Fågor inför långtur ang sadelväska
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag och min kompis ska rida en lågtur när det blir lite varmare.
Men nu till problemer, det är väldigt opraktistk att rida med ryggsäck pga säkerhets västarna, och jag har en sadelväska så vi tänkte ta den.
Men vi rider ofta med ganska mycket fart. Så då är grejen,
kommer inte sadelväskan slå i hästens sidor om vi travar elr galopperar?
När jag har jobbat på ridläger och vi ridit långtur har det varit två hästar som fått bära fikat. Två stabila som inte stör sig på saker omkring sig, och visst väskorna rör på sig, men de slår inte hästarna. Så om era hästar är sånna att de klarar av det borde det inte vara något problem om ni packar väskorna lika tunga på båda sidorna, annars åker de snätt. Ni kan ju prova en gång hemma i typ en paddock och se vad som händer :)
Annars kan man ju ta magväska :p

sadelväskorna kommer definitivt att slå mot sidorna på hästarna när ni galopperar. det finns en sorts sadelväskor med en gjord som går under buken.
Beror på vad man har för sadelväska, vad man har för sadel och hur man sätter fast den. Men slå gör den mer eller mindre vid galopp. Våra hästar klarar det utan problem.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Tänk också på att det som ligger i väskan skakas väldig tmkt när man travar eller galopperar. Så man inte lägger i kolsyrad dryck tex, det exploderar lätt efter en stunds galopp =P
Tack för alla tips, det är en sån man lägger lite under sadeln och spänner fast i sadeln, ingen maggjord.
Vi får väl ta någon dag och fylla upp den och prova på min polle, då han bara travar så travar han snabbt när min kompis galopperar så då borde det gå bäst för honom.
Ingen av hästarna skulle nog bry sig nämnvärt ;)
Jag tror dock dem skulle kunna störra sig på en maggjord där bak då min polle blir irriterad när han får grus långt bak under magen, haha XD *vad då känslig?*
Sen måste vi prova grejen med dricka XP
Det är DENNA väska jag har :P
Har aldrig varit problem med att galoppera med sadelväskor på min häst, trots att han kan vara lite känslig.
Fast jag lägger alltid en filt i varje väska så att det blir mjukt närmast hästen om väskan skulle slå, ocvh så att packningen ligger still i väskan. Akta så inga vassa kanter ligger mot hästen naturligtvis, kan vara lätt att glömma.
Alla sadelväskor jag sett har haft en ring i nederkant, den har jag fäst ett band i som jag dragit snett ner mot sadelgjorden och fäst där, det hindrar dem från att komma ut alltför mycket och få kraft i nedslaget.
Min sadelväska. ^__^
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#5 jag har likadana och de slår rejält. allra helst om man har flaskor med dricka i.
#7 Hur fäster du dem?

i sadelgjordsremmarna, på en vanlig sadel. finns inget annat val på mina.
fick inga nylonremmar till väskorna, så det blev till att mecka ihop egna med balaband. =)
Den remmen som går upp mot ryttarens lår, vad händer om du förlänger den och drar den neråt mot sadelgjorden istället? :)
Om man tar en snod, sk halsförlängare, fäster den ena klämman vid den beiga remen längst ner till höger på bilden, den som knäpper igen väskan, och sen för snoden under magen, under gjorden och till andra sidan på andra väskan, då borde den ligga still ju?
Dock är frågan vad min häst tycker haha XD
Ta en elastisk gjord till ett täcke och sätt runt hela paketet. Tada!
#12 ja men min häst gillar nog inte att ha någon gjord så långt bak, han är lite känslig på magen typ :P
Provade dock sadelväskan, fäste den som i #9, den rörde sig lite, men min häst verkade inte ens märka att den var där, la en dubbel vikt tjock pad närmast hästen och sen 2 flaskor vatten på varje sida Men han märkte den inte ens så det är nog inge problem :D

galopperade du eller du bara skrittade?
#14 han kan inte galoppera så var bara skitt, trav och travar-trav ;)

det kan ju skumpa ändå. =)
#15 jepp det skumpade endel, men han verkade inte ens märka den och om han gjorde det så brydde han sig iaf inte :P
I travar-traven skumpade det mest ;)
På westersadel har man ju ofta en bakgjord, men den säger man alltid att den inte får sitta åt. Det för att magen ska kunna vidgas och dras in när hästen jobbar. Jag märker dessutom det att när man sätter på en bakgjord så blir den alltid lösare efter hand och då gör det ju ingen nytt att sätta en sådan runt sadelväskan.