Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 3916 ggr
examynia
0

alternativ till gurkmeja?

jag köpte gurkmeja till min häst då han haft å har problem med en led..

men han vägrar äta de.. blandar det med betfor.. men han äter inte upp de.

finns de något mer jag kan blanda i så de itne smakar så mycket gurkmeja? kan dom äta lite sirap tex?

annars så undrar jag vad de finns för alternativ till gurkmeja? något som har ungefär samma effekt..? fast som kanske inte smakar lika illa…? å var kan jag i såfall få tag på de?

de knäpper i hans leder så nåt som förebygger de å nåt som kanske hjälper en gammal knäinflammation..

hjälp..!

Klasselover
0

Nypon är ju bra mot lederna, gav det till min häst under hans kotledsinflammation och han blev märkbart bättre. Ska snart börja med det igen i förebyggande syfte.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

viktoria91
0

http://www.hippovitae.se/?artnr=30015&gclid=CJ24srWF5KcCFQGGDgodDHMs-A

Detta funkade jättebra på min ponny och hjälpte henne att bli fri från glidledsinflamationer.

examynia
0

#1 vart får du tag på de? är de dyrt?..

#2 oj de va jätte dyrt de där ju:-O

viktoria91
0

#4 Men värd sin vikt i guld. =D Jag vill ha det bästa till min ponny och då får det kosta helt enkelt.

examynia
0

men hur är de med sirap? kan man blanda ner lite sött i betforen tillsammans med gurkmejan så de itne smakar så "starkt" eller finns de nåt annar sött som man kan blanda i?

Tappsveden
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Antingen nypon eller så gör du ett uppehåll med gurkmejan, kan vara så att kroppen fått tillräckligt av den så att hästen slutar äta de. Testa med uppehåll på 6 veckor och sen ge igen.

viktoria91
0

#5 Melass är billigare. ;)

examynia
0

#6 han har inte ätit de nån gång alls.. han åt de inte första gången å inte andra gången jag försökte heller.. kanske får dra ner på dosen lite å se om han äter då.. kanske så att han vänjer sig med de å inte bryr sig så mycket till slut..

#7 okej.. men vad är de exakt då? är de sötare än betfor eller? (har inte så stor koll på olika foder osv)

Cilla89a
0

Chondrogen har jag hört ska göra underverk :) Men smakar det så kostar det ;)
http://www.evavet.se/underdokument/chondrogen_eq.html

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Klasselover
0

Nypon är inte speciellt dyrt, ger ca 200kr/ 1.5kg, och de ska ha ca 2 mask per dag. du kan köpa det här; http://www.mamut.net/equiterapi/shop/

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

examynia
0

#10 nä de va ju inte dyrt, men är de skalen då du ger?

Klasselover
0

Precis, nyponskal.

Klasselover
0

Precis, nyponskal.

Rita-S
0

Man kan då göra egen nypon med, ut och plocka nypon, dela dom i halvor och ta bort frön, tvätta och sen torka på stekplatta i ugnen vid typ 50 grader eller så till dom är torra. Man kan även soltorka dom om man har plats att göra det, blir bästa smaken och resultatet av det då.

Visst blir det lite insats för att göra eget, men har man mycket nyponbusker i området som växer villt, eller någon granne som har nyponhäck och låter en lensa den för nypon så släpper man kostnaden.
Och man kan använda nypon i matlagningen själv med, det smakar gott i gryter med nypon i, samt att nypon är en naturlig källa för oss rik på beta-Karoten, Vitamin A, B1, 2 och 3, C, finns även bra med mineraler som fosfor, järn, kalcium, magnesium, zink och selen :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

viktoria91
0

#14 Ofta är det specialodlade nypon med högre värden av dem bra effekterna.

examynia
0

#12 okej kanske ska testa de då å se om han äter:P

Rita-S
0

#15 jopp det brukar vara så, egengjord kan man belaga sig på att ge något mer av det för att få lika mycket, men det fungerar bra med nypon med. Jag funderar ge nypon till min häst iaf på vinterhalvåret för att hjälpa immunförsvaret.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

examynia
0

Jag hittade en sida som säljer nypon pulver.. de går lika bra som skalen?

hur mycket av de ska jag då ge per dag?..

CelsiusT
0

#18 Vad är det för sida? Dela med gärna dig, letar jag också =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

examynia
0

#19 ja men självklart ska jag de:P

dom är suuuuuuper trevliga..:D å billigt tycker jag nog att de är…

http://www.ortagardensalsta.se/

Rita-S
0

Det står ju givan på den sidan :)

examynia
0

#21 men de står ju för skalen.. jag ska ju ha pulver.. men blir de lika mycket mängd om de är pulver?

Rita-S
0

Det står för "krossade nyponskal", inte hela skal.. är inte det samma som det du kallar pulver?

examynia
0

#23 i beställnings formuläret står de nypon 0,5 kg , nypon 1kg Och nyponpulver 0,5kg, nypon pulver 1kg. så de är nog olika där.. å när man kollar bara på vad dom har för örter så står de bara nypon å i infon står de krossade nyponskal.. så de kan juinte va samma:S men är kanske samma mängd.. får väl se om de går att kollaupp på nätet om ingen vet hur mycket pulver man ska ge..

Rita-S
0

Om inget annat borde det väl stå på förpackningen skulle jag tycka Glad

examynia
0

jag har löst de..=) mailade dom å frågade så de är lugnt.. så nu har jag beställt nyponpulver.. får se om han äter de…=)

examynia
0

har nu testat att ge honom nyponpulvret vilket han äter så de känns bra.. så hoppas att de hjälper iallfall lite:D