**Kapson?!
Hej!
Undrar kort och gott - när och hur använder man kapson? Vet att den kan användas vid longering, men vet inget mer om vad fördelar och ev. nackdelar är. Läste någonstans att man kan använda det vid tömkörning med gott resultat - hur funkar detta egentligen? - Sätter man tömrnarna direkt i kapsonen? Känns ju lite skumt eftersom den ser ut som en grimma, i princip =)
Mvh Tessan
Kapsonen har ett järn som går i nosremmen i detta järn sitter det ståndare med öglor, vanligast är 3 st, en mitt p ånosryggne och två vid sidan av.
När man tömkör på kapson sätter man tömmarna i sidoöglorna och då fungerar det ltiet som ett sidepull men inte riktigt. man får ett huvud-ledande tömtag.
Vid longering är kapsonen bra för då riskerar am nitne dra hästen i bettet överhuvudtaget, eftersom am ndå fäster longerlinan i ringen i mitten på nosryggen.
Man akn som sagt både tömköra o rida på kapson. och beroende på hur järnet i nosremmen ser ut så kan man få ett skarpare elelr mildare tryck. ett brett järn ger ett mildare tryck på rstörre yta än ett smalt järn gör.
kaupre.se har flera olika sorters kapsoner och dom är väldigt skickliga pa ått svara på frågor.
Jag römkör Harry både på hackamoore och sidepull. o det går finfint ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Till att börja med finns det olika kapsoner.
Det intressankta med kapsoner är nosjärnet, det är det som gör skillnaden i vad för typ utav kapson det är och vad den ska användas till.
De vanliga som vi ser i Sverige är vanligtvis longerkapsoner med något sorts halvledat järn i nosdelen, antinge i nylon eller läder. Bild på Hööks longerkapson.
De brukar vanligtvis bara kallas longerkapson, eftersom de är ledade på ett annat sätt än ridkapsonerna. Longerkapsoner är inte särskilt hårda eller alls lika skarpa.
Sedan har vi ridkapsoner (som även går att longera med, men eftersom de även går att rida med så…).
Där har vi de med fasta nosjärn och helt ledade nosgärn, finns även ibland, rätt ovanligt, fasta nosjärn med bara en ledning på. Ledade nosjärn är oftast så som en cykelkedja, alltså helt ledad.
Ni kan nog själva räkna ut hur hårda redskap dessa är direkt emot nosryggen!
Sedan så finns det olika utformningar på själva metallen, dels bara hur den är formad efter hästens rygg, hur brett järnet är och hur kupat det är… Allt påverkar hur skarpt och hårt trycket kommer bli.
Exempel på nätt liten kapson med fast järn i nosdelen.
Exempel på hur lite olika järn till fasta kapsoner kan se ut…
Ridapsoner är däremot absolut inte detsamma som en grimma, de är ett VÄLDIGT skarpt redskap, eftersom du sitter med en rätt stor bit järn direkt emot hästen! Vet man inte vad man håller på med ska man låta bli…
Jag måste iväg nu, kan fortsätta ikväll med mitt pladder :P Och gå in mer på hur de fungerar, inverkar, för och nackdelar osv…
Tack för era jättebra och intressanta svar! Jag förstår att detta är en vetenskap, precis som allting annat inom hästvärlden.. =)
Intressant Lina att du tömkör din Harry på hackamore. det fungerar bra tycker du? Får man fråga varför du väljer ett hack framför t.ex kapson? *nyfiken* Har precis köpt ett beg. Hackamore som jag vill testa på Yrla. Vet att det är ett skarpt bett men vill ändå testa då många verkar nöjda med det, får ta det varligt.. Plockade isär mitt hack och smörjde det och nu när jag skulle sätta ihop det blev jag osäker - ska "skänklarna" som är lätt böjda vara böjda inåt eller utåt från hästen? Vet du? =) blev osäker och vill ju inte göra fel redan innan jag satt det på Yrla.. ;)
Snuttan: Intressant svar - som vanligt och tack för länkarna! Ser fram emot ditt svar du skrev om skulle komma - ang. hur kapson fungerar, inverkar, för och nackdelar osv.. =)
Hoppas du har tid och lust att svara.
Mvh Tessan
Jag tycker det fungerar finfint med hacket, nästan bättre än på sidepullet. Men precis som vid ridning på hack så tar svängarna ltiet längre tid så planeringen måste fungera i god tid :D
Skänkeln ska böjas bakåt mot hästen. när den sitter rätt, det ska bli en "mjukt rundad" linje från nackstycket ner genom hacket till tygeln. Hoppas du blev litet klokare. Behöver du hjälp så säg till! Bor j uså nära Tessan ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Jag trivs att rida med hackamoore men det krävs som sagt att man vet vad man håller på med för att inte skada hästen…
Tack för din förklaring Lina men det är inte den böjningen som jag tänker på faktiskt - även om det är den första man tror - utan sidan av skänklarna är lite lätt böjda, åtminstone mina.. och det är den lätta böjningen som jag undrar ska vara böjt in mot hästen eller utåt… inåt gissar. hmm, förstår du hur jag menar? =)

Jag fortsätter med mitt lite allmänt pladdrande ;)
Fördelen med kapson är att den direkt påverkar hästens nosrygg och nacke. Ett bett påverkar hästens underkäcke och i andra hand nacke och hästen kan lätt bara gapa och koppla bort bettet så att det inte inverkar som det ska. En kapson är inte lika lätt att komma ifrån.
Man märker rätt snabbt vilka hästar som faktiskt är korrekt skolade och förstår uppbromsande tygeltag när man sätter på tex kapsoner jmf med bett…
En kapson ger inte bara väldigt snabba uppkortande tygeltag för samling, utan ger även väldigt enkelt mkt korrekta ställande tygeltag, eftersom det tar direkt i nacken så vrider man bara på hästens huvud helt enkelt. Det fula här som är nackdelen med det hela är att man inte längre ber hästen göra något inbett, utan ställer man hästen med en kapson så bara gör man det.
Fördel är att det är så skarpt, att det ger väldigt exakta tygeltag och man kan med väldigt små hjälper göra rätt mkt. Men det är självklart stora nackdelar även, eftersom man då måste ha koll på vad man gör
Nackdelarna kan man ju räkna ut själva, det ligger ju samman med fördelarna, att det är så otroligt skarpt, starkt och exakt redskap, så vet man inte vad man håller på med och vad man har i handen så går det lätt fel. Folk gillar ju att kalla vissa bett "snälla", spanska kapsoner/ridkapsoner är Inte snälla för fem ören.
Fördel är även att kapsoner kan ge många tygeltag. Ett sidepull ger inte riktigt klara ledande eller ställande tygeltag, en kapson ger väldigt klara ledande och ställande tygeltag. En kapson ger väldigt tydliga uppkortningar (men fungerar mindre bra att ha som handbroms och försöka bromsa med även om det går).
Jag har själv bara haft en enda kapson, en med fast järn, och den var SKARP. Var lite av ett dumt felköp utav mig så den hamnade på hyllan igen tills jag hittar en som är lite mindre skarp, ligger mer åt hållet att det blir en Pluivel jag provar nästa gång…
Min ena tränare är väldigt förtjust i kapsoner och min andra tränare tycker det är jätte hemskt med så stora hårda metallbitar direkt emot ett så känsligt ställe på hästen… SRS utbildar ju unghästar på kapson och inte tränsbett till större delen och rider ofta inte på kandar så som vi känner till det; stång+bridong, utan på stång+kapson…

Får se om någon orkar sig egenom mitt pladder… *lalala*
Kapson fungerar som allting, man kan göra allt på det, handlar bara om hur man gör det ;)
Går att leda med, longera, tömköra, köra, rida osv.
Finns även de som är helt utan nosjärn, bara ringar direkt i framtill, och de där ringarna sitter direkt i nosjärnet, vilket inte ger någon hävstångseffekt ifrån längden på piggen till ringen.
LinaN skriver att ett brett järn är mjukare, och ja, det är det för att det inte blir lika skarpt i och med att det inte är lika smalt, men har man ett brett nosjärn och långa piggar till ringarna får du ändå en riktigt skarp kapson med lite hävstång till piggarna. Annat problem med kapsoner är att de med fasta järn behöver man banka lite på för att forma efter varje häst för att de ska ligga bra, och kedjorna som fungerar på alla hästar på passforms-fronten är inte så bra då de glider mera och vanligtvis behöver mer paddning.
Ang inverkan så pratade jag med min syster när jag var ute å joggade å vi kom fram till att det är är rätt snarlikt att du håller om din näsa och bara flyttar på den åt sidorna eller bakåt, trycket ifrån en kapson är rätt snarlikt det, alltså att du inte så mkt leder med den inre sidan som att du kommer ge så mkt tryck på den yttre så att huvudet helt enkelt ger efter och flyttar med. Säger något om att man ska passa sig för att ha kapsoner lång ner emot brosket på nosryggen, slår hästen emot då så säger det snapp*popp*crick å blodet forsar säkert massor… Urch.
Finns även fler varianter som är mkt snarlika kapsoner, Serretas, Pluivels, kapsoner med taggar på insidan osv, som är mindre vanliga än kapsoner i Sverige…

Wow Snuttan, att du orkar! VÄLDIGT intressant iaf. :)