på massor igen. ungefär var fjärde dag brukar det bli. Tar väl ca 3 minuter för mig att mocka en box :)

Jag har halm, mockar ut allt det smutsiga varje dag. i första stallet så gick det på 10-15 minuter att mocka i nuvarande stall så står de inne mera så det tar ca en timma för mockning, strö, och foderpåsar och hinkar. Har en lättmockad häst, högarna hamnar i ett område och det blöta i mitten.
Permanentbäddar med halm. Gör helt rent i boxarna två ggr/året eller mer sällan beroende på häst och "grisighetsfaktor" (får inte bli för höga).
Tar bara ut bajset, tar endel kiss nån gång i veckan när jag kjänner att jag har tid och om de skulle råkat riva upp lite från botten om de levt om av någon anledning.
Har 6 ponnyer vilket tar ca 30 min att mocka, stöja och fulla på med vattenn/hö (bär dock in en mängd hö/halm på en gång 1-2 ggr/veckan så det alltid finns i stakllet).
Hakuna matata!

Tar c:a 20 min att mocka till Japp och Brimad, och då tar jag ut all skit och kiss. Går åt 1 bal spån till Brimad och ½ bal spån till Japp/vecka.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#9, som sagt är det bara bajshögarna i princip som jag tar ut, och sen rättar till underlaget jämnt, och de flesta har max två-tre högar. Jag kanske tog i underkant, för det tar mig nog tre minuter per box med förflyttning.
Nu har jag ju gjort det i tre år så jag vet ju precis vilka hästar som lägger högarna var. I början tog det nog fem minuter per box.
Fick jobba extra en dag och mocka ordentligt till 7 hästar, och då tog mockningen nog 15 minuter per box. Så det skiljer ju en hel del på riktig mockning och den mockningen jag gör vanligtvis.

har torv och plockar enbart ut skitarna. det tar max 3 minuter per box. ena hästen skiter på två ställen i boxen (och gärna upp på väggarna dessutom), andra hästen sprider ut det mer, men det är lätt att hitta dem ändå. strör med nytt om det behövs, vilket är sällan.
tömmer bädden en gång om året.
för mig tar det ungefär 5 minuter/box lite mer ibland ca 30 minuter att mocka hela stallet under vintern då vi bara har 5 hemma på sommaren tar det längre tid då det är 10 hästar, jag tar ut allt bajs o kiss om det är lite spån tömmer jag hela boxen eller bara fyller på nytt beroende på hur skitigt det är.
Jag är riktigt petig och allt kiss plus bajs ska ut varje dag (såklart). Han står på kutterspån och en annan variant av spån, två kärror med nytt spån i veckan ungefär tar han. Han har sina toaställen så det tar ca 10 min.
#16 lägger till lite ;)
på vintern står dom på vanligt spån och på sommaren så stor dom på en slags torv.
Hos Grodan mockar jag endast ut bajset, hon står på spån & så har ägarna strött ut något pellets liknande där hon kissar. Det blir till ''pulver'' & töms ut en gång i vekan undgefär eller när jag känner att det behövs :)
jag har bädd till min så är noga med att få ut det mesta av bajset, och det översta lagret kiss, sen fyller jag på med nytt strö, min står på spån! fyller på kanske 1 gång i veckan :D gör ordetlig utmockning kasnke en gång i månaden beroende på hur grisigt det har blivit ;D
ponnyn har spån i sin box… och jag tar ut all kiss och bajs.. mockningen tar lite olika lång tid.. men jag är väldigt noga :)

många kommer säkert reagera på detta nu, men ofta mockar jag bara varannan dag. japp, ni läste rätt. han står på sågspån.
min häst lägger 2-3 bajshögar varje natt, alltid inne i det högra hörnet och resten av boxen är helt ren. jag behöver alltså inte mocka varje dag. sen är det så att jag har drygt 1 mil till stallet och helinackorderat så jag åker inte dit om jag inte ska rida, bara för att plocka ut 2 bajshögar som inte ens ligger i vägen. den tiden och de bensinpengarna lägger jag hellre på annat.
kissar gör han också alltid på samma ställe, dock åt vänster istället. tar ut kisset vid behov, dvs om det är synligt kiss om jag skrapar bort de översta 5 cm med spån. till ytan kommer det aldrig då jag har väldigt mycket strö (pga att han lätt får liggsår).
låter som en sluskbox men jag är känd för att ha väldigt rent hos honom, och mycket är såklart hans egen förtjänst. när jag inte har mockat på 2 dagar så är det inte ens ½ kärra att mocka ut. drömhäst :)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#22 tycker inte det är konstigt, med min d-ponny kunde jag låta det vara en dag om jag absolut inte hann eftersom hon bajsade i en rad ängst med vägen längst bak i boxen där hon ändå aldrig stod. Dock hände det bara totalt två gånger under våra 2 år, men det gick ju ändå. Man gör väl det som känns bäst för sig och hästen!
Min nya häst har en förmåga att sprätta upp typ halva boxen längs väggarna och bajset kan vara lite varstans så de e bara att stå tills det är platt igen!
Jag har en ganska tjock bädd nu så jag kommer inte behöva nytt spån på ett tag, jag lägger in vid behov helt enkelt.
Jag brukar oftast stå i en 20 minuter för jag tycker det är avkopplande att mocka medans jag lyssnar på musik och tänker på lite allt möjligt som berör mig just nu. Jag slutar skolan så tidigt så jag har i stort sett aldrig bråttom

#22 är det bara en renlig häst så. och det verkar ju din vara. =)
Jag mockar ur all skit och allt blött, har "halvbädd". Torvmix som strö, förutom i en box där det är papper, och strö fylls på efter behov. Är olika hur lång tid det tar, dels beroende på hur många boxar som ska mockas (har några hästar permanent på stall, de flesta går på lösdrift men står inne under natten om de ridits svettiga på kvällen). Men runt 1-1,5 h brukar det väl ta oftast (inklusive att fylla vattenhinkar och sopa). Just nu har jag som minst åtta boxar att mocka varje dag.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

För mig tar det ca 10 min för mina två boxar och då tar jag bara ut bajset eftersom dom har bädd (på höst/vinter/vår) jag använder spån och torv som fylls på vid behov :)
För mig tar det ungefär 10min per box, förutom Bosses som kan ta ungefär 30min (Man får praktiskt taget ta ut allt innehåll!).
Vi har halm, så lägger väl in en bal vid behov. Det är 5 boxar som mockas men jag brukar inte göra det själv så ofta :)
Jag tar då det synliga och sen brukar jag "gräva" lite med grepen.
Har spån, två hästar och gärna mycket spån i boxen. Min ena häst har sina ställen så hans box tar väl en minut att mocka. Den andra däremot sprider ut bajset så mycket som möjligt.. Så det kan ta upp till 10 minuter att mocka hans box.
Tar bort allt blött och skit. :)
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"